Social media kunnen behoorlijk veeleisend zijn. Want wil je daar succesvol zijn met content dan moet je consistent berichten plaatsen die je doelgroep aanspreken. Dat gaat de ene keer gemakkelijker dan de andere en daarom zal je altijd momenten hebben dat het je totaal ontbreekt aan social media inspiratie.
Hoe krijg je de ideeënstroom voor social media dan weer op gang? 5 heel verschillende manieren om dat te doen!
5X meer social media inspiratie
Als je verlegen zit om social media inspiratie kun je een of meer van de volgende manieren gebruiken om weer nieuwe social media ideeën te krijgen:
- Gebruik een inhaakkalender, maar dan wel op 3 verschillende manieren
- Hergebruik content die al hebt of die je gaat maken
- Laat ChatGPT je helpen
- Wees de vertaler/intermediair van vakliteratuur
- Spiek bij je concurrerende contentmakers
1. Gebruik een inhaakkalender
Een inhaakkalender kan je helpen om ideeën voor toepasselijke social media berichten te krijgen. Het liefst gebruik je zo’n inhaakkalender al een fase eerder, namelijk als je met je contentstrategie en contentplanning bezig bent.
Maar dat is het ideale scenario. Heb je op een bepaald moment behoefte aan een goed idee of onderwerp en ben je even helemaal blanco, dan voorziet een inhaakkalender je van allerlei input. Gebruik maken van een inhaakkalender voor social media kan op meerdere manieren.
Speciale momenten selecteren
Zo kun je allereerst zoeken naar speciale dagen of themaweken of –maanden die een directe relatie hebben met je aanbod. Weinig origineel, maar wel effectief om rond die tijd meer met je aanbod te doen.
Inhaken met merkwaarden
Een tweede manier is om in een inhaakkalender te zoeken naar zaken die een relatie hebben met je merkwaarden. Een voorbeeld is Coolblue en hun uitspraak: alles voor een glimlach. Coolblue gebruikt dan momenten die daarop aansluiten en waarop ze grappige content kunnen delen zoals Sinterklaas en 1 april. Zo kunnen merkwaarden, maar ook een missie of visie een manier zijn om een relevant moment te vinden in een inhaakkalender.
Inhaakmomenten koppelen aan persoonlijke interesses
Een derde manier is misschien iets gewaagder maar het geeft je wel veel mogelijkheden. Dat is dat je inhaakmomenten koppelt aan persoonlijke interesses. Dat kunnen jouw interesses zijn maar ook die van teamleden of collega’s.
Dat heeft als voordeel dat je persoonlijker wordt en wat meer laat zien van de mens(en) achter de organisatie.
Overweeg je om social media uit te besteden?
2. Content slim hergebruiken of recyclen
Veel content wordt maar 1 of 2 keer gedeeld op social media. Dat is eeuwig zonde, want social media zijn behoorlijk vluchtig. De kans dat je volgers of connecties iets niet zien is dus relatief groot. En ook de mensen die iets wel onder ogen krijgen zullen het niet meteen onthouden of actie ondernemen.
Aarzel daarom niet om bepaalde berichten of acties meerdere keren te plaatsen. Nu straffen sommige platformen het af als je exact dezelfde berichten plaatst. Maar door content slim te hergebruiken voorkom je dat én je blijft lekker variëren.
Twee gemakkelijke manieren om dat te doen is door iets samen te vatten of door fragmenten uit bepaalde content te halen en die los te delen. In dit artikel plus podcast over het halen van meer rendement uit grote content lees je heel veel tips om dat te doen.
3. Gebruik AI, bijvoorbeeld ChatGPT
Heb je zelf niet de puf om verschillende tekstvarianten te bedenken? Vraag dan ChatGPT om hulp. Laat het bijvoorbeeld een blogartikel samenvatten. Of vraag het om de drie (of vier, of vijf of welk aantal dan ook) belangrijkste elementen uit een tekst te benoemen, waarbij je aangeeft dat elk element in een bepaald aantal woorden weergegeven moet worden. Ik deed dat laatst met een managementboek en het resultaat was verbluffend. ChatGPT haalde exact de essentie uit het boek en gaf drie pakkende alinea’s om dat te delen. Die kon ik al een geheel delen maar ook als drie losse berichten en zo had ik in een paar minuten vier social media berichten.
4. Wees de ‘vertaler’ van vakliteratuur
Als expert of kennisleider besteed je waarschijnlijk wekelijks tijd aan het lezen van allerlei literatuur. Of dat nu boeken, rapporten of artikelen zijn. Maar veel mensen nemen niet de tijd of hebben niet het geduld om datzelfde te doen. Terwijl ze het vaak wel graag willen.
Als jij wel veel leest en kennis tot je neemt kun je heel goed de rol van vertaler of intermediair op je nemen. Je deelt dan de highlights of belangrijkste conclusies van expertise die elders beschikbaar is. Ben Tiggelaar doet dat bijvoorbeeld in zijn columns en berichten op LinkedIn en dat wordt erg gewaardeerd. Hierdoor heb je altijd bruikbare input tot je beschikking voor social media berichten en meer.
5. Spieken bij concurrerende contentmakers
Kijken naar wat andere mensen of organisaties plaatsen kan heel inspirerend zijn. En met spieken bedoel ik alleen kijken, niet overnemen of kopiëren. Ten eerste is dat niet ethisch, ten tweede werkt het niet of maar matig. Want wat voor een concurrent werkt, hoeft allerminst voor jou te werken. Bovendien wil je zeker op social media content delen die echt bij jou past: met jouw onderwerpen, jouw invulling en jouw toon.
Maar anderen kunnen je wel op goede ideeën brengen. Bijvoorbeeld omdat ze een origineel onderwerp hebben of een mooi format. Zo’n format kun je zelf ook gebruiken en kun jij iets met dit onderwerp, doe dat ook en doe het op jouw manier. Andermans content kan ook een mening zijn, waar jij het mee eens bent of misschien wel gloeiend oneens. Dat is ook inspiratie.
Hierbij draait het om concurrerende contentmakers, niet om concurrenten al kun je wel bij concurrenten kijken. Maar kijk zeker ook bij websites en organisaties die qua aanbod niet je concurrent zijn, maar qua content wel omdat ze dezelfde onderwerpen behandelen. Of in dezelfde branche opereren.
100% Expert Podcast
Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.
Meer social media inspiratie? Lees dan
- 5 social media best-practices die verder gaan dan de nieuwste hype
- Een social media contentstrategie
- Social media KPI’s die je echt iets wijzer maken