Met een content audit en de bijbehorende acties die daaruit volgen, bewijs je marketing een grote dienst. Een content audit vertelt je namelijk welke content heel goed of juist ondermaats presteert. Op basis daarvan kun je je website opschonen: je verwijdert verouderde content of geeft die een update. Je website wordt daardoor weer compacter en relevanter, wat je vindbaarheid ten goede komt. Bovendien krijgen je bezoekers zo altijd de best mogelijke content voorgeschoteld.
Wat is een content audit?
Een content audit is een inventarisatie van alle content die je hebt gepubliceerd waarbij je controleert of die content nog steeds doet wat het moet doen. Met een content audit onderzoek je bijvoorbeeld:
- De vindbaarheid van je content in zoekmachines (Google, Bing, YouTube)
- Wat het bereik van je content is binnen je doelgroep
- Of de lezer/kijker de beoogde volgende stap neemt
- Of je content alle fasen van de klantreis bedient
- Hoe de interne structuur van je content is
- Welke content het echt goed doet, zodat je er meer van kunt maken
- Welke content nog ontbreekt
Een content audit geeft je dus enorm veel inzicht in waar je staat en wat je volgende stappen kunnen zijn.
3 voordelen content audit
Een content audit levert drie grote voordelen:
- Je weet welke content goed of niet goed presteert
- Je voorkomt verouderde kennis op je website wat goed is voor je expertstatus
- Het is goed voor de seo van je website
Stappenplan content audit
Met onderstaande stappen doe je een systematische check om te zien of je content doet wat hij moet doen.
- Check of alle bestaande content matcht met je huidige doelstellingen
- Bekijk of je content en benadering nog steeds aansluit bij je doelgroep
- Inventariseer je bestaande content
- Analyseer de best presterende content en de slechtst presterende content
- Check verouderde, dubbele en ontbrekende content
1. Check de match tussen je doelstellingen en je content
Een content audit start altijd met je doelstellingen. Wat zijn je doelen en doelstellingen voor het komend jaar? Zijn die in de loop der tijd mogelijk veranderd en moet je daar de al bestaande content op nalopen? Hoe goed realiseert de bestaande content die doelstellingen en mist er nog iets?
Als je bijvoorbeeld meer leads wilde realiseren, heb je daar dan voldoende content voor? Zijn er mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief, je whitepaper of andere weggever downloaden of een formulier downloaden?
2. Check de aansluiting tussen content en doelgroep
Bedrijven groeien en veranderen gaandeweg en zo kan er langzamerhand ook een wijziging zijn in je doelgroep(en) of je ideale klant. Soms is die verandering subtiel, maar soms kan er een flinke verandering in doelgroepkeuze zijn.
Ook kunnen de kenmerken van je doelgroep gaandeweg veranderen. Bijvoorbeeld omdat ze andere vragen hebben of omdat ze zich anders oriënteren en beslissen.
Neem je doelgroep daarom nog eens onder de loep en vraag je af wat er mogelijk veranderd is. Kijk vervolgens of je content nog steeds aansluit bij je doelgroep:
- Adresseert je content de juiste pijnpunten of wensen?
- Heb je content voor alle fasen van de klantreis?
- Zijn je content thema’s en onderwerpen voldoende specifiek?
3. Inventariseer je content
Maak een overzicht van de content op je site en bekijk:
- Welke content dubbel is of elkaar overlapt
- Welke witte vlekken er nog zijn: wat mist nog?
- Hoe de interne structuur of onderlinge relatie van je content is.
- Of er tags en categorieën zijn die overbodig of dubbel zijn
- Of er 404-meldingen zijn door gebroken links
Zie hiervoor punt 5 in het stappenplan.
Met het overzicht kun je vervolgens controleren of al deze content voldoende presteert. Daarvoor heb je je doelstellingen nodig, want afhankelijk van je doelstellingen kun je een check doen of die content bijvoorbeeld goed vindbaar is, of mensen de beoogde actie ondernemen of dat deze content je merk voldoende laadt of jou onderscheidend positioneert. Vaak is het dan handig om hiervoor te beginnen bij je best-presterende content (zie stap 4) en om vervolgens overige content langs dezelfde meetlat te leggen.
4. Analyseer content prestaties
Nu is het tijd om de prestaties van je content onder de loep te nemen. Kijk dan zowel naar content die het goed doet, maar ook naar content die onder de maat presteert.
Je best presterende content zit in je content sweetspot. Dat is content die:
- Veel bezoekers trekt
- Gewaardeerd wordt: lang gelezen/bekeken of gedeeld met anderen
- Ervoor zorgt dat mensen de gewenste volgende stap nemen
Kijk hiervoor in je Analytics programma om te zien welke pagina’s aan deze eisen voldoen. In dit artikel over de content sweetspot lees je meer over je best presterende content en hoe je die kunt benutten.
In Analytics kun je zien welke pagina’s je doelen realiseren. Is een doel bijvoorbeeld een x aantal downloads van iets of een x aantal ingevulde contact- of offerteformulieren? Kijk welke artikelen daar wel en niet aan bijdragen en spoor de oorzaken op.
Helaas heeft elke site ook pagina’s die helemaal niets bereiken. Die slecht presterende content kan verschillende oorzaken hebben:
- Deze content is slecht vindbaar of Google toont een ander artikel op je site voor een bepaalde zoekopdracht
- Mensen haken vrijwel direct af als ze op de pagina komen: het is niet wat ze zoeken
- De inhoud is verouderd.
Zoek de rode draad in content prestaties
De content die het goed doet geeft je vaak zicht op wat bezoekers aantrekt en aanspreekt. Waarschijnlijk wil je meer van dat soort content hebben 🙂
Ook de content die nu teleurstelt geeft je vaak inzichten. Het kan zijn dat er weinig bezoekers komen omdat die content slecht vindbaar is. Dan weet je waar je aan kunt werken.
Het kan ook zijn dat die content weinig bereikt omdat het niet binnen de klantreis van je doelgroep past. Dan kun je die content ofwel aanpassen ofwel verwijderen.
5. Verouderde en dubbele content aanpakken
Zoekmachines (ook AI zoekmachines) geven de voorleur aan content die vers is, gewaardeerd wordt en een passend antwoord op een vraag geven. Dat betekent dat verouderde content tegen je kan werken. Heb je content die ouder is dan een paar jaar, kijk dan of deze weg kan of geef het een update. Bijvoorbeeld met nieuwe inzichten en voorbeelden.
Zie je meerdere artikelen die grotendeels hetzelfde zeggen, kijk dan welk artikel het best presteert. Maak vervolgens één completer artikel en publiceer dat binnen het beste artikel. Verwijder het oude artikel en voeg een 301-redirect toe die de oude url verwijst naar de nieuwe url.
Van content audit naar content actieplan
Afhankelijk van je marketingdoelstellingen en de reden waarom je de content audit doet, kun je op basis van de verzamelde informatie een concreet actieplan maken voor je content. Bijvoorbeeld met:
- Stappen om bepaalde content beter vindbaar te maken
- Bestaande content te verbeteren
- Content die niet (meer) matcht met je doelgroep aan te passen of te verwijderen
- De lessen van je best-presterende content toe te passen op minder presterende content
- Nog te maken content op te nemen in je contentplan
Geef vervolgens alle acties een prioriteit. Wat moet eerst (1), wat kan even wachten maar moet wel (2) en wat doe je alleen als de beschikbare tijd of middelen het toelaten (3)?
Eventueel kun je nog aangeven bij wie de actie ligt en welk budget of tijd ermee gemoeid is. Een basis Excel waarin je deze informatie verzamelt kan er dan zo uit zien:
Meer lezen?
- Met content strategisch inspelen op de klantreis
- Vind je best-presterende content met de content sweetspot
- In 10 stappen naar een goede contentstrategie
- Bestaande content verbeteren voor meer rendement
Content strategiedag voor jouw expertmerk
Een effectieve contentstrategie & contentplan in één dag.
Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en op waarde geschat wordt.
Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.