3 onmisbare soorten expertcontent

Als je gezien wilt worden als een expert of als dé kennisleider in je vak of branche, kun je niet om expertcontent heen. Daarmee laat je de wereld zien wat je in huis hebt en waarom je zo goed bent.

Wat is expertcontent?

Expertcontent bestaat uit drie soorten content die samen het fundament onder je expertstatus vormen:

  1. Gidsende content
  2. Pionierende content
  3. Betrouwbaarheidscontent

Wil je bekend staan als een expert of als een kennisleider dan moet je alle drie vormen van expertcontent benutten.

Hoe dat zit lees je in onderstaand artikel of beluister de podcast over dit onderwerp.

1. Gidsende content

Met je expertise wijs je mensen de weg naar een oplossing. Gidsende content kan een kort antwoord op een afgebakende vraag zijn en lijkt daarmee op traditionele content. Maar echt gidsende content begeleidt mensen bij een groter probleem en biedt de daarvoor benodigde verdieping. Het gaat dan om een samengesteld geheel van meerdere kenniscomponenten. Dat kan van alles zijn: van blog tot whitepaper; van boek tot webinar en van videokanaal tot kennisbank. Behalve eigen content kun je ook content van anderen cureren, waarbij je een selectie maakt uit externe content die een aanvulling is op je eigen content.

 

2. Pionierende content

Hiermee publiceer je content dat een nieuw inzicht biedt. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met:

  • Eigen onderzoeksdata.
  • Onderzoeksdata van derden die je zelf bij elkaar brengt en combineert.
  • Nieuwe combinaties van kennis. Bijvoorbeeld omdat je twee verschillende vakgebieden samenbrengt tot een nieuw geheel.
  • Een eigen methode.
  • Een eigen concept of begrip.

Zo presenteer je nieuwe inzichten, concepten of methoden. Idealiter geef je die ook een eigen naam die je volledig claimt. En je publiceert er niet alleen als eerste over, maar doet dit op meerdere platformen. Op platformen in eigen bezit, zoals je website en nieuwsbrief. Op platformen waar je veel maar niet volledige zeggenschap hebt, zoals social media accounts. Maar zeker ook platformen die niet van jezelf zijn. Denk bijvoorbeeld aan websites, vakbladen en podcasts of videokanalen van anderen.

Onder pionierende content valt ook een afwijkende mening die eerdere aannames bij je doelgroep en/of vakgenoten omverhaalt. Daarbij kun je je zelfs afzetten tegen de gangbare mening. Een goede onderbouwing is in beide gevallen essentieel, wil het een effectieve vorm van expertcontent zijn.

 

3. Betrouwbaarheidscontent

Betrouwbaarheidscontent maak je niet zelf, maar je werkt er wel actief aan als je aan een expertstatus bouwt. Het zijn:

  • Testimonials en recensies
  • Scores of prestaties in vergelijkingen en tests
  • Accreditaties en erkenningen
  • Vermeldingen door externe bronnen die als autoriteit worden gezien

Met betrouwbaarheidscontent bouw je aan vertrouwen in je expertise. Het is misschien niet de meest swingende content, maar wel een onmisbare vorm van expertcontent. Sla hem dus niet over als je aan je expertstatus of kennisleiderschap gaat werken.

 

Complexe kennis aantrekkelijk brengen

Tips om de kennis en expertise die je deelt toegankelijk en inspirerend te brengen.

Content met een mening

Als expert of kennisleider heb je als het goed over een aantal zaken een uitgesproken mening. Hoe verwerk je die dan in je content? Dat kan op twee manieren, afhankelijk van de inhoud van die mening. Een deel valt onder gidsende content: je mening bestaat dan bijvoorbeeld uit een vergelijking van verschillende aanbieders of producten, het is een review van een product of dienst of je maakt een overzicht van oplossingen voor bepaalde problemen of situaties.

Een ander deel valt onder pionierende content. Dit zijn de meningen die afwijken van de geldende normen. Je mening is de knuppel in het hoenderhok of het inzicht dat anderen tot nadenken stemt.

 

De inzet van expertcontent

Als je expertcontent op de juiste manier invult en inzet, heb je een uitstekend middel in handen om je expertstatus te laten groeien. Let dan op de drie componenten en kijk of je ze alle drie consistent inzet, maar richt je aandacht vooral op de pionierende content, gevolgd door de gidsende content. Als je die twee goed invult, zal betrouwbaarheidscontent voor een deel volgen. Andere media gaan je dan gaandeweg benoemen. Richt je met betrouwbaarheidscontent dan vooral op het verkrijgen van positieve testimonials en recensies en op het verkrijgen en behouden van accreditaties als die in jouw vakgebied een rol spelen.

 

Platformkeuzes voor expertcontent

Wees daarnaast niet bang om je expertise op verschillende platformen te delen; ook (of juist) op platformen waar je zelf geen regie over hebt. Hier verschilt expertcontent echt van ‘gewone’ content. Die laatste deel je bij voorkeur op plekken die je helemaal in eigen bezit hebt, zoals je website of nieuwsbrief. Maar expertcontent komt juist sterk tot zijn recht op platformen van derden. Dat zijn platformen waar je veel zelf nog het nodige kunt bepalen, zoals op een eigen YouTube kanaal of je eigen social media accounts. Maar zeker ook platformen waar je los van de inhoud van je eigen expertcontent niet of nauwelijks iets te zeggen hebt. Denk aan YouTube kanalen van anderen, aan podcasts en aan externe websites en (vak)media.

Wil je naast een blog op je eigen website nog andere middelen inzetten? Dit artikel helpt je om een passend aanvullend middel te kiezen dat je expertstatus en autoriteit vergroot

 

Meer lezen?

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp