Inspirerende visuele contentformats die je expertstatus versterken

Je contentstrategie kan eigenlijk niet zonder visuele content. Het brein verwerkt visuele content namelijk sneller dan tekst, mensen consumeren graag visuals en video’s en als je content deelt op social media dan merk je dat visuele content het daar vaak beter doet dan tekst.

Visuele content is dus onmisbaar. Maar het kan ook aardig wat tijd en moeite kosten om te maken. Nu kun je visuals en video’s laten maken door AI, maar ook dan is het slim op valkuilen te vermijden en om heel goed te kijken hoe je het maximale rendement uit je visuele content haalt.

Wil je daarmee aan de slag, lees dan verder of bekijk/beluister de podcast over dit onderwerp.

Formats voor visuele content

Het mooie van visuele content is dat er zoveel te kiezen valt. Waarschijnlijk denk je direct aan video’s of afbeeldingen, maar denk ook eens aan staande afbeeldingen, infographics, cartoons, strips, carrousels, memes en gifjes. Of wat denk je van een visuele tijdlijn, visuele weergaves van data (grafieken, staafdiagrammen etc.) en van klinkende uitspraken en quotes? Ook een raak icoon kan je boodschap al overbrengen. Opties genoeg, maar hoe kies je dan visuele formats die bij jouw content en boodschappen passen? Daarvoor zijn drie criteria van belang.

 

Criteria visuele content keuzes

Als je indrukwekkende visuele content van anderen ziet, krijg je vaak al snel de wens om ook zoiets te maken. Zeker als je op social media ziet dat die content aanslaat. Maar dat is wel een valkuil. Het gaat er namelijk niet om wie de mooiste of indrukwekkendste visuals en video’s maakt, maar of die visuele content op die plek jouw verhaal het best overbrengt. En misschien is dat wel met een heel simpel visueel format zonder grote wow-factor.
Kijk bij het maken van visuele content liefst naar de volgende drie criteria:

  1. Welk format brengt het beste jouw boodschap over?
    Heb je één duidelijke boodschap dan werkt het vaak goed om je visual of video zo simpel en eenvoudig mogelijk te houden. Maar is je boodschap complexer of genuanceerder dan komen andere visuele formats in beeld.
  2. Spreekt dit format je doelgroep aan?
    Hebben ze zin en tijd om een langere video te bekijken? Kunnen zie die PDF of infographic goed mobiel bekijken? Willen ze humor of inspiratie en kun je dat met een visual of video bieden?
  3. Past dit format goed bij het kanaal of platform dat je kiest?
    De algoritmes van social media veranderen continu en geven de ene keer video’s een groot bereik, maar een paar maanden later kunnen juist carrousels of afbeeldingen weer beter werken.

Eigenlijk zou je nog een vierde criterium kunnen hanteren en dat is dat je kijkt of en hoe visuele content onderscheidend is van wat concurrenten maken. Dat onderscheidend vermogen is niet altijd nodig om succesvol te zijn, maar het kan wel helpen om je keuzes verder aan te scherpen.

 

Kennis overdragen met visuele formats

Als ik er rekening mee houd dat jouw content waarschijnlijk op je website, op social media en in een nieuwsbrief een plek moet krijgen, dan springen de volgende formats voor visuele kennisdragers eruit:

  1. Video
  2. Carrousel
  3. Staande visual of infographic
  4. Visuals met data of feiten
  5. Cartoon

 

1. Video’s als kennisdrager

Video’s doen het goed op social media en op je website, maar zijn helaas wat lastiger in nieuwsbrieven. Maar video’s staan bovenaan omdat je binnen dit format diverse opties hebt:

  • Korte video’s van maximaal 60 seconden (Reel, TikTok of YouTube Short)
    Per video deel je 1 kennisfeit.
  • Middellange video van enkele minuten
    Voor iets meer uitleg of nuance of om iets te demonstreren
  • Lange video’s en webinars en videopodcasts
    Voor echte verdieping en uitgebreide kennisoverdracht

2. Carrousel als kennisboodschapper

Het fijne van een carrousel is dat de kijker deze op eigen kracht en tempo door kan bladeren en makkelijk terug kan naar een eerdere slide. Carrousels doen het vooral goed op social media, maar je kunt ze daarnaast op je site plaatsen via een embedfunctie. Gebruik ze bijvoorbeeld om de belangrijkste punten uit een blog of video te benoemen, om verslag te doen van een congres of om een aantal stappen uit te leggen. Lees hier bijvoorbeeld hoe je een carrousel inzet op LinkedIn.

 

beeldcarrousel

3. Staande visuals en infographics

Op social media doen staande visuals het vaak beter dan liggende omdat ze meer ruimte innemen in de tijdlijn. Maar ze worden relatief weinig benut waardoor je meer opvalt als jij ze wel inzet. Ze zijn geschikt voor het aantrekkelijk tonen van een lijstje of stappenplan. Of deel hem in twee of drie delen met ieder een eigen statement.

Een infographic gaat een stap verder en is de mooiste manier om complexe kennis samen te vatten tot een heldere boodschap ondersteund door de bijbehorende data en feiten. Maar een infographic vraagt wel om voorwerk waarbij je keuzes maakt zodat je inderdaad één glasheldere boodschap overhoudt. Vaak is het dan slim om met een vormgever te werken die gespecialiseerd is in infographics.

4. Visuals met data of feiten

Als je een artikel, rapport of whitepaper hebt gepubliceerd, kijk dan of je de datarepresentaties die daarin staan als losse visuals kunt inzetten. Daarmee laat je in een klap zien wat je hebt uitgezocht of onderzocht én deze visuals werkt als een trailer voor de totale publicatie. Ideaal voor social media en in een nieuwsbrief.

5. Cartoons die kennis delen!

De meest onderschatte visuele kennisdrager. Vaak durven organisaties het niet aan om ze in te zetten omdat ze te licht verteerbaar zijn of te weinig serieus ogen. Maar met een cartoon kun je heel goed een punt maken, omdat humor altijd werkt. En de achterliggende inhoud kan nog steeds bloedserieus zijn. Ze zijn multi-inzetbaar en heel onderscheidend.

Het geheim zit hem in de mix en in slim hergebruik

Als je visuele contentformats kiest, kijk dan goed naar je contentmix. Idealiter wil je een mix van rationele en emotionele content, omdat die laatste mensen inspireert en voorkomt dat je saai of droog overkomt.

rationele en emotionele beïnvloeding

Kies ook voor een formatcombinatie waarbij je content kunt hergebruiken. Zo kun je een kopie van een Reel ook op andere social platformen inzetten (soms met kleine aanpassing). Of je gebruikt visuele fragmenten uit een artikel, PDF of video ook los.

Meer over contentformats en keuzes

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp