Content trends 2023

Welke content trends kunnen je in 2023 helpen bij het realiseren van je marketingdoelen? Ik zie 7 content trends die daar aan bij kunnen dragen:

  1. Rekening houden met recessiedreiging
  2. Minder vertrouwen in social media
  3. Zero-click content
  4. Entertainende content
  5. Korte video’s
  6. Inzet van Artificiële Intelligentie
  7. Podcasts en nieuwe mogelijkheden met podcasts

1. Dreigt een recessie? Wat betekent dat voor content?

Eind 2022 is er veel aandacht voor stijgende prijzen en voor een mogelijke recessie. Dan is het goed om te bekijken wat dit voor effect heeft op jouw doelgroep en hun klantreis. Hebben zij misschien behoefte aan geruststelling en extra argumenten? Daar kun je met content in voorzien.

2. Minder vertrouwen in social media marketing

Teruglopend bereik in combinatie met steeds wisselende algoritmes maken dat bedrijven minder resultaat boeken met social media content en dus minder vertrouwen op social media. Dat betekent dat ze waarschijnlijk 1 of meer van de volgende stappen zetten:

  1. Ze posten minder frequent berichten
  2. Berichten worden vaker 1-op-1 op meerdere platformen geplaatst
  3. Ze worden op minder platformen actief en richten zich specifiek op een of twee platformen.

3. Zero-click content

Social media bevoordelen al lange tijd content zonder uitgaande links, ofwel zero-click content. Maar ook gebruikers vinden het prettig om direct te zien wat je ze te vertellen of te bieden hebt. Dat maakt dat zero-click content sterk in opkomst is. Hoe je dat zelf kunt toepassen, kun je hier lezen.

 

4. Entertainende content is in opkomst

De stijgende populariteit van TikTok toont opnieuw aan dat mensen graag vermaakt willen worden. De vraag naar entertainende content neemt daarmee sterk toe. Dat betekent niet dat je geen serieuze, informerende of kenniscontent kunt delen. Dat kan zeker wel! Kijk alleen per boodschap of je het misschien inspirerender of entertainender kunt brengen. Door het kort te houden, ingrediënten toe te voegen of door voor een ander format te kiezen. 

5. Korte video’s

Reels, TikToks en YouTube Shorts zijn populair. Dus zet je video in, kijk dan zeker of je op deze trend van korte video’s kunt inspelen.

6. AI-tools

We gebruiken natuurlijk al jaren allerlei AI-tools, maar in 2023 gaat dit helemaal een vlucht nemen. Met tools die razendsnel artikelen en andere teksten voor je schrijven, die afbeeldingen creëren of video’s op basis van tekst. Daar zitten zeker haken en ogen aan, maar vast staat dat deze tools het maken van content een stuk gemakkelijker maken.

 

7. Podcasts

In 2022 luisterde de helft van alle volwassenen in Nederland naar podcasts en die groei zet in 2023 naar verwachting door. Podcasts lenen zich voor veel doelen. Natuurlijk voor externe communicatie, maar ook voor interne communicatie. Je kunt een continue podcast starten zoals de 100% Expert Podcast, maar je kunt ook kiezen voor een afgeronde serie van enkele afleveringen waarin je een specifiek onderwerp behandelt. Wat verstandig is hangt af van je contentstrategie.

Kijk eens op de website van podcastcoach Simone Snaterse als je een echt goed podcastconcept zoekt of andere podcastvragen hebt.

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp