Een goede Over ons pagina in 5 stappen

Over ons pagina

Veel ondernemers worstelen met de Over ons pagina op hun website. Ze vinden het lastig om over zichzelf te praten en al helemaal om daar een verhaal van te maken waarmee ze zichzelf aanprijzen. Maar het ergste is dat veel ondernemers denken dat hun ‘over’ pagina niet zo belangrijk is. Dat zijn in hun ogen de homepage en de verkooppagina’s op hun website. De Over ons (of Over mij) pagina is daarom vaak een sluitstuk bij het maken van de website en als je pech hebt staat er zelfs een vaag missie-achtig verhaal.

Een matig ingevulde Over ons pagina is echter een grote vergissing die je klappen met geld kan kosten.

Feit over je Over ons pagina

Bij het merendeel van de websites is de ‘over ons’ pagina na de homepage de meest bezochte pagina. Kijk het voor de grap maar eens na in Google Analytics. Je zult zien dat veel mensen een kijkje nemen op deze pagina. Dat kan twee redenen hebben. De eerste reden is dat ze net een (blog)artikel hebben gelezen dat ze interessant vonden en ze zijn nu nieuwsgierig naar wie er achter de website zit en wat die voor hen kan betekenen. De tweede reden is dat ze geïnteresseerd zijn in je aanbod en ze kijken op je Over ons pagina om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wie ben je en wat doe je? Hoe goed ben je en ben je in allerlei opzichten (als mens, organisatie, financieel) aantrekkelijk genoeg om zaken mee te doen?

Schiet je Over pagina te kort dan loop je zeker bij de tweede groep omzet mis.

Er is iets mis met de pagina over je bedrijf

In Google Analytics kun je al snel zien of je ‘over ons’ pagina in orde is. Allereerst zie je dat aan het aantal bezoekers. Is dat laag, dan kan dat een teken zijn dat je ‘over ons’ pagina niet duidelijk genoeg zichtbaar is in je navigatie. Een tweede indicatie dat je ‘over ons’ pagina beter kan, is als mensen maar heel kort op deze pagina blijven (minder dan 30-60 seconden). Misschien staat er nauwelijks wat op of is de eerste alinea zo nietszeggend dat mensen meteen afhaken. Of de pagina bevat een enorme brij aan tekst. En ten slotte is het een teken aan de wand als weinig mensen na het bekijken van je ‘over ons’ pagina naar een volgende pagina gaan, maar in plaats daarvan je website verlaten.

Gelukkig kun je er op korte termijn zelf iets aan doen om deze situatie aanmerkelijk te verbeteren.

Verbeter je Over ons pagina

Je kunt je Over ons pagina verbeteren door de volgende elementen te veranderen of aan je pagina toe te voegen:

1. Neem de vragen van je website bezoeker als uitgangspunt.

Met welke vragen zitten mensen voor ze op je site komen? Met welke vragen komen je klanten bij je? Neem deze vragen als startpunt, benoem ze en benoem wat je voor hen kan betekenen op je Over ons pagina. Geef enkele voorbeelden van concrete diensten of producten.

2. Het verhaal achter je bedrijf

Mensen doen graag zaken met een bedrijf en een ondernemer waar een verhaal achter zit. Laat zien wat jou persoonlijk drijft en waarom je doet wat je doet. Wees authentiek en als het kan, gebruik humor of een knipoog.

3. Zorg dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn

Het is onvoorstelbaar hoe vaak je op websites moet speuren naar contactgegevens. Je zou haast denken dat bedrijven helemaal niet benaderd willen worden door klanten… Het tegendeel is waar natuurlijk, dus zet de communicatiekanalen wagenwijd open. Weg met dat suffe contactformulier, maar geef minimaal een telefoonnummer en mailadres. En voeg als het even kan de social media accounts toe. Als iemand je wil benaderen via Twitter, maak dat dan mogelijk.

 4. Laat zien hoe goed je bent

Vertel welke resultaten mensen krijgen als ze jouw producten of diensten gebruiken. Dat hoeft niet met tromgeroffel, maar benoem wat ze krijgen en waarom ze bij jou meer of iets anders krijgen dan bij een andere aanbieder. Voeg het bewijs toe in de vorm van testimonials van klanten of laat positieve ervaringen zien die mensen op social media hebben gedeeld. Daar zijn handige tools voor en klantervaringen op social media zijn extra geloofwaardig en authentiek.

5. Zet aan tot actie

Deze pagina trekt relatief veel bezoekers, maak daar gebruik van en voeg een zogenaamde call-to-action toe. Bijvoorbeeld een opt-in formulier voor een nieuwsbrief. Of bied iets aan wat de bezoeker kan downloaden en dat laat zien hoe waardevol je product of dienstverlening is.

Een goed geschreven Over ons pagina is de ultieme verleider voor bezoekers om klant bij je te worden. Vind je het lastig om hem zelf te maken, vraag dan een goede tekstschrijver. Als er één pagina is die de investering van een tekstschrijver in korte tijd vele malen terugverdient, is het deze pagina wel!

 

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019