Hoe schrijf je een sterke titel? Een titel die de aandacht trekt en echt aanzet tot lezen? Lees hier 7 tips voor pakkende titels PLUS tips voor titels die goed scoren in Google.
Geschatte leestijd: 5 minuten
De titel kan het effect van een artikel maken of breken. Want de titel moet er uiteindelijk voor zorgen dat iemand een linkje aanklikt en begint te lezen. Of dat linkje nu in de Google zoekresultaten staat, op social media, in een blogoverzicht of in een mail of nieuwsbrief. Gelukkig is er vrij veel onderzoek naar gedaan en dat leidt tot de volgende titel tips.
1. Stel een vraag in de titel
Vragen in titels, op social media en binnen onderwerpregels van een mail hebben bewezen dat ze een hoger klikpercentage hebben. Ze spreken iemand rechtstreeks aan en als de vraag past bij wat die persoon op dat moment bezighoudt is de kans groot dat iemand klikt.
2. Verras met een woordspeling
Woordspelingen trekken de aandacht. Ze zijn speels en incongruent en omdat ze afwijken van de standaard reageert ons brein erop. We staan even stil, denken ‘hé wat leuk, grappig of gek’ en klikken op de titel omdat we willen weten wat er achter steekt.
3. Allitereer
Allitereren werkt ook goed, omdat onze aandacht gewekt wordt. Het principe is eeuwenoud, denk maar aan veni, vidi, vici. Ook de reclame maakt er dankbaar gebruik van: ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ is hiervan een herkenbaar voorbeeld en zit nog steeds bij velen in het hoofd.
4. Hint op een geheim of roddel
Niets menselijks is je doelgroep vreemd. Die willen echt wel een geheim weten of een sappige roddel. Beide zijn ideaal om weer verder te vertellen en vermoedelijk werken ze ook op het beloningssysteem in ons brein.
5. Wees controversieel
Een titel die tegen de draad ingaat werkt ook heel goed. Dus gooi die knuppel in het hoenderhok als je durft. Weerleg een gangbare opvatting of zeg iets anders dan vergelijkbare aanbieders of experts. Juist als kennis delen deel uitmaakt van de marketing van je bedrijf is dit een prima manier om via je titel lezers te trekken.
6. Speel in op een verlangen
De suggestie dat een verlangen vervuld kan worden is een mooie manier om de aandacht te trekken. Dat kan een algemeen verlangen zijn zoals een tropisch strand, omdat bijna iedereen dat wel wil. Of iets specifieks voor jouw doelgroep. Dit artikel speelt bijvoorbeeld in op het verlangen om goede titels te maken.
7. Vertel iets over trends
Iedereen wil bijblijven met de laatste trends. Haak dus in op die FOMO en geef in je titel aan dat hier nieuws staat dat jouw doelgroep niet wil missen.
Podcast: blogpromotietips
Vaak promoot je een blog vooral kort na publicatie. Maar je bereikt zoveel meer met een iets andere aanpak en deze praktische tips
Is je titel voor Google of voor een ander kanaal?
Wil je een hoge plek in de Google zoekresultaten bereiken met je artikel, dan helpt het enorm als de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in de titel staat (en in de url en her en der in je artikel). Dat betekent meestal dat de titel vrij functioneel wordt.
Is je titel bedoeld voor een andere plek, dan is een functionele titel meestal niet zo’n goed idee. Want op social media moet je mensen verleiden om tijdens het scrollen even te stoppen en te beslissen of ze op jouw titel gaan klikken. Dat principe geldt ook voor veel andere plekken, zoals het artikeloverzicht op je site en zeker ook voor de titel in je nieuwsbrief. Bedenk dus wat het hoofddoel van je artikel is: Google OF social media. En kijk of je binnen al je artikelen of blogs een mooie mix kunt maken van vindbare en heel aantrekkelijke titels.
Goede titels voor Google: seo-titels
Sommige titels presteren beter in de Google zoekresultaten dan andere. Seo-specialist Backlinko deed onderzoek naar het effect van titels in de Google zoekresultaten en kwam na een analyse van ruim 800.000 webpagina’s met de volgende tips voor titels die scoren in Google:
Gebruik een vraag in de titel
Dat zorgt gemiddeld voor 14,1% meer kliks. Met een vraag kun je dus zowel het effect in de zoekresultaten als het effect van je titel in het algemeen verbeteren.
Zet een cijfer in je titel
Cijfers vallen meer op als er veel tekst op een pagina staat, zoals bij een overzicht van Google zoekresultaten. Met een cijfer in jouw titel springt die net iets meer in het ogen dan de omringende titels die uitsluitend tekst bevatten. BuzzSumo analyseerde maar liefst 100 miljoen titels op social media en concludeerde dat het cijfer 10 het best scoorde en dat verder oneven cijfers het iets beter deden dan even cijfers.
Emotionele titels krijgen 7,3% meer kliks
Die emotie mag zowel positief als negatief zijn. In beide gevallen werkt dit beter dan een neutrale, beschrijvende titel.
Lengte van je titel doet ertoe!
Hier spelen twee zaken een rol. In de overzichtspagina met zoekresultaten klikken mensen sneller op korte bondige titels. Die hebben gemiddeld een 8,6% hogere klikratio. Maar onderzoek van seo-bureau SEMRush naar 700.000 artikelen wijst uit dat lange titels meer inkomende links krijgen en vaker gedeeld worden op social media.
Dat zorgt dus voor een dilemma en vraagt een keus van jou als contentmaker. Met een lange artikel krijg je sneller een goede positie in Google dankzij die inkomende links. Maar deze maakt het wel lastiger om mensen te laten klikken. Mijn advies is dan om toch voor een langere titel te gaan en dan je metadescription heel uitnodigend te maken om toch zoveel mogelijk kliks te realiseren.
Vermijd sensatie in je titels
Sensationele titels werken minder goed in de zoekresultaten. Woorden als ‘geweldig’, ‘geheim’ et cetera lijken teveel op click bait en op dit soort titels wordt 13,6% minder snel geklikt. Blijf daarom ver van click bait titels en zorg dat je artikel de titel wel waarmaakt. Niets is fnuikender voor je reputatie dan teleurstelling.
Vaak is het slim om te beginnen met een werktitel, dan het artikel te schrijven en om vervolgens de titel te verfijnen en hopelijk komen deze titel tips dan van pas!
Meer bloginspiratie?
- Zo schrijf je een pakkende inleiding
- Is lange content altijd beter?
- De ideale bloglengte