Onmisbare content voor thought leaders

Als je een positie als expert of thoughtleader nastreeft kan content je helpen om die positie te bereiken. Sterker nog, content is onmisbaar. Maar dan moet het wel drie specifieke functies vervullen:
  • Laten zien wie je bent en het niveau van je kennis
  • Bewijs geven voor jouw specifieke expertise
  • Aanzetten tot koop van je producten of diensten

In dit artikel lees je welke 5 soorten content je nodig hebt om je als thought leader te positioneren. Of beluister de podcast over dit onderwerp.

Content doelen thought leadership

Het is niet eenvoudig om als dé expert in je veld of als thought leader gezien te worden. Maar content kan je wel helpen om dat doel te bereiken. In dat geval moet content drie dingen doen:

  1. Positioneren
    Je content moet laten zien wie je bent, wat je doet en wat het niveau van je kennis en kunde is. Daarnaast moet die positionerende content laten zien waar je voor staat en wat je drijfveren zijn. 
  2. Bewijs geven van je expertise
    Met content laat je zien dat je bepaalde problemen daadwerkelijk oplost en hoe je dat doet
  3. Verkopen van je producten of diensten
    Uiteindelijk moeten mensen/bedrijven je inhuren of inschakelen. Dus een deel van je content moet een promotionele component hebben.

5 soorten content voor thought leaders

De volgende vijf soorten content helpen je om deze drie functies te vervullen. Heb je ze allemaal nodig? Niet per se. Maar schuif niet te snel een van deze soorten content terzijde. Ze hebben allemaal waarde en samen bieden ze een goed overzicht van wat je te bieden hebt.

1. Content die detailinformatie geeft

Met gedetailleerde kenmerken en specifieke achtergronden van je producten of diensten bied je belangrijke informatie aan mensen die zich willen verdiepen in wat je te bieden of te vertellen hebt. Maar het doet meer. Want door details te geven laat je zien dat je weet waar je over praat en krijgen mensen de indruk dat je niets achterhoudt. 

Bij detailinformatie kun je denken aan:

  • cijfers en data (zie contentsoort 3)
  • diepte-interviews met interne en externe experts
  • blikken achter de schermen
  • korte feiten.

 

Die details kun je deels los gebruiken, maar je kunt ze ook in langere of grotere content opnemen en ze dan uitlichten zodat ze opvallen. Dat kan in artikelen, maar zeker ook in case studies. Of benoem ze in video’s, podcasts of webinars. 

2. Content met een duidelijke of afwijkende mening

Als thought leader heb je een mening over verschillende aspecten van je vak of branche. Mogelijk heb je soms zelfs een andere mening dan andere vakgenoten. Aarzel dan niet om die mening te delen. Dat voelt misschien oncomfortabel, maar als je jouw mening kunt onderbouwen zal je mensen aan je binden. Niet iedereen, maar dat hoeft ook niet. Kies positie. Onderzoek laat zien dat ondernemers en ceo’s met een duidelijke mening een beter bedrijfsresultaat boeken.

 

3. Data, statistieken, harde feiten

Deze zijn onmisbaar om een positie als thought leader op te bouwen en te bestendigen. Harde feiten en data zijn overtuigend en onderbouwen de claims die je maakt. Bovendien zorgen ze dat mensen je onthouden en je gaan citeren. Zeker als je gebruik maakt van het principe van de ontbrekende statistiek.

4. Content over je drijfveren

Een thought leader zorgt voor nieuwe perspectieven. Die hebben hun basis vaak in de redenen om een bedrijf te starten of om het als bedrijf of professional anders dan anderen te doen.

Deel die drijfveren daarom en verpak ze in een pakkend en herkenbaar verhaal. Dat kan een misstand zijn die je hebt gesignaleerd of een persoonlijk pijnpunt dat de aanleiding was om met een bepaald product of dienst op de markt te komen.

 

5. Korte, ‘snackable’ content

Bij thought leadership content denk je mogelijk vooral aan verdiepende content en die is vaak lang of uitgebreid. Daar is ook niks mis mee. Maar ondersteun die grote content wel met zogenaamde content snacks. Content die mensen snel tot zich kunnen nemen en die een voorproefje is van wat er nog meer te halen valt.

Mensen zijn dol op korte, hapklare content. Denk dan aan korte video’s, maar het kunnen ook visuele quotes en data zijn die je los gebruikt, hele korte podcasts van een paar minuten en korte fragmenten uit een webinar.

Maak je eigen mix van thought leader content

Idealiter mix je de 5 soorten content, maar sommige soorten zullen je waarschijnlijk meer aanspreken dan andere. Bijvoorbeeld omdat je al gewend bent om die te maken. Maar ik hoop dat als je deze 5 soorten content ziet, je in ieder geval nadenkt over jouw content mix en kijkt of je misschien nog iets anders kunt toevoegen aan de content die je nu gewend bent te maken.

 

Meer over thought leadership en content

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp