Meer zichtbaarheid met deze 10 tactieken

Meer zichtbaarheid is de basis voor nieuwe leads en klanten. Veel content is dan ook gericht op het vergroten van de zichtbaarheid. Toch valt daar vaak nog veel in te winnen. Daarom 10 tactieken voor meer zichtbaarheid maar dan wel samen met handvatten om daarin gerichte keuzes te maken. Want hopelijk (!) wil je niet al deze tactieken inzetten!

Lees onderstaand artikel of beluister de bijbehorende podcast.

10 Tactieken voor meer zichtbaarheid

Laat ik 10 belangrijke tactieken voor meer zichtbaarheid eerst voor je op een rij zetten, met daaronder een korte toelichting. Iets verder in dit artikel lees je vervolgens hoe je keuzes maakt zodat je focus houdt en je aandacht en middelen niet versnippert.

1. SEO: vindbaar in zoekmachines

Vindbaarheid in Google is misschien wel de meest ingezette actie om te werken aan zichtbaarheid.

Het is verleidelijk om dan te kiezen voor brede zoekopdrachten waar maandelijks veel op gezocht wordt. Dit zijn de zogenaamde Top of the funnel zoekopdrachten. Daar zit veel volume op, maar de kans op conversie is relatief klein.

Zorg daarom ook dat je voor relevante zoekopdrachten gevonden wordt waar minder vaak naar gezocht wordt, maar die wel heel goed bij jouw expertise en aanbod passen. Je hebt dan minder concurrentie en kunt sneller hoog in de zoekresultaten komen. Dat zijn deels zoekopdrachten met een commerciële of koopintentie, waardoor deze bezoekers ook beter converteren.

Het gaat te ver om daar hier heel uitgebreid op in te gaan, maar in de Masterclass Vindbare expertcontent in de  Content Academie leer je daar veel meer over.

2. Inzetten op inkomende links

Het realiseren van inkomende links of linkbuilding is vaak onderdeel van seo-acties. Maar je kunt het ook los inzetten om je zichtbaarheid te vergroten.

Bij seo richt je je vaak op websites met een hoge domein- en pagina-autoriteit en op dofollow-links. Maar bij linkbuilding kun je daarnaast ook gaan voor andere websites en voor websites die alleen een nofollowlink willen bieden. Als dat een website is die jouw naam en expertise laat zien aan een extra publiek kan dat nog steeds heel nuttig zijn als je zichtbaarheid wilt vergroten.

 

3. Inzetten op andere zoekmachines

Er is meer dan Google en Bing als het gaat om vindbaarheid in zoekmachines. Afhankelijk van je aanbod en content kun je je heel goed richten op vindbaarheid in andere zoekmachines:

  • Mensen zoeken gericht op YouTube 
    Bijvoorbeeld naar uitleg en demonstraties, maar ook naar verdiepende kennis.
  • Pinterest is een zoekmachine
    Kijk wel of je doelgroep hier te vinden is en of dit past bij je aanbod, maar er wordt hier naar veel verschillende onderwerpen gezocht en echt niet alleen door vrouwen.
  • Social media platformen
    Veel jongeren zoeken dingen op TikTok, van boeken tot restaurants of vakantiebestemmingen. Het kan ook aantrekkelijk zijn om goed vindbaar te zijn op LinkedIn of X (Twitter, via nieuws en hashtags bijvoorbeeld). 

zichtbaarheid in andere zoekmachines dan Google

4. Videomarketing

Video is al jaren een van de succesvolste contentsoorten. Daarmee kun je heel goed jouw kennis en boodschap overbrengen en het is een contentsoort die veel mensen graag tot zich nemen. Maar de kracht van videocontent is dat het zich leent voor heel veel kanalen, waardoor het veel doet voor je zichtbaarheid.

Je kunt ultrakorte video’s inzetten, als Reel, TikTok Of YouTube Short. 
Natuurlijk heb je dan nog de ‘gewone’ video’s van een paar minuten. Maar vlak de langere video’s niet uit. Webinars en masterclasses van 40 minuten of meer zijn zeker effectief.

Lees hier 7 manieren om videocontent komend jaar succesvol in te zetten

 

5. Social media content

Die licht natuurlijk voor de hand. Het mooie van social media content is dat je deze content veelal gratis kunt plaatsen en dat je hier veel kanten mee op kunt. Bouw je op social media aan een publiek dan bereikt ieder stukje content dat je daar plaatst een klein deel van je publiek.

Maar de kern bij het bereik van social media content zit hem in het woord ‘klein’. Wil je echt zichtbaar zijn op social media dan vraagt dat kennis van de algoritmes (die steeds veranderen). Plus kennis van de verschillende contentformats die aanzetten tot interactie, want interactie is de sleutel tot bereik en dus tot zichtbaarheid. Binnen én buiten je volgers.

6. Reageren op social media

Wat vaak vergeten wordt is dat social media je naast het zelf plaatsen van social media content nog een tweede optie geven om daar zichtbaar te zijn. Dat is dat je reageert op de content van anderen. Opvallend genoeg kan het reageren op content van anderen zelfs effectiever blijken dan het zelf inzetten.
Mits je op een manier reageert die jouw expertise toont én recht doet aan andermans content. Dus:

  • Bied waarde: met inhoud of positief commentaar
  • Heb je kritiek, reageer inhoudelijk en respectvol.
  • Parasiteer niet op content van concurrenten
    Het is flauw om uitsluitend bij concurrenten te reageren omdat je weet dat hun content gezien wordt door jouw doelgroep. Geef alleen aanvullingen of extra inzichten als die waarde toevoegen.

reageren op social media vergroot je zichtbaarheid

7. Gastbloggen

van de bezoekers die een andere website krijgt. Zo kom je de ogen van een nieuw of groter publiek. Je bereikt dus veel meer mensen dan wanneer je alleen op je eigen site zou bloggen.

Gastbloggen helpt ook bij seo en het realiseren van links naar jouw website.

Het is wel verstandig om selectief te zijn bij het gastbloggen. Sommige content wil je echt op je eigen site hebben staan. Bijvoorbeeld omdat je daar een bijpassend aanbod bij hebt. Lees hier tips om succesvol te gastbloggen.

 

8. Optreden als gastspreker

Is bloggen niet je ding, dan heb je de optie om te gast te zijn op andermans website, (online) event, podcast of videokanaal. Zorg bij een gastoptreden dat je één duidelijke boodschap hebt, bij voorkeur één boodschap. Bedenk wat jouw doel is en leid het publiek naar een plek waar ze bijvoorbeeld meer info over jou kunnen vinden die jouw doel ondersteunt. Meer tips voor gastoptredens.

9. Realiseer partnerschappen

Een partnerschap is een effectieve tactiek om je zichtbaarheid te vergroten. Wanneer twee, drie of veel meer experts of organisaties samenwerken, bereiken ze meer dan ieder voor zich. Zoek partijen die jouw expertise kunnen aanvullen en werk samen. Bijvoorbeeld via:

  • Summits waarbij iedere partner het eigen publiek uitnodigt voor alle sessies
  • Over en weer bekend maken van elkaars aanbod of content 
  • Samen content maken zoals een podcast of magazine

affiliatemarketing vergroot je bereik

10. Affiliate marketing

Bij affiliatemarketing gaan andere organisaties hun publiek wijzen op jouw aanbod. Als dat publiek vervolgens iets bij je koopt, krijgt de affiliate partner een deel van de opbrengst: een percentage of vast bedrag. Die financiële tegemoetkoming is een extra stimulans voor een andere partij om jouw content of aanbod te promoten waardoor je zichtbaarheid groeit.

Keuzes maken in zichtbaarheid

Kortom, 10 tactieken die je zichtbaarheid vergroten. Maar maak daarin wel keuzes, 10 tactieken met succes uitvoeren is voor de meeste organisaties echt teveel. Dan ga je je aandacht en inzet versnipperen, waardoor je juist aan effect inboet.

Je kunt op verschillende manieren keuzes maken in zichtbaarheidsacties, namelijk door:

  1. Tactieken te clusteren en 1 of 2 clusters te prioriteren
  2. Te kijken naar bestaande resultaten: wat werkt al goed. Ga dat intensiveren.
  3. Je doelgroep als startpunt te nemen
  4. Interne talenten en competenties te benutten

Maak clusters van bijpassende tactieken

Sommige van de genoemde zichtbaarheidsacties hangen duidelijk samen en zou je samen kunnen voegen tot een cluster. Dan versterken ze elkaar en bereik je meer met minder moeite. Maak bijvoorbeeld de volgende clusters:

  • Gastbloggen, gastoptredens en investeren in partnerschappen
  • SEO, inkomende links en andere zoekmachines
  • Videomarketing, social media content, vindbaarheid in YouTube

 

Start vanuit bestaande resultaten

Als het goed is weet je welke acties die je nu doet het meest opleveren. Vaak doe je dan toch nog allerlei andere acties ernaast. Uit gewoonte of omdat je denkt dat je anders toch kansen laat liggen. Maar het is zeer de vraag of dat zo is.
Vaak is het effectiever om acties die nu al je zichtbaarheid echt vergroten, verder te intensiveren. En je niet af te laten leiden door taken die uit totaal andere zichtbaarheidsacties voortkomen.

Neem je doelgroep opnieuw onder de loep

Vaak doe je wat je altijd al deed en maak je dus content op een manier en via kanalen die twee of meer jaar geleden voor je werkten.

Maar is dat nog steeds de beste manier?

Keuzes in tactieken voor meer zichtbaarheid kun je maken door opnieuw naar je doelgroep te kijken. Pak de laatste trends en onderzoeken erbij om te zien wat hen momenteel echt bezighoudt en welke kanalen ze nu gebruiken. Daar kan de afgelopen 1 à 2 jaar goed verandering in gekomen zijn die je de weg wijst naar de effectiefste zichtbaarheidstactiek.

 

Ga uit van eigen competenties

Taken die je leuk vindt en waar je goed in bent, pak je eerder en intensiever op. Dat is zeker het geval als je zelfstandig ondernemer bent, maar het speelt ook binnen marketingteams. Eigen voorkeuren en competenties benutten is een goede manier om keuzes te maken.

  • Sta jij en/of collega’s probleemloos en met plezier voor de camera, benut dan zeker videomarketing.
  • Gaat de creativiteit stromen bij social media content, richt je daar dan op.
  • Ben jij een expert die graag schrijft of zitten die in je team dan kunnen zowel seo, als gastblogs een goede optie zijn. 

Zichtbaarheid vergroten

Met deze 10 tactieken waarmee je je zichtbaarheid kunt vergroten, wil ik je attenderen op acties die je nu mogelijk nog niet doet, maar die wel van waarde kunnen zijn. Maar daarnaast wil ik benadrukken dat het slim is om keuzes te maken uit alle zichtbaarheidsacties die tot je beschikking staat. Kies voor acties die echt bij jou en je doelgroep passen en die je tot clusters kunt samenvoegen. Dat is de sleutel tot meer zichtbaarheid.

 

Beter zichtbaar worden?

Content Strategiedag voor content met impact

Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.

Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gewaardeerd wordt.

Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp