Bouwstenen voor een goede homepage

Hoe maak je nou een goede homepage? Veel homepages zien eruit als de voorkant van een glossy brochure. Smaakvol vormgegeven, maar de bezoeker van je homepage geeft je gemiddeld 3 seconden om te laten zien wat er voor die bezoeker te halen valt. Met uitsluitend een mooie voorkant kom je er dan niet. Hoe zorg je dan voor het gewenste effect van je homepage? Lees verder!

Een goede homepage doet 3 dingen goed

Je homepage is de etalage die laat zien wat je in huis hebt. Een deel van je bezoekers komt hier binnen, een ander deel komt via een andere pagina binnen, maar als hun interesse daar gewekt wordt, nemen ze vaak ook een kijkje op de homepage om te zien wat er ‘te halen’ valt. Dat betekent dat je homepage drie dingen moet doen:

De perfecte formule voor een goede homepage bestaat misschien niet, omdat ieder bedrijf anders is en verschillende websites verschillende doelen kunnen hebben. Maar ik kan je wel een ingrediëntenlijst geven die je af kunt tikken en waarbij je bij ieder ingrediënt eigen, passende keuzes kunt maken. Dan gaat het bij een goede homepage om 15 bouwstenen of ingrediënten.

 

Bouwstenen goede homepage

  • Een herkenbare afzender
  • Laat de navigatie spreken
  • Vermeld een kernbelofte
  • Een aansprekende omslagfoto (geen slider!)
  • Een call-to-action
  • Een korte introductie
  • Toon je aanbod
  • Voorbeeldvragen klanten/doelgroep
  • Wat drijft je/jullie
  • Toon je blog (als dat er is)
  • Geef bewijs voor je expertise
  • Toon bewijs van geboekte resultaten
  • Vermeld specifieke functionaliteiten
  • Bied een zoekfunctie
  • Gebruik de footer van je homepage

1. Je logo als herkenbare afzender

Je logo is een stempel van herkenning en betrouwbaarheid. Als het goed is zegt het ook iets over jouw bedrijf, door de naam en de manier waarop die is weergegeven. Bezoekers zijn gewend dat het logo links bovenaan staat, dus hoewel het nogal standaard overkomt om je logo linksboven te plaatsen, is het voor je bezoeker wel prettig. Onderzoek wijst ook keer op keer uit dat het oog van de bezoeker linksboven begint, dus ook vanuit dat perspectief is het logisch om op die plek te beginnen met deze eerste introductie.

 

2. Laat de navigatie spreken

De plek van de navigatie is ook vrij standaard. Die staat ofwel bovenaan, ofwel links. Een combinatie van de twee komt ook voor. Houd de navigatie zo rustig en overzichtelijk mogelijk. Een keuze uit maximaal 5 tot 7 items is voor je bezoeker het prettigst. Geef de pagina’s die voor jou en je bezoeker het belangrijkst zijn een prominente plek. Veel websites plaatsen ook nog steeds de term ‘home’ links in de navigatiebalk. Meestal kun je vanaf een andere pagina ook naar de homepage door op het logo te klikken, maar als je denkt dat dat voor jouw bezoeker niet duidelijk genoeg is dan is het slim om deze term op te nemen in de navigatie.

Woordkeuze in je navigatie

Gebruik ook termen die direct duidelijk zijn voor je bezoeker. Als mensen niet binnen een fractie van een seconde kunnen snappen waar een navigatieterm naar verwijst, zullen ze niet klikken.

Met je woordkeuze kun je bovendien aansluiten op je merk en merkwaarden. Zo kun je met anders-dan-anders termen creatief en speels zijn als dat bij je merk past. Als het maar niet ten koste van de duidelijkheid en de beschikbare ruimte gaat. Overkill met speelse termen is ook niet handig, maar voor 1 navigatieterm kun je best iets afwijkends kiezen en daardoor wat meer opvallen.

Navigatie op mobiel

In de mobiele weergave van je site is niet altijd plek voor het opnemen van de volledige navigatie. Je ziet dat dan vaak een icoontje van drie boven elkaar liggende horizontale streepjes gebruikt wordt. De ervaren sitebezoeker weet dat daar het menu van je site achter schuilgaat. De minder ervaren ziet mogelijk alleen de pagina waarop hij/zij geland is. Vooralsnog kun je maar beter voorzichtig zijn met de toepassing van het icoon als je weet dat je doelgroep misschien niet heel ‘web-bekwaam is’.

 

3. Je kernbelofte zichtbaar

De belangrijkste belofte van je organisatie mag goed in het oog springen. Bijvoorbeeld door deze bovenaan de pagina naast het logo te plaatsen of binnen een grote afbeelding prominent in beeld te brengen. Het nadeel van de laatste oplossing is dat de kernbelofte alleen zichtbaar is op de homepage en niet op andere pagina’s waar bezoekers binnen komen. Dat kan een gemis zijn.

Houd deze kernbelofte in ieder geval compact en beperk hem tot enkele woorden of een korte zin.

Samen met je logo, de benamingen in je navigatie vormt de kernbelofte een drie-eenheid die een bezoeker op iedere pagina laat zien waar je voor staat.

4. Een aansprekende omslagfoto

Een grote afbeelding bovenaan de homepage kan zowel sfeer als uitleg geven. Het is meestal het eerste dat de bezoeker ziet en is daarmee dé kans om iemand vast te houden. Zorg dus dat de omslagfoto vertelt wat er bij jouw bedrijf te halen valt en dat deze een twee-eenheid vormt met je kernbelofte.

Kies daarom voor maatwerk bij die omslagfoto en zorg dat deze helemaal eigen is en representatief voor je merk. Stockfoto’s vragen wat dat betreft terughoudendheid. Vaak ogen ze nep en zijn ze te goed herkenbaar als stockfoto. Investeer dan liever in een designer of een fotograaf die voor maatwerk voor de belangrijkste afbeeldingen van je site zorgt. Zij geven je homepage direct de gewenste, herkenbare signatuur.

Vermijd sliders en achtergrondvideo’s!

Sliders zijn bewezen conversiekillers. Ze waren een tijdje hip en leken een uitkomst voor bedrijven die hun hele aanbod in die bovenste ruimte op een homepage wilden proppen. Dat is echt kansloos. Onderzoek laat zien dat je bezoeker geen oog heeft voor meerdere afbeeldingen, laat staan dat deze klikt op het plaatje van zijn keuze. Je bezoeker beslist binnen enkele seconden of deze website iets is. De kans is dan groot dat je bezoeker maar één afbeelding uit de slider ziet en dat kan heel goed iets zijn dat hem of haar net niet aanspreekt. Houd liever zelf de regie en bepaal wat iedere bezoeker bovenaan te zien krijgt.

 

5. Een call-to-action

Bedenk welke actie je het liefst ziet van een nieuwe bezoeker en haak daar op in. Wil je graag dat iemand een bepaalde pagina leest, zich aanmeldt voor een nieuwsbrief, een test doet, afspraak maakt of eBook downloadt? Geef de belangrijkste actie dan een prominente plaats op de homepage.

 

6. Een korte introductie

Het is niet altijd nodig maar een korte introductie over wat je doet en biedt kan goede informatie zijn voor een bezoeker die nog helemaal nieuw is. Bedenk alleen wel dat ook terugkerende bezoekers vaak op de homepage komen, dus maak je introductie voor beide typen bezoekers interessant. Twee of drie regels werken goed, omdat ze uitnodigen tot lezen. Vermijd om teveel informatie te geven maar beperk je tot wat voor je ideale klant het belangrijkst of het aantrekkelijkst is.

Onderstaande homepage laat in enkele regels introductie zien wat de site je biedt.

Doe een duidelijke belofte op je homepage: wat valt hier te halen?

 

7. Toon je aanbod

Zet je (belangrijkste) producten of diensten goed zichtbaar op de homepage. Die bezoeker komt ergens voor en wil weten wat je kunt bieden. Laat eventueel zien dat de bezoeker kan ‘proeven’ van wat je te bieden hebt, door een sample aan te bieden, een gratis consult/advies of tijdelijk ergens gratis of tegen gereduceerde prijs gebruik van kan maken.

8. Voorbeeldvragen

Geef de bezoeker houvast door te laten zien met welke vragen jouw klanten zitten en je bedrijf hen helpt. Dit biedt herkenning. Stuur deze vragen zo dat ze je ideale klant aanspreken. Daarmee maak je al een schifting in wie zich aangesproken voelt.

 

9. Wat drijft je/jullie

Mensen doen zaken met mensen. Laat daarom zien wat jullie motiveert om bepaalde oplossingen, producten of diensten aan te bieden. De ‘over ons’ pagina is daar het meest geschikt voor, maar doe hier het voorwerk en geef kort jullie drijfveren weer. Welke frustratie of passie zit er achter dit bedrijf?

 

10. Laat zien dat er een blog is

Met een blog voeg je waardevolle informatie toe aan je website, trek je meer bezoekers en het helpt bij het realiseren van een betere positie in Google. Een blog ook echt ‘blog’ noemen op je site kan saai zijn, al is het wel herkenbaar. Je kunt soms ook kiezen voor een andere benaming. ‘Nieuws’ ligt voor de hand, maar ook een combinatie van een relevante term met ‘advies’, ‘tips’ of ‘inspiratie’ werkt goed. Bijvoorbeeld Carrièretips, Inspiratie voor sprekers, HR-advies. Het is maar net wat je site aanbiedt.

Op je homepage kun je een goede impressie geven van de variatie en inhoud van je blogs. Houd wel in het oog dat je blog actueel moet zijn. Verwijzen naar een blogsectie waar al maanden niets aan toegevoegd is, oogt niet sterk. Daar kun je iets aan doen met een slimme blogstrategie zonder dat het je al te veel tijd kost.

 

11. Bewijs van expertise

Laat zien welke kennis en ervaring je in huis hebt. Dat kan op ontzettend veel manieren. Enkele voorbeelden:

  • Vermeld relevante websites waarop je genoemd wordt of waar content van jouw bedrijf gepubliceerd wordt
  • Vermeld mediapublicaties over het bedrijf en/of de mensen die er werken
  • Benoem publicaties zoals artikelen, boeken, eBooks of rapporten
  • Maak case studies, liefst inclusief behaalde resultaten
  • Prijzen of waarderingen uitgereikt door een vakjury
  • Erkenning of aansluiting bij een beroepsorganisatie en toon de logo’s.

Zo zég je niet dat je goed bent, je laat het zien en de bezoeker trekt zelf de conclusie wel. Dat is veel overtuigender. Probeer dit als het even kan met beeld te tonen en niet met woorden. Beeld wordt in het brein sneller verwerkt, dus logo’s van media, prijzen of beroepsorganisaties werken beter dan een opsomming van diezelfde wapenfeiten.

 

12. Bewijs je resultaten

Laat zien dat anderen waarderen wat je doet. Ook dat kan op veel manieren:

  • Laat zien voor wie je werkt
  • Benoem aantallen die meer vertellen over de resultaten die je boekt en kies wat voor jouw doelgroep betekenisvol is. Bijvoorbeeld het aantal klanten, aantal exemplaren verkocht, volgers op sociale media, aantal nieuwsbriefabonnees
  • Toon testimonials, reviews of de beoordeling van je bedrijf op een onafhankelijke website als Trustpilot
  • Vermeld prijzen of waarderingen uitgereikt door klanten of organisaties

goede homepage coolblueHier zie je sociaal bewijs, de zoekfunctie en extra functionaliteiten meteen bovenaan de homepage staan.

13. Specifieke functionaliteiten

Sommige websites bieden (terugkerende) bezoekers specifieke mogelijkheden zoals een inlogscherm, een optie om een account aan te maken of een winkelwagentje. Het is vaak handig om deze ook op een goed zichtbare plek te plaatsen.

 

14. Bied een zoekfunctie

Vanuit gebruiksvriendelijkheid is het altijd goed om op iedere pagina van je site een zoekfunctie in beeld te brengen. Met de juiste instellingen in Google Analytics kun je bovendien ontdekken waar het meest naar gezocht wordt op je site. Dat onderwerp kun je vervolgens beter vindbaar maken of je kunt er aandacht aan besteden als het nog niet op je site te vinden is. Er is blijkbaar vraag naar…

 

15. Benut de footer

Onderaan bijna iedere website staat een footer in een andere kleur dan de rest van de pagina. Vaak zie je hier de ‘saaie’ informatie, zoals KvK nummer, copyright gegevens enz. Maar bedenk je dat mensen vaak om verschillende redenen onderaan de pagina belanden:

Ze zoeken iets specifieks.

Vaak zijn dat contactgegevens, een colofon, advertentiemogelijkheden o.i.d. Vermeld hier dus altijd nog essentiële gegevens voor je bezoeker zoals contactgegevens.

 

Yes, je bezoeker heeft interesse!

Daarom is ie tot onderaan je pagina gekomen! Die doortastendheid van je bezoeker biedt je de kans om nog één ding te laten zien of te vragen. Bijvoorbeeld een mooie testimonial, de kans om je te volgen op social media of een invulveld om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Of een ander element met sociaal bewijs of bewijs van je expertise (zie punt 10 en 11).

 

Een goede homepage biedt overzicht

Veel bedrijven willen van alles en nog wat kwijt op hun homepage. Bedenk wel dat veel informatie vaak ten koste gaat van het overzicht dat je onwetende bezoeker wil krijgen. Gebrek aan overzicht is een belangrijke reden waarom je bezoeker je homepage weer supersnel verlaat. Dus houd altijd in de gaten of je niet te veel biedt. Kijk wat de belangrijkste elementen zijn die je echt kwijt wilt op de homepage en zorg voor de rest voor een goede navigatie.

Maak daarnaast gebruik van een overzichtelijk design. Daarmee win je mogelijk geen creativiteitsprijs maar enige voorspelbaarheid in indeling en vormgeving krijgt zijn beloning in een bezoeker die langer blijft hangen en gericht doorklikt.

 

Je homepage vindbaar maken

Optimaliseer de homepage ook voor vindbaarheid op je bedrijfsnaam en een zoekopdracht die aansluit bij wat je bedrijf doet en die je op de home adresseert. Verzin vooral ook een goede, pakkende titel voor je site én maak een aantrekkelijke, beschrijvende metadescription. Liefst voorzien van een call-to-action. Zo heb je niet alleen aan de ‘voorkant’ een goede homepage, maar kan Google je site beter duiden en ziet de beschrijving van je site in de Google zoekresultaten er ook aantrekkelijk uit.

 

Denk om de laadsnelheid!

Een snelle laadtijd van je website is cruciaal, zeker op mobiel. Kijk dus uit met zware bestanden of functionaliteiten die veel laadtijd vragen. Let er ook dat de pagina tijdens het laden niet steeds verspringt; dat is erg irritant voor de (mobiele) gebruiker want die klikt dan wel eens mis.

 

Je site verbeteren?

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp