Bekendstaan als dé expert op het gebied van [vul maar in] opent vele deuren. Maar een expertstatus opbouwen vraagt niet alleen tijd en geduld, maar vooral een grondige aanpak. Want je bent niet de enige kennisprofessional die dit nastreeft. Daarom een aantal stappen en aanbevelingen om als expert gezien te worden.
Wat is een expertstatus?
Een expertstatus laat zien dat je een autoriteit bent op je terrein. Je weet ergens veel van of boekt bijzondere resultaten. Je hoeft niet per se de allerbeste in je vak te zijn, maar je zit wel bij de kopgroep. En als mensen een bepaalde expert zoeken, moet jouw naam regelmatig opkomen. Dankzij mond-tot-mondreclame, aandacht in de media of vakmatige websites, of dankzij vindbaarheid en zichtbaarheid in Google en andere zoekmachines.
Kun je een expertstatus claimen?
Laat ik met de deur in huis vallen: een expertstatus claimen kan niet. Een expertstatus wordt je door anderen toegedicht. Maar dat laatste kun je wel sturen door ervoor te zorgen dat als mensen naar jouw expertise gaan zoeken, je naam regelmatig boven komt drijven. De volgende 5 aanbevelingen helpen je om die expertstatus op te bouwen.
1. Baken je expertise af
Bouwen aan een expertstatus vraagt om een afgebakend kennisgebied. Het is veel moeilijker om op een breed vakgebied als expert gezien te worden. Bovendien heb je daar met veel meer concurrenten te maken en is het moeilijk om de top van de apenrots te bereiken. Kijk daarom of er binnen het brede vakgebied waarin je werkt, een specifieker vakgebied is waar je veel affiniteit mee hebt en je sporen al hebt verdiend.
2. Wees zoals je bent
Niemand kan als expert doen alsof. Althans niet voor lang. Zorg daarom dat je altijd jezelf kunt zijn als expert. Heb je bepaalde gewoontes, beperkingen of eigenaardigheden? Kijk dan of je die tot onderdeel van je expertise kunt maken. Dat kunnen stopwoordjes of uitdrukkingen zijn, een manier van doen, iets in je uiterlijk. Niet alleen je publiek waardeert authenticiteit, jezelf kunnen zijn maakt ook dat je consistent bent in alles wat je doet.
3. Zorg voor voldoende vlieguren
Malcolm Gladwell schreef ooit in zijn boek Outliers dat je 10.000 uur moet investeren om ergens echt goed in te worden en te excelleren. Dat getal is leuk genoeg om goed onthouden te worden, maar niet echt op data gebaseerd. Laat je daar dus niet door weerhouden. Ieder vakgebied zal zijn eigen urendrempel hebben en je weet gaandeweg zelf of je die drempel voorbij bent of niet. Het is een deel van het bewijs dat je nodig hebt voor een expertstatus.
4. Bewijs van je expertise is onmisbaar
Naast die vlieguren heb je meer bewijs nodig en dat kan vele vormen aannemen. Het kunnen testimonials zijn, certificaten, accreditaties, afgeronde opleidingen of geboekte resultaten. Het kunnen ook indrukwekkende cijfers zijn: het aantal keren dat je als spreker bent gevraagd, een verkocht aantal boeken, bezoekers op je website. En het kunnen eervolle of veelzeggende vermeldingen zijn: prijzen die je hebt gewonnen of media-aandacht.
5. Steek je hoofd boven het maaiveld
Het is een open deur, maar om als expert gezien te worden moet je eerst gezien worden. Dat betekent dat je veelvuldig naar buiten moet treden. Door te publiceren, te spreken en op veel plekken zichtbaar te zijn.
Het betekent ook dat je niet bang moet zijn om originele uitspraken te doen: kom met nieuwe inzichten, interpretaties of data. Durf een afwijkende mening te uiten of een bestaande mening uit te dagen.
Zodra je de wens hebt om aan een expertstatus te bouwen zou je eigenlijk al moeten kijken wat de ‘heilige huisjes’ in je vakgebied zijn. Onderzoek waar ze vandaan komen, of ze (nog steeds) kloppen en waar de blinde dan wel witte vlekken zitten. Als je die heilige huisjes en jouw antwoord daarop hebt bepaald, leg je de basis voor jouw expertstatus.
Gericht bouwen aan kennisleiderschap
Kennisleiderschap kun je niet claimen, men moet het je toedichten. Je kunt wel gericht bouwen aan die status.
Middelen om je expertstatus op te bouwen
Maar uiteindelijk draait het bouwen van een expertstatus om het naar buiten treden. Gelukkig kun je veel middelen inzetten om je expertise duidelijk te maken:
- Je website
- Een boek van jouw hand
- Een sessie als spreker
- Eigen podcast
- Je nieuwsbrief
- Webinars of online colleges/masterclasses
- Eigen kennisbank
- Trainingen
- Gastbloggen
- Expertcontent op LinkedIn of andere social media kanalen
- Gast zijn bij een podcast, panel, live- of videoshow
- Een YouTube kanaal
- Opiniestukken in massamedia en/of vakmedia
Waar het om draait bij deze middelen is dat je jouw doelgroep van je kennis laat proeven zodat je autoriteit duidelijk is. Dat begint vaak met een blog maar idealiter maak je een combinatie van middelen tot een afgewogen kennisproeverij.
100% regie versus bereik
Maak daarbij onderscheid tussen de middelen waar je volledige regie over hebt en middelen waar je afhankelijk bent van anderen. Daarom leg ik een knip in deze opsomming met bovenaan de middelen waar je 100% zeggenschap over hebt en daaronder de middelen waar je minder regie hebt.
Regie is belangrijk, maar het zegt niet alles. Want door gebruik te maken van kanalen van anderen vergroot je je bereik. Wel hebben ze als nadeel dat je deels afhankelijk bent van een gastheer of gastplatform, wat je kan beperken in het uitdragen van je boodschap. Probeer daarom een goede mix te maken van content in eigen beheer en content waarbij je gebruik maakt van derden en voorkom dat je te veel van derde partijen afhankelijk bent.
Probeer daarnaast gerichte keuzes te maken en zet niet te veel verschillende middelen in. Dan ben je als een pot pindakaas die over honderden boterhammen wordt uitgesmeerd: een vleugje smaak, maar te weinig om indruk te maken. Liever zet je een handvol middelen in die je echt intensief gebruikt. Daarmee wordt je impact groter.
Meer lezen?
- 10+ 1 manieren om je expertise te tonen op je site
- Kennisleiderschap claimen; tips en aanbevelingen
- 3 soorten expertcontent die onmisbaar zijn voor je status als expert