Steeds meer mensen tikken hun zoekvragen in bij AI tools als ChatGPT en Perplexity. Hoe zorg je dan dat je in die ‘antwoordmachines’ zichtbaar en vindbaar wordt? Hoe speel je slim in op de verschuivingen die we straks zien in zoekgedrag en op de andere zoekresultaten die zoekmachines als Google en Bing tonen aan mensen die iets zoeken?
Minder organische sitebezoekers
Voor heel veel websites geldt dat het merendeel van de bezoekers via de organische zoekresultaten komen. Daarom investeren veel organisaties in goede content en in zoekmachineoptimalisatie. Maar de afgelopen tijd zie je een aantal verschuivingen optreden in wat zoekmachines laten zien en in de zoekmachines en tools die mensen gebruiken om antwoorden te vinden op hun vragen. Met die pasklare antwoorden is de kans reëel dat dit zorgt voor minder organische bezoekers op je website.
Dat maakt dat je eigenlijk met drie soorten zoekmachines rekening moet houden.
- Vertrouwde zoekmachines als Google en Bing die ‘gewone’ zoekresultaten tonen
- Search Generative Experience (SGE) waarbij zoekmachines met AI veel uitgebreidere antwoorden geven bovenaan de pagina
- AI-tools als ChatGPT, Perplexity die meer antwoordmachines dan zoekmachines zijn, omdat ze antwoorden geven in plaats van een lijstje zoekresultaten. Al dan niet met een link naar hun bronnen.
Dus zo heb je in feite drie soorten zoekmachines en zoekresultaten waar je rekening mee kunt houden. Wat betekent dat? De gewone zoekmachines die ken je waarschijnlijk wel. Maar wat is dan die Search Generative Experience? En hoe zit dat met vindbaarheid in ChatGPT?
Search Generative Experience en vindbaarheid
Eigenlijk lijken de zoekresultaten die via Search Generative Experience (SGE) gegenereerd worden nog het meest op de featured snippets die nu bovenaan de pagina’s met zoekresultaten staan… Bij heel veel zoekopdrachten zie je bijvoorbeeld bovenaan de pagina met zoekresultaten al antwoorden staan zoals een:
- Samenvatting
- Lijstje met bullets of genummerde stappen (zie voorbeeld👇)
- Recept
- Definitie
- Video’s
Van featured snippet naar SGE
Zo zijn er nog veel meer soorten featured snippets. Daarmee krijg je als zoeker al meer dan een lijstje met websites waar je jouw antwoord mogelijk kunt vinden. De Search Generative Experience lijkt daar wel wat op, maar gaat nog een stap verder. Google laat je hiermee nog meer dingen zien, zodat je meer context, meer informatie en al enkele bronnen krijgt die direct bovenaan de pagina met zoekresultaten staan.
Net als bij de featured snippets betekent dit dat mensen niet meer door hoeven te klikken naar jouw website. Dat lijkt jammer, maar een deel van de zoekers zal wel degelijk doorklikken dus het blijft fijn om met zoiets bovenaan de zoekresultaten te staan. Zeker als Google je daarbij als bron benoemt.
Nu zie je de Search Generative Experience (nog) niet in de EU. Maar in de Verenigde Staten is het al wel heel erg groot en belangrijk en je kunt er op wachten dat het hier ook komt. Dan is het slim op je hierop voor te bereiden door je content ook te optimaliseren voor de GSE. Hoe doe je dat? Er zijn een paar manieren waarop je daar rekening mee kan houden.
- Kwaliteitscontent wint
Zorg dat jij echt goede antwoorden geeft op zoekvragen en ga daarin een stap verdere dan concurrerende content. - Beantwoord uitgebreide, gedetailleerde vragen
Probeer ook antwoorden te geven op gedetailleerde, dus lange en heel specifieke zoekvragen. - Interne structuur van je content
Werk met cornerstone content en met content clusters. Dus met hele goede basispagina’s waarbij je al een aantal basisantwoorden geeft en waar omheen een serie aan verwante webpagina’s zit op je website die deelvragen specifiek uitspit. Zorg dat gerelateerde content ook echt naar elkaar linkt.
Vindbaar in ChatGPT, Perplexity en meer
Een stap verder is nadenken over hoe je genoemd kan worden door AI-tools als ChatGPT, Bing Copilot, Google Gemini, Perplexity, you.com et cetera. Want daar krijgen mensen pasklare maar vaak wel uitgebreide antwoorden. Het zijn dus eerder antwoordmachines dan zoekmachines. Afhankelijk van de tool inclusief links naar bronnen. Daar wil je straks vast graag tussen staan. Ook daar kun je je op voorbereiden en dat gaat deels op dezelfde manier als bij de Search Generative Experience. Voor je kunt optimaliseren voor vindbaarheid in ChatGPT en soortgelijke tools moet je bedenken hoe die tools werken en waar ze hun informatie vandaan halen. Daarvoor worden drie bronnen genoemd:- Het gedurende meerdere jaren afspeuren van het web en het trainen van de taalmodellen op basis van de gevonden inhoud.
- Leren van hoe we die tools nu gebruiken. Want iedere prompt helpt de tool in kwestie om verder te leren over een onderwerp of vraag.
- De websites die nu goed vindbaar zijn in zoekmachines.
Hoe kun je jouw content daarvoor optimaliseren? Dit is echt nog een beetje onontgonnen terrein en ik heb behoorlijk moeten zoeken, maar verschillende bronnen in de Verenigde Staten geven wel een idee en dat zorgt voor 3 handvatten om je voor te bereiden op vindbaarheid in ChatGPT, Perplexity en vergelijkbare AI-tools.
- Werk aan je merkidentiteit en merkbekendheid
- Vergroot je zichtbaarheid
- De vertrouwde seo-acties
1. Versterk je branding
- Zorg dat de AI-tools die als antwoordmachine gebruikt worden heel goed snappen wie jij bent als merk, als organisatie. Dat betekent dat je moet investeren in het laden van je merk, je merkidentiteit en je merkbekendheid. Het betekent ook dat je moet zorgen dat je heel veel relevante en actuele merkinformatie hebt op alle plekken die je nu al benut. Maar vaak is die informatie alweer iets verouderd. Check daarom de volgende zaken, werk ze bij en vul aan waar nodig met relevante informatie:
- De Over Ons pagina op je website.
- Social media bio’s en de foto’s die daar staan
- Externe bronnen waar men jou noemt.
2. Wees zichtbaar op zoveel mogelijk plekken
ChatGPT en soortgelijke AI-tools schrapen continu het internet leeg en zoeken op heel veel plekken naar antwoorden. Daarom is het aan te bevelen om op heel veel plekken vindbaar en zichtbaar te zijn. Dus naast kwaliteitscontent draait het ook om kwantiteit. Bedenk daarom of je die aanwezigheid en daarmee je zichtbaarheid kunt uitbreiden. Misschien wil je meer investeren in video’s op YouTube of in een podcast. Misschien wil je investeren in gastblogs of in gastspreker zijn. Of wie weet is PR voor jou een goed middel. En natuurlijk moet je investeren in alle middelen die van jou zijn. Heb je een nieuwsbrief? Zorg dan ook dat die nieuwsbrief ook online te vinden is, elke editie opnieuw.
Bedenk daarbij dat ChatGPT en andere antwoordmachines gebaseerd zijn op taal en focus zelf op taal en tekst. Dus zorg bij podcasts en video’s voor transcripties en bij video voor ondertiteling. Dat zijn extra tekstbronnen.
3. Old school seo-acties
De ‘gewone’ SEO acties, die je hopelijk toch al doet, blijven relevant. Dus investeer in goede en betrouwbare content met liefst eigen, unieke inzichten waarin jij net dat stapje meer doet dan concurrerende content. Werk aan een goede interne contentstructuur met cornerstone pagina’s en contentclusters. Zorg voor een technisch goede website die snel is en prettig navigeerbaar is. En investeer in de E-E-A-T-factoren: Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid.
Genoemd worden door ChatGPT
Met deze drie soorten acties vergroot je de kans dat antwoordmachines als ChatGPT, Bing Copilot, Google Gemini of een van de vele andere AI-tools jouw content ontdekken en gebruiken in hun antwoorden. In het ideale plaatje met bronvermelding zodat mensen straks nog steeds naar je site gaan om meer van je expertise te proeven.
De 100% Expert podcast over dit onderwerp
Alle gerelateerde links op een rij
- Risico op minder organische sitebezoekers
- Zo maak je cornerstone content
- Aantrekkelijke social media bio’s en profielen
- Werk aan je autoriteit met E-E-A-T