Offline content: onderscheidende factor voor experts

Als het gaat om het tonen van je kennis en expertise via content, denk je waarschijnlijk direct aan online content. Dat is op zich niet zo gek, maar het is eigenlijk zonde als je je daartoe beperkt. Want ook offline content is heel geschikt voor expertisemarketing. Lees hier hoe dat zit of beluister de podcast, die je via de links ook kunt beluisteren in je favoriete podcast app zoals Apple of Spotify. 

Offline content en expertisemarketing

Ik wil hier 5 goede en gevarieerde mogelijkheden belichten om meer te doen met offline content zodat je jouwe expertise extra goed onder de aandacht kunt brengen. Bovendien is offline content heel onderscheidend, want veel organisaties focussen zich volledig op online content.

  1. Je visitekaartje in een Plus-versie
  2. Magazine
  3. Beurzen
  4. Fysieke weggever
  5. Een businessboek

1. Visitekaartje in een Plus-versie

Natuurlijk kan een ouderwets visitekaartje iemand de weg wijzen naar je website, LinkedIn profiel of een andere plek online.

Maar… de kans is groter dat het visitekaartje op een onzichtbare plek in een tas of bureaulade belandt dan dat iemand er actie op onderneemt. Tenminste, als je je beperkt tot een ouderwets kaartje met contactgegevens.

Maar doe het eens anders.

Niemand zegt dat een visitekaartje zo klein (en dus onbeduidend) moet zijn als de standaardkaartjes die veel ziet. Maak er bijvoorbeeld een dubbele versie van waarin je meer van je kennis prijsgeeft. Een versie die de ontvanger wijst op dé online plek waar deze direct iets gaafs aantreft. Dus géén doorsnee homepage. Dat kan heel goed met een korte link of met een QR-code (daarover straks meer) als je maar echt duidelijk maakt wat de what’s in it for me is.

Of ga voor een afwijkend formaat. Groter kan, maar maak hem niet te groot, want dan is het weer lastig op te bergen. Maar je zou ook voor een ansichtkaart kunnen kiezen. Dat is echt anders dan anders en daar kun je veel meer op kwijt en bovendien op een visuele manier dan op een standaard visitekaartje.

2. Magazine

Veel mensen vinden het echt nog heel fijn om ergens in te bladeren. Dus een fysiek magazine is dan een goed idee, omdat je daarin verschillende aspecten van je kennis, van jou en van je organisatie kunt opnemen. Op een visueel aantrekkelijke manier en waar gewenst met de nodige diepgang.

Zo’n magazine hoeft niet heel dik te zijn. Het hoeft ook geen A4-formaat te hebben. Misschien zelfs liever niet, omdat een wat kleiner formaat beter in meer tassen past.

Een eigen magazine hoeft ook geen prijzige aangelegenheid te zijn. Drukkosten vallen relatief mee. Wat het wel duur kan maken zijn de kosten van de vormgeving. Want die moet echt goed zijn en professioneel ogen voor het gewenste effect.

Maar mogelijk kun je al heel goed uit de voeten met een jaarlijkse editie van zo’n eigen magazine. Zo’n editie kun je vervolgens ieder jaar iets aanpassen. Dit is fijne en effectieve offline content als jij of je collega’s veel onder de mensen komen of als je af en toe op een beurs aanwezig bent.

3. Beursmateriaal en beursaanwezigheid

Op een vak- of publieksbeurs kun je goed je doelgroep treffen of je naamsbekendheid vergroten. Dat kan natuurlijk met materiaal dat in je beursstand te vinden is. Maar er kan veel meer. Ga zeker na of er bij de beurs van je keuze een mogelijkheid is om een korte workshop of presentatie te geven. Dat is een perfecte manier om expertise te tonen en kennis te delen.

Of vraag bij de beursorganisatie na of er in hun promotiematerialen plek is om jouw kennis te delen. Bijvoorbeeld een beurscatalogus. Dat kan een mooie plek zijn om de show te stelen met jouw tips en advies.

 

4. Een fysieke weggever

Vaak heb je een of meer online weggevers waarmee je je nieuwsbrieflijst laat groeien. Maar zo’n weggever kun je ook goed offline bekend maken. Bijvoorbeeld een papieren boekje of gidsje of een papieren versie van het stappenplan of e-book dat dienst doet als weggever op je site.

Dit is vooral praktisch als je veel op locaties bent waar je jouw doelgroep ontmoet of waar zij jou kunnen zien. Net als bij de online weggever kan ook een fysieke weggever je nieuwsbrieflijst laten groeien. Via een QR-code of korte link die naar een inschrijfpagina leidt waar je al dan niet nog iets extra’s aanbiedt dat de fysieke weggever nog completer maakt.

Maar ook omdat je nu eens geen online weggever op je site aanbiedt die men kan downloaden, maar doordat je hier een fysieke weggever biedt die je via de post opstuurt. Dat vraagt meer werk, kost meer, maar is enorm onderscheidend. Wil je de kosten en het werk beperkt houden, maak deze weggever dan exclusief en deel hem op een selecte plek op je site voor de mensen met wie je extra graag in contact zou komen.

5. Een businessboek

Een management- of businessboek is in veel ogen de ultieme offline content. En ik ben het daarmee eens. Dit zijn namelijk de grote voordelen van een businessboek:

  • Het is een extra etalage van je expertise
  • Je expertstatus neemt toe
  • Boekverkoop is extra inkomen (hoewel…)

Maar er zitten ook nadelen aan:

  • Het kost veel tijd om het concept voor je boek uit te denken en het vervolgens te schrijven.
  • De verkoop en zeker de verkoopinkomsten vallen meestal tegen. Reken op enkele honderden verkochte exemplaren.
  • Het vraagt veel verschillende talenten: schrijven, didactisch overbrengen, vormgeving, uitgeven en boekpromotie.

Begin met een boekconcept

Een goed businessboek staat of valt met het boekconcept. In je boekconcept benoem je het doel van je boek voor jezelf en voor de lezer. Je kiest je onderwerp én je bakent dat onderwerp goed af. Want een veelgemaakte fout bij (eerste) businessboeken is dat je auteur veel te veel in dat boek wilt stoppen. Dat is om meerdere redenen niet handig. Het is dan al snel te veel materie voor je lezer, maar je businessboek zou eigenlijk een aanloop moeten zijn naar verkoop van andere kennisproducten of –diensten die je biedt. Dat vraagt dus om een slim boekconcept.

Podcasts schrijven van een businessboek

Juist omdat er best wat komt kijken bij een businessboek, maar het wel ultieme offline én online content is voor experts en kennisleiders maak ik later dit jaar een aantal speciale podcasts over dit onderwerp. Dat doe ik samen met uitgeefadviseur Marja Duin. Zij zit al 30 jaar in het uitgeversvak bij bekende uitgevers, heeft meer dan 1000 boeken helpen publiceren en weet als geen ander waar je aan moet denken als je besluit om een businessboek te publiceren.

 

Offline content als onderscheidende expertfactor

Ik hoop dat ik je hiermee de waarde hebt laten zien van offline content voor het onder de aandacht brengen van de expertise die je in huis hebt. En dat ik je op ideeën heb gebracht die je zelf kunt uitvoeren.

Of lees dit artikel met nog meer offline content ideeën

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp