Wil je meer houvast bij het maken en publiceren van content? Door een strategische contentplanning te maken en die te vertalen naar een handzame contentkalender krijg je meer grip én resultaat bij het produceren en publiceren van content.
Een goede, overzichtelijke contentplanning is een enorme steun in de rug bij het maken van effectieve content. Maar als je nog een leeg scherm of papier voor je neus hebt of als er heel veel speelt in je bedrijf kan het ook een klus zijn waar je tegenop ziet. Toch hoeft dat niet als je het maken van een contentplanning opdeelt in een aantal stappen. Zo weet je zeker dat je niets vergeet en kun je het ook stapsgewijs aanpakken.
Een goede contentplanning vraagt allereerst om een contentstrategie. Daarin leg je vast welke content welke doelen bij welke doelgroep realiseert. Je contentstrategie bevat ook de ingrediënten die nodig zijn om je te onderscheiden van concurrerende content en hoe je inspeelt op de klantreis van je doelgroep(en).
Als je dat voor jezelf hebt vastgelegd kun je die strategische keuzes vertalen naar een contentplanning of contentkalender. Zet daarvoor de volgende stappen:
- Definieer zakelijke mijlpalen en momenten
Die vormen de kapstok die je straks helpen bij het maken van de contentkalender en ze helpen je om tot goede contentideeën te komen.
- Bepaal hoeveel content je nodig hebt
Wat is de frequentie waarop je content publiceert? Is dat wekelijks, tweewekelijks of elke maand? Voor hoeveel kanalen of platformen heb je content nodig?
- Kies onderwerpen en hun insteek
In je contentstrategie heb je keuzes gemaakt voor afgebakende thema’s of onderwerpclusters. Welke onderwerpen horen daarbij die je per stuk content adresseert?
- Kies een format voor ieder onderwerp
Wat is het beste format om je boodschap over te brengen? Welk format sluit aan bij de wensen en gewoontes van je doelgroep?
- Toets je contentideeën
Check of je longlist met ideeën aansluit bij je doelstellingen, de klantreis en of deze voldoende onderscheidend vermogen heeft. - Bedenk hoe je content hergebruikt
Maak van een stuk basiscontent allerlei afgeleide content die je op meer plekken kunt inzetten.
Hoe die stappen precies in hun werk gaan lees je hieronder.
1. Definieer je zakelijke mijlpalen en momenten
Vrijwel ieder bedrijf heeft in een kwartaal of jaar een aantal gebeurtenissen die belangrijk zijn. Denk aan de lancering van een product of dienst of aan een evenement, zoals een beurs, open dag, relatiedag, jubileum of een actiemoment met korting (uitverkoop, Black Friday, lokaal evenement). Ook zonder lanceermomenten kun je bepalen welke producten of productcategorieën in welke periode centraal staan.
Daarnaast zijn er landelijke feestdagen en momenten die relevant kunnen zijn zoals Kerst, Sinterklaas, Koningsdag, Nieuwjaarsdag, Carnaval, Suikerfeest etc. Soms kun je een specifieke inhaker kiezen. Dat kan een groot evenement zijn zoals een EK, WK, Tour de France, Elfstedentocht of Olympische Spelen, maar ook een hittegolf of juist guur weer.
Soms kunnen heel specifieke inhakers die aansluiten bij een branche gebruikt worden als inhaakmoment in je contentkalender. Denk aan dagen als Wereld Whisky Dag, Afrikadag of Fiets naar je Werkdag.
Ten slotte kunnen er periodes zijn waarin mensen specifiek naar iets op zoek zijn.
Zet al deze relevante momenten per kwartaal bij elkaar en plan van daaruit verder.
2. Bepaal hoeveel content je nodig hebt
Kijk hiervoor naar je primaire platform voor content. Mogelijk is dat je:
- Site of het blog op je site
- Nieuwsbrief
- Podcast
- Social media platform dat het best voor jou werkt
- Youtube
- …
Bedenk hoe ver je vooruit wilt plannen en welke frequentie je nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld elke twee weken een goed, nieuw artikel of een nieuwe video nodig en wil je een jaar content plannen, dan heb je 26 stuks content nodig.
Dat kan fonkelnieuwe content zijn, maar kijk ook goed naar wat je al hebt. Vaak heb je content die heel goed aansluit bij je doelen en doelgroep en die nu al heel goed presteert. Bijvoorbeeld omdat mensen het lang lezen of bekijken of omdat ze het met anderen delen. Dat is je content sweetspot.
Soms heb je op zich goede content, maar is die wat verouderd en op de achtergrond geraakt. Inventariseer die ook zodat je niet alles nieuw hoeft te maken maar ook bestaande content kunt opfrissen en verbeteren. Als je oude en nieuwe content combineert in een contentplanning scheelt dat tijd en wordt het bovendien effectiever.
3. Kies onderwerpen en insteek
Binnen je contentstrategie heb je als het goed is gekozen voor een beperkt aantal thema’s.
Als HR- of recruitmentbureau kies je niet voor het hele vakgebied, omdat dat veel te breed is. Maar je kiest voor specifiekere thema’s als onboarding, bedrijfscultuur of personeelsbehoud.
Die thema’s vertaal je door naar onderwerpen. Bij bedrijfscultuur kom je bijvoorbeeld met voorbeelden, modellen of stappen om die te veranderen. Specifiekere onderwerpen dus die je uitwerkt in een stuk basiscontent zoals een artikel.
Kies naast een onderwerp ook een insteek. Is je content gericht op de basics van een onderwerp of juist op verdieping? Staan data centraal of juist andere mensen of bedrijven die iets deden of gebruikten zodat je een meer verhalende insteek kiest? Of kies je voor het geven van een duidelijke, misschien zelfs prikkelende mening?
4. Kies voor elk onderwerp een format
Als je doelstellingen duidelijk hebt en weet voor welk kanaal of platform je primair content maakt kun je een format kiezen. Soms is je format evident en kies je voor een video, geluidsopname of een artikel. Maar er zijn meer formats. Zo kun je bij video kiezen voor ‘gewoon’ video, maar ook voor live video of een animatie. En verder heb je opties als een:
- Infographic
- Quiz
- Tool
- Tijdlijn
- Beeldcollectie (story, reel, carrousel)
- Game
- Studiemateriaal (cursus, werkboek)
5. Maak keuzes en combineer
Effectiviteit staat voorop bij contentkeuzes. Bekijk daarom je longlist met de onderwerpen, insteek, formats en kanalen en beoordeel deze op:
- De match met je doelstellingen
Hoe helpen deze contentonderwerpen je om je doelen te realiseren? Zijn er voldoende contentideeën die je vindbaarheid vergroten bijvoorbeeld? - Haalbaarheid
Sommige invalshoeken en insteken zijn veeleisender dan andere. Voor formats geldt dat nog veel meer. Kijk of je voldoende expertise in huis hebt om een insteek en format te realiseren of welke kosten en inzet het vraagt om iets uit te besteden. Sommige insteken en formats zullen dan sneuvelen. - Aansluiting op de fasen in de klantreis
Heb je voor iedere fase van de klantreis voldoende content? - Onderscheidend vermogen
Jouw content moet opboksen tegen concurrerende content en dat lukt alleen als deze voldoende onderscheidend en eigen is. - Een goede mix
Steeds hetzelfde type content maken en delen kan een eenzijdig en zelfs saai beeld opleveren. Kijk dus of je kunt afwisselen in insteken en formats en zorg als het even kan voor een mix van rationele en meer emotionele content. Meer over die contentmix lees je hier.
6. Ga content slim hergebruiken
Je hebt nu een lijst met onderwerpen voor de basis van je contentplanning. Bijvoorbeeld, 13, 26 of 52 stuks als je iedere week een stuk basis content nodig hebt. Die zijn voor je primaire contentkanaal of -platform. Vaak is dat het blog op je site, maar het kan ook een YouTube kanaal zijn of een podcast.
Maar meestal deel je content op meerdere plekken, zoals een nieuwsbrief of social media. Of je hebt zowel een website met blog, een podcast en een YouTube kanaal en een aantal social media accounts. Dan is de volgende stap om te kijken hoe je die basis content kunt omzetten naar afgeleide stukken content. Daarvoor zijn drie basismanieren, want je kunt:
- Content 1 op 1 kopiëren
Bijvoorbeeld een artikel ook inzetten als gastblog of als LinkedIn artikel. - Content samenvatten
En die samenvatting delen op social media, op fora, op een andere site of offline. - Fragmenten uit je content halen
Gebruik quotes, data of afbeeldingen uit een artikel bijvoorbeeld ook los. Haal fragmenten uit een video en deel die los of maak een compilatievideo van korte fragmenten. - Content in een andere vorm gieten
Zo kun je een podcast of video (laten) transcriberen tot een artikel. En kun je een artikel omzetten naar een serie slides, een infographic of een beeldcarrousel (of een story of reel).
Van contentplanning naar contentkalender
Als je de basis content hebt staan en de gewenste afgeleide contentvormen hebt bedacht en gekozen, kun je een contentkalender gaan invullen. Start met de kanalen die je gaat benutten en de frequentie waarop je daar actief wilt zijn. Begin met alle stukken basiscontent en voeg daar de afgeleide content aan toe. Op social media hoef je niet het hele jaar door steeds iets nieuws te delen. Kijk of je bepaalde teksten, beelden of video na verloop van tijd kunt herhalen.
Tools voor een contentkalender
Hoe je een contentkalender maakt is voor velen een lastig onderwerp al zijn er veel tools die je kunnen helpen. Maar zelfs met een tool kan een contentkalender soms meer een blok aan je been zijn dan een hulpmiddel, omdat het veel tijd kan kosten om de tool helemaal in te richten en te laten doen wat jij wilt. Zeker als meerdere mensen betrokken zijn bij de uitvoering van een contentkalender.
Mijn advies is om het zo simpel mogelijk te houden en je eigen situatie als uitgangspunt te nemen.
Doe je zelf de contentplanning?
Een overzicht in Excel kan dan heel handig zijn. Zeker als je die ordent op datum en de acties die bij de Excel planning horen terug laat komen in bijvoorbeeld Outlook, zodat je tijdig de juiste seintjes krijgt.
Ook een papieren planner kan heel fijn werken. Zeker als je er eentje hebt die je per week twee pagina’s geeft en die je dankzij een spiraal plat kunt leggen. Hier kun je direct alle belangrijke zakelijke en inhaakdata invullen en vandaaruit verder gaan.
Werk je met een content team?
Dan kun je een samenwerkingstool gebruiken. Denk aan Asana, Slack, Trello of meer specifiek contentkalender.nl. Welke geschikt is, hangt van veel factoren af. Ook hier zou ik adviseren om alles zo simpel mogelijk te houden en in te richten om te voorkomen dat je teveel tijd aan de tool besteedt in plaats van aan de content.
Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.
Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gewaardeerd wordt.
Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.