Hoe zou je website presteren als deze beter vindbaar zou zijn? Betekent meer bezoekers ook meer resultaat? Wel als je hiervoor de juiste keuzes maakt en je concentreert op relevante zoekopdrachten in combinatie met seo content.
De kliks per positie op de eerste pagina
Een analyse van ruim 5 miljoen zoekopdrachten en 874.000 webpagina’s laat zien hoe belangrijk het is om zo hoog mogelijk te staan op die eerste pagina met Google zoekresultaten. De nummer 1 kreeg gemiddeld 27,6% van alle kliks en de sites op positie 8, 9 en 10 gemiddeld zo’n 3% van de kliks. Wie op de tweede pagina staat, kon kliks vrijwel vergeten. Slechts 0,63% van alle zoekers klikte op een resultaat op de tweede pagina. (bron: onderzoek door Backlinko, 2022)
De bovenste drie posities waren eind 2022 samen goed voor 54% van alle kliks.
Waar wil je op gevonden worden?
Je vindbaarheid verbeteren begint met keuzes maken. Allereerst moet je bedenken op welke zoekopdrachten je gevonden wilt worden. Dat lijkt een no-brainer en waarschijnlijk kun je op die vraag zo een aantal zoekopdrachten noemen. Dat zijn meestal kernbegrippen rond je producten en diensten. Toch is dat een valkuil, want deze begrippen zijn vaak:
- Tamelijk algemeen
- (Voorlopig) niet haalbaar
- Zonder koopintentie
Daarbij loop je bovendien een risico op bedrijfsblindheid: je denkt dat mensen ergens op googelen, maar in wekelijkheid gebruikt je doelgroep een net iets andere term. Of de mensen die de term googelen zijn helemaal je klanten niet.
Relevante keuzes in vindbaarheid
Maar hoe kies je zoekopdrachten die voor jouw bedrijf relevant zijn en waarmee de verbeterde vindbaarheid van je site ook echt bijdraagt aan je marketing? Daarvoor kun je de volgende vijf elementen onderzoeken:
- Hoe groot is het zoekvolume?
Bekijk hoe vaak op iets gezocht wordt en of er misschien een vergelijkbare term is die vaker gebruikt wordt. - Is er veel of weinig concurrentie?
Is het wel haalbaar om op een bepaalde zoekopdracht gevonden te worden of zijn er te veel concurrerende sites van wie je het niet kunt winnen. - Klopt de achterliggende intentie van de zoeker?
Zijn het potentiële kopers die een bepaalde zoekopdracht gebruiken of mensen die op zoek zijn naar informatie? - Is het echt je doelgroep die dit zoekt?
Of zijn het mensen met heel andere kenmerken? Wat heb je zoekers te bieden bij die intentie? Soms zorgt een bepaalde zoekopdracht voor veel bezoekers op een website maar is er op die website helemaal geen passend aanbod voor hen te vinden. Die bezoekers dragen dan niets bij aan je bedrijfsresultaat. - Waar worden je concurrenten op gevonden?
Door dat te analyseren ontdek je mogelijk zoekopdrachten waar je zelf nog helemaal nog niet aan gedacht hebt maar die wel interessant zijn.
Met de uitkomsten van deze vijf vragen, kun je een lijst met interessante zoekopdrachten opstellen waarvoor je bijpassende seo content creëert. Die lijst kun je prioriteren en onderverdelen in zoekopdrachten die op de korte termijn en zoekopdrachten die pas op de lange termijn haalbaar worden.
Let goed op de zoekintentie
Je doelgroep kan in principe met 4 soorten intenties iets zoeken via een zoekmachine en heeft een:
- Informatieve intentie
- Navigatie intentie
- Commerciële intentie
- Transactionele intentie
Koopintentie ontdekken in zoekvragen
Veel seo content wordt voor die informatieve intentie gemaakt. Het idee is dat een bezoeker je zo leert kennen, blij is met de verstrekte informatie en hopelijk een volgende stap neemt. Zich bijvoorbeeld abonneert op je nieuwsbrief, een formulier invult of iets anders doet. Maar het grootste deel van deze bezoekers scant de pagina voor het antwoord en is daarna weer weg. Je doet jezelf dus tekort als je je te eenzijdig op de informatieve intentie richt.
Maak zeker ook content voor de commerciële intentie waarbij iemand al open staat voor een aanbod. Dat geldt nog sterker voor de transactionele intentie: dat zijn mensen die gericht op zoek zijn naar een aankoop bij jou of een andere aanbieder en zich daarin verdiepen en bijvoorbeeld voordelen of kenmerken vergelijken.
Navigatie intentie
Ook mensen met een navigatie intentie kunnen heel interessant zijn als het bij jou om je expertise draait. Dit zijn namelijk mensen die de naam van je website of van jou als expert intikken, eventueel in combinatie met een extra term. Bijvoorbeeld ‘Coolblue klantenservice’. Waarom dit voor jou interessant kan zijn, is omdat deze mensen dus al van jou of je bedrijf gehoord hebben. Dat is bijna altijd met een positieve grondhouding. Zorg dus dat je deze zoekopdrachten ook in kaart brengt en richt daar een bestaande of nieuwe pagina op je website goed voor in zodat die positieve grondhouding verder versterkt wordt.
Beter vindbaar door te optimaliseren
Als je een lijst met onderwerpen hebt en je start met het (laten) maken van deze content, dan is het handig om de content vervolgens op een goede manier op je site te plaatsen. Dat seo-proof maken van een webpagina is gelukkig geen hogere wiskunde. Je kunt het zonder veel technische kennis doen. Zorg er voor dat de zoekopdracht waarvoor je optimaliseert te vinden is in:
- Titel (H1)
- Url van de pagina
- Inleiding van je tekst
- 1 of 2 keer in een tussenkop op H2-niveau
- Enkele keren in de tekst zelf
- In een alt tekst van een afbeelding
- In de metadescription
Aandachtspunten bij seo content
Als je beter vindbaar wilt worden en seo content wilt inzetten, dan zijn er paar dingen die je kunnen helpen.
Google’s algoritme wordt steeds beter
Je hoeft dus niet geforceerd te schrijven om er zeker van te zijn dat een zoekmachine doorkrijgt waar een pagina primair over gaat. Google’s algoritme is slim en snapt prima wat je zegt. Ook als de woorden van je zoekopdracht in een net iets andere volgorde staan of als er bijvoorbeeld een lidwoord of bijvoeglijk naamwoord is toegevoegd. Een prettige leesbaarheid van je tekst is enorm belangrijk, want je hebt er niets aan als iemand via Google op je site komt, maar zich vervolgens absoluut niet aangesproken voelt omdat je tekst vanwege seo-aspecten houterig is geschreven. Schrijf daarom eerst voor mensen en daarna pas voor Google.
Gebruik de metadescription
Een metadescription met je zoekopdracht verbetert de vindbaarheid nog maar mondjesmaat. Toch is hij wel belangrijk, omdat het het stukje tekst in de zoekresultaten is dat mensen moet verleiden tot klikken. Maak hem dus aantrekkelijk en onderscheidend en geef een duidelijke aansporing tot klikken. Veel metadescriptions zijn saai en als jij die van jou wel levendig maakt, zullen mensen sneller op jouw zoekresultaat klikken.
Andere voorwaarden voor betere vindbaarheid
Door de webpagina met de content volgens bovenstaande seo-richtlijnen te verbeteren, zet je een belangrijke eerste stap om die pagina vindbaar te maken voor een bepaalde zoekopdracht. Toch ben je er dan nog niet helaas. Want Google laat vooral websites zien die voldoende snel zijn en mobiel goed bruikbaar zijn. Ook hebben websites met veel expertise en autoriteit op een bepaald onderwerp een grote streep voor. Je autoriteit hangt onder andere af van het aantal inkomende links. Als meer websites naar jouw site linken is dat een goed teken. Het is ook een goed teken als jij op jouw beurt naar andere kwaliteitssites en bronnen linkt en daarmee je verhaal onderbouwt.
Structureer je content
De expertise leidt Google af uit de totale hoeveelheid content over een specifiek onderwerp en hoe de structuur van die content is. Bijvoorbeeld of er bepaalde subthema’s zijn die door de website behandeld worden. Maar ook of de makers en afzenders van de content echt als expert gezien kunnen worden en of zij voldoende betrouwbaar zijn. Dit is het E-A-T-principe, dat staat voor expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (trust). Wil je daar meer over weten, dan is dit artikel over EAT heel duidelijk en toegankelijk.