Kansen en bedreigingen van AI voor content

Met de komst van ChatGPT is AI hotter dan ooit als het gaat om content. En zoals met alles zijn er mensen die het geweldig vinden en mensen die het ronduit verafschuwen. Maar wat kun je nu echt met AI en ChatGPT? Is het een uitgelezen kans of kleven er meer nadelen dan voordelen aan? Een overzicht van de voor- en nadelen van Chat GPT en tips hoe je het inzet om effectievere content te maken.

Kansen en voordelen van AI en ChatGPT voor content

Eigenlijk gebruikten we al veel vormen van AI, maar ChatGPT heeft de afgelopen tijd toch wel de diepste indruk gemaakt. Zozeer zelfs dat allerlei mensen zich af gingen vragen of AI en dan specifiek ChatGPT hun werk overbodig zou maken.

Op zich geen gekke vraag want teksten van ChatGPT zijn:

  • Vaak behoorlijk compleet
  • Grammaticaal correct
  • Inhoudelijk grotendeels correct

Maar er zijn ook nadelen.

Nadelen en risico’s van ChatGPT teksten

Dat een tekst inhoudelijk grotendeels correct is, geeft natuurlijk al te denken. Want dat is misschien wel het grootste nadeel aan Chat GPT van dit moment: je hebt geen garantie dat de tekst inhoudelijk klopt en juist is. Maar er kleven meer nadelen en risico’s aan het gebruik van deze tool:

  • ChatGPT schrijft behoorlijk afstandelijk, want het kent je doelgroep niet
  • Er missen nog woordvariaties en synoniemen, waardoor het wat stroef leest
  • Als afzender heb je een eigen tone-of-voice; die mist in een AI-tekst
  • Een AI-tool mist jouw specifieke kennis, ervaring, mening, visie of voorbeelden
  • Plagiaatrisico’s: mensen melden dat er stukken gekopieerde tekst in AI-gegenereerde content staan.
  • 13-in-een-dozijn content: ChatGPT verzamelt content die er al is en maakt daar een ander geheel van, maar nieuw is het niet. Zo ontstaat er al snel veel content die eigenlijk meer van hetzelfde is.

Mijn conclusie is dat ik de teksten die ChatGPT genereert niet in ongewijzigde vorm zou gebruiken. Maar ik zou ChatGPT en andere vormen van AI zeker wel inzetten, bijvoorbeeld als toetssteen van eigen content ideeën en als ideegenerator.

Betere en effectievere content met Chat GPT

 

ChatGPT als tool voor nog betere content

Zeg eens eerlijk: had je het de laatste tijd rustig of juist druk? Ik vermoed het laatste. Zou het dan niet fijn zijn als er een tool was die je werk uit handen nam? Want als je Chat GPT slim gebruikt kan het je veel tijd besparen. En kan het je bovendien betere content opleveren. Gebruik ChatGPT bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Laat het een outline voor een bepaald artikel maken,
    zodat je zeker weet dat je alle aspecten van een bepaald onderwerp behandelt of daar in ieder geval zicht op hebt zodat je gerichte keuzes in je artikel maakt.
  • Laat ChatGPT je content samenvatten.
    Ideaal als je content wilt promoten.
  • Gebruik een ChatGPT tekst als basis
    en herschrijf die naar je eigen tone-of-voice. Zo voorkom je ook dat je onbedoeld plagieert.
  • Controleer de inhoud van de opgeleverde tekst
    en toets die aan de kennis die bij jou of je organisatie aanwezig is.
  • Laat ChatGPT verwante onderwerp ideeën genereren
    zodat je mooie en samenhangende onderwerp clusters in je content maakt.

Content trends die in 2023 van pas komen

Van AI tot content zonder linkjes: deze content trends helpen je om nog betere content te maken.

ChatGPT voor experts en kennisleiders

Als expert of kennisleider loop je als het goed is voorop in het delen van kennis, nieuwe inzichten en handvatten. Je hebt jarenlange ervaring die soms heel specifiek is. Een aanwezig risico van AI is dan met name dat andere mensen die (veel) minder deskundig zijn, in staat zijn om toch ogenschijnlijk deskundige artikelen, video’s of andere content te maken. Content die aan jouw expertise lijkt te kunnen tippen.

Toch hoef je daar niet echt bang voor te zijn als je jouw contentstrategie daar op aanpast en rekening houdt met jouw inhoudelijke sterke kanten en die gebruikt om je te onderscheiden. Bijvoorbeeld omdat jij content maakt met/over:

  • Persoonlijke ervaringen en opgedane inzichten
  • Specifieke en geheel eigen voorbeelden
  • Succesverhalen uit jouw praktijk
  • Eigen onderzoeksdata
  • Eigen meningen en visie, misschien wel tegendraads

Die content kun je in een beschouwende vorm brengen maar met behulp van storytelling ook tot een persoonlijk en dus eigen, onderscheidend verhaal maken. Dat maakt jou als expert uniek en zorgt dat je toch weer boven anderen uitsteekt. Op die manier kan ChatGPT geen afbreuk aan jouw expertpositie doen.

Blijf in dat geval weg van te generieke content die al eens door anderen gemaakt is, want dat kunnen anderen met behulp van ChatGPT straks ook. Maar door jouw eigen ingrediënten goed in te zetten en door bovenstaande tips om met AI nog betere content te maken, heb je alleen maar te winnen bij deze AI-ontwikkelingen.

Minder sitebezoekers door ChatGPT

Een reëel risico is dat naarmate meer mensen ChatGPT gebruiken om antwoorden op vooral informatieve vragen te vinden, er minder bezoekers naar je site komen. Hoe dat zit en welke stappen je nu al kunt nemen om die bezoekersdaling te voorkomen, lees je in dit artikel. Of werk aan je vindbaarheid in ChatGPT zelf (en in soortgelijke AI-antwoordmachines)

Meer over goede content maken

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp