Blogpromotietips

Een effectief blog kan niet zonder effectieve blogpromotie. Want elke dag verschijnen er miljoenen nieuwe blogs en deel komt van collega-experts met wie jouw artikelen moeten concurreren.

Daarom drie methoden waarmee je jouw blogartikelen goed kunt promoten.

 

  1. De meest duurzame manier: vindbaarheid in Google, waarbij jij als expert een grote streep voor hebt op anderen
  2. De inhoud van je artikel slim hergebruiken zodat je jouw artikel gedurende lange tijd onder de aandacht brengt zonder dat je echt loopt te ‘pluggen’ en zonder dat je in herhaling valt.
  3. Een serie handigheden die veel experts en bloggers niet of te weinig gebruiken.

1. Verkeer via Google dankzij seo

Als een blogartikel hoog in Google staat voor bijpassende zoekopdrachten, creëert dat een duurzame stroom bezoekers. Maar dat vraagt wel iets van je.

Gelukkig is er een principe dat steeds belangrijker wordt en dat is dat het beste antwoord de race om een goede positie wint. tenminste, meestal. Behalve een echt goed antwoord kijkt Google ook naar de autoriteit van je website. Deze site doet het bijvoorbeeld aardig als het over contentmarketing gaat, maar als ik hier ineens over autobanden ga bloggen is de kans dat dat artikel goed vindbaar wordt een stuk kleiner.

Echt goede antwoorden zijn vaak wat langer van aard en dat maakt dat je vaak hoort dat je content lang moet zijn om gevonden te worden. Eigenlijk is dat geklets. Als je blogartikel in relatief weinig woorden een goed antwoord kan geven, gebruik dan weinig woorden. Ga nooit lengte bijbreien omdat er ergens te lezen valt dat een blog minimaal x honderd woorden moet tellen.

On-page seo & inkomende links

Wat wel belangrijk is, is dat je aan Google duidelijk maakt waar een blogartikel precies over gaat en wat de breedte en diepte van het artikel is. Dat doe je met on-page seo. En verder kijkt Google naar de autoriteit van je website: heb je meer content over dit onderwerp? En zo ja, linken andere websites ernaar? Want dat is in de ogen van Google een teken dat hier iets staat dat blijkbaar de moeite waard is. 

2. Content slim hergebruiken

De grootste vergissing bij nieuwe content is dat deze vaak maar kort gepromoot wordt, namelijk net na publicatie. Tegelijkertijd zijn veel contentmakers en bloggers bang dat ze hun content teveel promoten. Meestal valt dat mee (of tegen) en promoten ze het juist te weinig.

Door content slim te hergebruiken zorg je dat je bepaalde content veel vaker onder de aandacht brengt zonder in herhaling te vallen. Daarvoor kun je de 5 principes van content hergebruiken inzetten. 

3. Andere blogpromotietechnieken

Ten slotte zijn er nog wat handigheidjes die je kunt toepassen, zoals:

  • Link vanuit bestaande artikelen naar het nieuwe blogartikel
    Vaak link je wel van nieuw naar oud, maar niet van oud naar nieuw.
  • Voeg gerelateerde blogs toe voor de mensen die meer willen weten.
    Breng lezers echt op ideeën, want de meesten gaan niet uit zichzelf verder kijken wat je nog meer schrijft.
  • Doe echt je best op de metadescription.
    Dit is de tekst die zichtbaar is in de zoekresultaten en die bepaalt mede of mensen op jouw artikel klikken of op een ander artikel.
  • Zet hem in je e-mailhandtekening
    Dat is best snel te doen en laat aan iedere ontvanger van je mail zien wat je te bieden hebt.
  • Maak direct minimaal 3 social media berichten.
    Maar liever maak je er meteen 10, die je verspreid over de tijd gaat inplannen om te delen. Gebruik daarvoor de hergebruikprincipes van content.

 

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp