Denk je dat je content vooral bezoekers naar je site moet sturen? En is dat de reden dat je op social media, in zoekmachines en in je nieuwsbrief zoveel mogelijk links naar je site verwerkt? JAMMER!
Die gedachte is namelijk achterhaald. Sterker nog: als je hier teveel aan vasthoudt werkt het zelfs tegen je.
Je content moet namelijk ook in staat zijn om een bepaald effect te realiseren zonder dat je publiek daarvoor naar je site moet. Dat vraagt om een andere visie en aanpak en om content zonder linkjes. Linkvrije content dus.
Bezoekers naar je website: het oude verhaal
Marketeers hebben jarenlang geroepen dat je content op je website moet hebben en dat je daar zoveel mogelijk naartoe linkt om bezoekers te trekken. Dat betekende linkjes delen via social media, op YouTube op fora of andere websites en in je nieuwsbrief. Daarnaast investeer je in seo, zodat je content in de zoekresultaten van Google en Bing kwam, waardoor mensen ook via die route naar je site gingen.
Dat werkt steeds minder.
Je merkt aan alles dat mensen steeds minder zin hebben om op links te klikken tenzij ze heel gericht op zoek zijn naar bepaalde informatie of content. Op zich is dat niet zo gek. Want als je zelf naar Instagram, Facebook of LinkedIn gaat heb je ook niet de intentie om meteen weer weg te gaan omdat iemand je een link naar een website voorschotelt.
Dat is precies de reden dat social media je weinig linkberichten laten zien. De enige uitzondering daarop is Pinterest.
Ook Google stuurt minder bezoekers naar je site
Google doet deels hetzelfde. In plaats van 10 links naar websites zie je daar nu meer en meer informatie die Google UIT websites haalt die het rechtstreeks toont in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld in de vorm van veelvoorkomende vragen en hun antwoorden:
Maar ook door direct samenvattingen, lijstjes en andere elementen uit de content op je site te laten zien in die zoekresultaten. Dus ook vanuit de organische zoekresultaten krijg je gaandeweg minder kliks.
Daar kun je chagrijnig van worden OF je speelt erop in.
Vertrouw minder op links in je content
Inspelen op de wens van je publiek om informatie zonder klik tot zich te nemen kan op verschillende manieren:
- Met social media met berichten zonder links
- Door de content op je website zo in te richten dat Google je informatie gemakkelijk kan vinden en kan tonen.
- Met andere inhoud in je nieuwsbrieven en e-mails
Linkvrije content voor meer impact op social media
Op social media zie je dat steeds meer bedrijven hun links nogal geforceerd verwerken in hun social media berichten omdat ze weten dat berichten mét links vaak minder bereik krijgen. Dan maken ze bijvoorbeeld een bericht zonder link en plaatsen de link in de eerste reactie onder het bericht. Dat kan natuurlijk, maar er zitten nadelen aan. En het belangrijkste nadeel is dat je die social media gebruiker toch weer wegstuurt van het betreffende platform. Iets waar die gebruiker waarschijnlijk niet snel toe bereid is.
Dat vraagt om een andere aanpak en social media berichten die minder van links afhankelijk zijn. Als je dat slim aanpakt:
- stijgt het bereik van je social media berichten
- ziet je publiek direct je boodschap of verhaal, zonder te klikken
Op die manier realiseer je dus veel meer impact op social media.
Maar hoe maak je dan linkvrije social media content? Hier zijn enkele ideeën.
Social media content zonder links
Vaak verwijs je met een link naar een artikel op je website, dus dat wil ik hier als basis nemen.
Het belangrijkste alternatief dat je hebt voor een bericht met een link naar een artikel op je website is video. Maak een video waarin je de strekking van je artikel deelt. Mensen die weinig tijd hebben zien dan alsnog wat je deelt.
Afhankelijk van het platform dat je inzet, heb je meer mogelijkheden. En je verwacht het misschien niet, maar LinkedIn biedt je de meeste opties om linkvrije content in te zetten en toch je verhaal goed te delen.
Linkvrije berichten op LinkedIn
LinkedIn biedt je meer opties dan Twitter om je bericht linkvrij te houden en toch alle inhoud van een blogartikel op je website te delen:
- Een LinkedIn artikel
Kopieer en plak de tekst van het oorspronkelijke blogartikel. - Een PDF
Daarvan maakt LinkedIn een bladerbaar document. Zorg dat er per pagina niet teveel tekst staat en vat je blogartikel dus eventueel samen. - Audio
Het zit nog in de testfase, maar LinkedIn wil audioruimtes à la Clubhouse toevoegen waar je dus in principe een audiovariant of bespreking van je content kunt publiceren. - Een staande visual
Met in die visual een aantal bullets met de kern van je verhaal.
Linkvrije berichten op Twitter
Maak eerst een puntsgewijze samenvatting en deel die op Twitter via:
- Een Twitterdraadje
waarbij je per tweet een belangrijk punt noemt. Tweeps die de hele collectie tweets lezen krijgen zo een goede indruk van de strekking van je artikel. - Een (staande) visual
- En Twitter is nu Twitter Notes aan het uittesten dat vergelijkbaar is met de artikelen op LinkedIn.
Berichten zonder link op Facebook
Facebook biedt je buiten video eigenlijk vrij weinig opties om content zonder links te plaatsen en toch de strekking van een artikel eer aan te doen. Zo is de optie om zogenaamde notities te delen verdwenen. Dit was eigenlijk de Facebookversie van een LinkedIn artikel. Wat nog wel kan:
- Lange tekstberichten met 1 afbeelding.
Helaas heb je dan geen mogelijkheid hebt om die tekst goed op te maken. - Een informatieve visual of collage van visuals, maar die zal zelden je volledige artikel goed weer kunnen geven. Wel kun je zo een conclusie of stelling delen.
Echt geen link in bio op Instagram
Instagram wil mensen expliciet op het platform houden, dus vermijd de woorden ‘link in bio’ als het even kan (of zet hem in de afbeelding of video). Wat je hier wél kunt doen, naast het delen van een video is een beeldcarrousel delen die de strekking van een artikel op je website of een podcast of video goed weergeeft.
Inspelen op Google’s weergave van je content
De meningen zijn verdeeld of het nu goed of slecht is als Google een stuk van een pagina uit je website haalt en dat laat zien. Het voordeel is dat een zoeker meer ziet dan een standaard zoekresultaat en op een duidelijke manier vaak direct antwoord krijgt op zijn vraag. In een ideale situatie associeert die zoeker dat antwoord met jou als afzender.
Het nadeel is uiteraard dat iemand helemaal niet op je website komt en dus verder geen beeld krijgt bij jouw bedrijf. En of jij als afzender blijft hangen is maar de vraag.
Toch zou ik er wel op inspelen, omdat:
- Jouw zoekresultaat eruit springt (en jij als afzender)
- Een zoeker direct profiteert van je kennis
- Die zoeker wél kan doorklikken als het antwoord naar meer smaakt
En om dat laatste draait het dan. Wat je wilt is dat je website goed geoptimaliseerd is voor deze zoekresultaten én dat de inhoud op je site altijd de wens oproept om hier nog iets meer vandaan te halen.
Andere e-mails en nieuwsbrieven sturen
De meeste nieuwsbrieven zijn er ook op gericht om de ontvanger toch naar de website te sturen om daar een interessante artikel of video te bekijken.
Links in je nieuwsbrief helpen je ook om te bepalen of je nieuwsbrief gelezen en gewaardeerd wordt. Dat maakt het extra lastig om linkvrije content in nieuwsbieven op te nemen.
Toch is het interessant om hier eens over na te denken. Kijk bijvoorbeeld of je:
- Bepaalde informatie volledig in je nieuwsbrief kunt delen, eventueel aangevuld met links naar andere content
- Nieuwsbrieven af kunt wisselen met een eenvoudige mail zonder links waarin je nuttige of inspirerende informatie deelt.
Nog wel doen: links als extra service
Moet je je dan helemaal niet meer focussen op het trekken van bezoekers naar je site via links in of bij je content? Jazeker wel! Want je website is jouw koninkrijk waar jij 100% de baas bent. Daar kun je mensen 100% op jouw manier overtuigen van je kwaliteiten en goed verleiden tot extra acties, zoals het lezen van gerelateerde artikelen, contact opnemen of je weggever downloaden.
En er is nog een reden: door bijvoorbeeld bij social media content wel aan te geven dat er elders (op je website) meer te halen valt, bewijs je mensen een extra service. Degenen die op dat moment echt geïnteresseerd zijn, zullen dat waarderen (en de link gebruiken).
Dus maak bij alle content en zeker social media content de afweging:
- Hoe graag mensen op een link willen klikken
- Of je jouw boodschap ook goed kunt delen zonder link
- Wat de meeste impact heeft: linkvrije content of content zonder link
Meer lezen?
- Meer rendement van content
- Voorkom deze fouten in e-mailmarketing
- Meer bereiken met social media content(podcast)