Bestaande content beter benutten

Wist je dat je grootste schat aan content al hebt? Dat is namelijk je bestaande content, zowel de content die het al heel goed doet als de content die nog niet of niet meer echt lekker presteert. Juist in bestaande content zit vaak nog veel onbenutte potentie. Potentie die je er wel kunt halen als je die content opfrist, verbetert of verrijkt. In deze podcast hoor je hoe je dat aan kunt pakken zodat je meer rendement haalt uit bestaande content.

 

Content beter benutten

Bestaande content kun je op 3 manieren beter laten presteren en dus benutten, namelijk door content:

  1. Op te frissen
  2. Te verbeteren
  3. Te verrijken

Hoe je dat doet, wat het verschil is tussen die 3 verbetertechnieken én hoe je die content kiest waarbij je het meest rendement mag verwachten, lees je hier en hoor je in deze aflevering van de 100% Expert Podcast.

Maar voor je bestaande content opfrist, verbetert of verrijkt, is het ook goed om te kijken welke content je beter kunt verwijderen. Opschoonacties gelden voor:

  • Oude of zelfs antieke content die niet meer past bij wat je nu doet of die niet erg relevant is voor je huidige doelgroep
  • Content die geen lezers krijgt en waarvoor je ook geen lezers meer verwacht.

 

Door die op te ruimen, zorg je voor een website die representatief is voor je kennis en expertise, die gemakkelijk te navigeren is en die een logische interne structuur en links heeft.

Welke content beter benutten?

Onderstaande content komt in aanmerking voor een extra slag waarmee je het beter benut en het rendement ervan vergroot:

  • Content die goed bezocht/bekeken wordt maar ouder is dan 2 jaar
  • Artikelen en andere content met verouderde inzichten of voorbeelden
  • Content die nu op pagina 2 van Google zoekresultaten staat voor relevante zoekopdrachten

Blogartikelen kun je het gemakkelijkst aanpassen. Maar ook video’s en podcasts kun je bijna altijd vervangen door een nieuw bestand, waardoor die ook beter worden.

3 contentacties

Welke acties is dan het best? Daar kun je in veel gevallen de volgende vuistregels op loslaten:

 

1. Content opfrissen

Bij een opfrisbeurt kijk je meer naar oppervlakkige kenmerken van je content:

  • Afbeeldingen die niet mooi of scherp genoeg zijn of gedateerd ogen
  • De opmaak van de pagina

 

2. Content verbeteren

Bij verbeteren kijk je echt naar de inhoud om te zien of je daar correcties of aanvullingen in aan moet brengen:

  • Klopt alles nog? Definities, begrippen, inzichten en voorbeelden.
  • Is het nog van deze tijd? Of verwijs je bijvoorbeeld naar onderzoek uit 2015 terwijl dat onderzoek een recente update heeft gekregen?
  • Zijn voorbeelden nog steeds actueel of relevant?
  • Kun je een mening of stelling in een artikel verder aanscherpen?

 

3. Content verrijken

Bestaande content verrijken betekent meestal dat je een artikel, podcast of video gaat uitbreiden. Je voegt nieuwe inzichten toe, noemt extra componenten die relevant zijn en die je in de oude versie onbenoemd hebt gelaten.

Dat kunnen extra elementen zijn waarvan je weet dat jouw doelgroep daar ook naar op zoek is.

 

Zo heb je drie praktische manieren om je bestaande content beter te benutten en het rendement ervan te vergroten. Kijk daarnaast ook naar de structuur van je content en deel alles in in overzichtelijke categorieën.

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp