De grote voordelen van een contentstrategie: onderzoek.

Er zijn heel wat artikelen over de voordelen van een contentstrategie. Met mooie opsommingen waarin vermeld wordt dat een contentstrategie je helpt bij het vergroten van je naamsbekendheid en reputatie, het genereren van leads en het realiseren van conversies en verkopen.

Maar dit zijn voordelen van contentmarketing NIET van een contentstrategie.

Waarom zou je dan tijd en moeite investeren in een contentstrategie? Nu kan ik daar als trainer contentstrategie een mooi verhaal over afsteken, maar dat klinkt al snel als ‘Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’. Daarom laat ik liever de mensen die mij hiervoor de afgelopen jaren in hebben gehuurd aan het woord om uit te leggen wat zij als voordelen van een contentstrategie ervaren.

Dus ben je contentmaker, (marketing)communicatieadviseur of ondernemer/directeur, lees dan vooral even verder! 

Voordelen contentstrategie op een rij

Nu heb ik de afgelopen twee jaar aardig wat trainingen contentstrategie gegeven en contentplannen gemaakt voor uiteenlopende ondernemers en organisaties. Die mensen heb ik in een kort vraaggesprek gevraagd naar wat zij zien als het voordeel van een contentstrategie.

In totaal 93 mensen hebben daar antwoord op gegeven en een deel van hen benoemde meerdere voordelen (gemiddeld 1,6 per persoon). Dit zijn ze in volgorde van de meest genoemde voordelen:

  • Meer structuur en richting: 17,88%
  • Praktische stappen en handvatten: 17,22%
  • Strategisch kunnen adviseren: 15,23%
  • Echte keuzes kunnen maken: 13,25%
  • Contentacties kunnen onderbouwen: 9,93%
  • Meer samenhang in alle content: 9,27%
  • Langetermijn plannen en denken: 8,61%
  • Positionering versterken: 8,61%
Voordelen contentstrategie piechart

Hier volgt iets meer toelichting op de genoemde voordelen die het hebben van een contentstrategie met zich meebrengt:

1. Meer structuur en richting

Met een contentstrategie weet je exact wat je gaat doen en waarom. Je laat je minder afleiden door ad hoc acties of nieuwe hypes en trends. Je hebt een duidelijke focus en dat geeft veel rust.

2. Praktische stappen goed in beeld

Met je contentstrategie kies je voor specifieke contentacties. Je richt je bijvoorbeeld op seo, op e-mailmarketing of op social media. Dat zorgt dat je heel praktisch weet wat je te doen staat. Die praktische kant van een contentstrategie zorgt er overigens ook voor dat je een strategie kunt bijstellen als dat na verloop van tijd nodig is.

3. Strategisch kunnen adviseren

Vooral communicatieadviseurs en teamleiders geven aan dat een contentstrategie hen helpt om intern goed advies te kunnen geven. Ze laten zien met welke aspecten hun contentstrategie rekening houdt en betrekken stakeholders bij de totstandkoming van de strategie. Zo weet iedereen waarom bepaalde zaken wel en andere zaken niet gebeuren.

4. Echte keuzes maken

Onderdeel van het formuleren van een contentstrategie is dat je duidelijke keuzes maakt. Dat is niet eenvoudig en soms spannend. Maar in deze tijd waarin er steeds formats en kanalen bijkomen, moet je wel keuzes maken. Zelfs met een team en goed budget zijn je middelen niet eindeloos.

5. Onderbouwing en draagvlak

Intern is niet altijd duidelijk wat de contentmakers nu precies doen en waarom ze dat doen. Dat kan voor interne ruis zorgen, maar ook voor kritische vragen over het rendement van alle content. Dat soort vragen kun je maar beter voor zijn, met een onderbouwde contentstrategie. Daarin laat je zien op welke feiten en data je jouw contentacties baseert. Zo borg je intern meer begrip en draagvlak.

6. Samenhang in alles wat je doet

Met content loop je al snel het gevaar dat je versnipperd bezig bent omdat er zoveel gemaakt kan en soms moet worden. Je maakt blogartikelen, plaatst social media berichten op meerdere platformen, zorgt voor mails en nieuwsbrieven, er zijn events of andere offline content. Hoe meer je maakt, hoe groter het risico dat je veel doet, maar daar niet het maximale uithaalt. Je contentstrategie zorgt voor samenhang, bijvoorbeeld doordat je direct een proces voor het slim hergebruiken van je content maakt.

7. Kunnen plannen voor de lange termijn

Bijna iedereen die ik sprak had te maken met spoedjes en ad hoc opdrachten. Vaak kwamen die vragen vanuit andere afdelingen. Soms ontstonden ze ook bij de contentmaker(s) zelf vanwege nieuwe trends. Denk maar aan de snelle ontwikkeling van AI. Daar wil je vaak wel iets mee, maar als je niet uitkijkt kosten die ad hoc zaken veel tijd en dienen ze niet altijd het gewenste doel.

Een contentstrategie maak je voor de lange termijn, waarbij je dankzij de keuzes die je maakt je contentacties duidelijk afbakent. Je schept de kaders waarmee je meteen weet of je iets kan of moet met een ad hoc vraag of idee.

8. Positionering versterken

Tot slot gaf een deel van de respondenten aan dat de contentstrategie nodig is om de positionering te versterken. Bijvoorbeeld omdat de organisatie een nieuwe focus heeft. Of omdat men de expertstatus verder wil uitbouwen en thought leadership nastreeft. Je contentstrategie kan daar zeker bij helpen als je je maar realiseert dat thought leadership ontwikkelen meer vraagt dan marketing. Het is als het goed is een organisatiebreed initiatief.

Content Strategiedag voor content met impact

Wie deelden hun ervaringen?

De grootste groep mensen die ik sprak waren of communicatieadviseur (31,2%) of contentmaker dan wel contentmarketeer (ook 31,2%). De anderen waren teamleider van een communicatie- of contentteam, online marketeer of ondernemer/directeur.

Hindernissen bij een contentstrategie

Een deel van hen gaf bovendien aan tegen welke obstakels ze aanliepen bij een contentstrategie. Het grootste obstakel ligt dan intern: het blijkt lastig om intern draagvlak en afstemming te realiseren. Hoe groter en complexer de organisatie, hoe vaker dit probleem genoemd werd.

Anderen hadden te maken met allerlei ad hoc klusjes. Die leiden af van het ‘echte’ werk, maar het is lastig om daar te vaak nee tegen te zeggen.

En een derde veelgenoemde hindernis was het bepalen van betekenisvolle KPI’s die bovendien goed en gemakkelijk te meten zijn.

Voordelen contentstrategie samengevat

Het formuleren van een contentstrategie vraagt zeker tijd en aandacht maar is wel de rode draad voor alle content die je maakt. Je maakt onderbouwde keuzes die voor langere tijd bepalen waar je echt op inzet en wat je niet of minder doet. Zo creëer je meer content rendement in minder tijd, met minder moeite en weet je zeker dat je de juiste dingen doet.

Meer over contentstrategie

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp