Goede SEO-teksten helpen om een pagina hoog in Google te krijgen. Als het goed zorgen ze er dan voor dat er goed op jouw zoekresultaten geklikt wordt én dat mensen lang op die pagina blijven, omdat ze op jouw pagina daadwerkelijk vinden wat ze zoeken. Je kunt ze zelf schrijven of SEO-teksten laten schrijven door een ervaren tekstschrijver. Onderstaande tips kunnen dan van pas komen.
Wat is een goede SEO-tekst?
Een goede SEO-tekst moet aan drie voorwaarden voldoen:
- Google duidelijk maken waar de tekst over gaat
- Verwachtingen van mensen die ergens naar zoeken helemaal waarmaken
- Het doel van de pagina realiseren: informeren, overtuigen of verleiden tot actie
Wil je dat goed doen dan kun je je het best eerst richten op het tweede en derde punt, zodat er een goed geschreven tekst komt die zich echt richt op de lezer. Liefst geschreven door iemand met kennis van zaken die én een vlotte pen heeft én weet hoe je een online lezer pakt.
1. Laat Google zien waar de tekst over gaat
Aan Google duidelijk maken waar de tekst over gaat is op zich niet heel ingewikkeld: je moet weten hoe je bepaalde elementen in de tekst en op de pagina benut.
Een paar elementen van een SEO-tekst zijn daarvoor extra belangrijk. Dat zijn de titel, de url en goede (H2-)kopjes. Daarnaast kijk Google naar de tekst zelf: komen een zoekopdracht en synoniemen van de zoekopdracht voor in de tekst en hoe vaak is dat.
Andere hulpmiddelen die je in de tekst en op de pagina hebt is om bepaalde zinnen of zinsdelen vet te drukken en om alt-tekst toe te voegen aan de afbeelding(en). Ten slotte moet je de zoekopdracht opnemen in de metadescription en kun je nog video en zogenaamde schema toevoegen.
2. Voldoe aan verwachtingen van mensen die zoeken
Het voldoen aan verwachtingen van de mensen die iets zoeken in Google begint met gedegen zoekopdrachtenonderzoek. Dat laat je zien waar mensen naar zoeken, hoe vaak ze dat doen en welke andere zoekopdrachten verwant zijn. Zo kun je een cluster aan SEO-teksten (laten) schrijven die samen een sterk segment vormen over een bepaald onderwerp.
Een zoekopdracht op zichzelf verraadt niet altijd alles over de intentie van de zoeker. Maar Google toont pagina’s die al goed aan verwachtingen voldoen bovenaan en op de eerste pagina. Dus bekijk die pagina’s om meer te komen over zoekverwachtingen. Dat helpt je ook om met jouw tekst concurrerende sites te overtreffen… ????
Als mensen op jouw vermelding in Google klikken, maar niet vinden wat ze zoeken, gaan ze als een boemerang weer terug naar de zoekresultaten. Google ziet dat en jouw site zal gaan dalen.
3. Houd het doel van de pagina in het oog
Welke intentie zat er achter de zoekopdracht? Zocht iemand informatie of was er al een koopintentie? Pas je pagina daaropaan door de nadruk ofwel op goede, volledige en objectieve informatie te leggen of door hier een overtuigend verkoopverhaal te bieden.
SEO-teksten laten schrijven of zelf doen?
Als je zelf goede SEO-teksten wilt schrijven kun je met bovenstaande punten een eerste start maken. Maar wellicht is het dan goed om nog iets meer te lezen over on-page seo en over SEO content.
Zoek je een tekstschrijver die thuis is in SEO, dan helpen onderstaande checkpunten je bij de selectie. Die zijn gebaseerd op mijn eigen jarenlange ervaring met marketing en communicatie. In die tijd heb ik vaak marketingtaken uitbesteedt en veel verschillende tekstschrijvers ingehuurd. Dat zorgt voor het volgende lijstje met criteria als je SEO-teksten laat schrijven.
Criteria SEO-teksten uitbesteden
Besteed je jouw SEO-teksten liever uit en ga je een tekstschrijver of contentmarketeer zoeken die dit voor je kan doen, dan zijn dit praktische criteria die je bij je selectie kunt gebruiken:
- Inhoudelijke deskundigheid (het algoritme zal steeds beter in staat zijn om de deskundigheidsgraad vast te stellen)
- Ervaring met een specifieke branche of doelgroep
- Vlotte pen en in staat om met de schrijfstijl aan te sluiten bij je merk
- Al geschreven teksten: hoe presteerden die in Google?
- Visie op SEO en recente SEO-scholing of kennis van seo-ontwikkelingen
Bij Sstroop werk ik daarom met ervaren met tekstschrijvers die ervaring hebben met een bepaalde branche of daar in een vorig leven zelf in gewerkt hebben. Ze zijn qua uurtarief iets duurder, maar dat verdien je heel snel terug omdat de tekst beter is. echt aansluit bij de doelgroep en meer kans maakt op een hogere positie in Google.
Wil je SEO-teksten laten schrijven voor jouw bedrijf, kijk dan zeker even bij de contentabonnementen en contentpakketten die wij aanbieden.
Anderen lazen ook
- Hoog in Google komen, 5 anders-dan-anders manieren
- Beter vindbaar met content
- On-page seo stappenplan
- Stappenplan Google Mijn Bedrijf pagina