Je hebt veel expertise in huis en wilt die optimaal voor het voetlicht brengen. Misschien ambieer je zelfs om als kennisleider in jouw vak gezien te worden. Dan kun je op deze website ladingen tips vinden waarmee je die kennis toont en aan een expertmerk bouwt. Maar overdaad schaadt. Het grote nadeel van contentmarketing is dat het zo veelomvattend is. Dan doe je ofwel te veel ofwel te weinig omdat die overdaad aan mogelijkheden verlammend werkt. Daarom zet ik mijn top 5 contenttactieken die je expertise tonen op een rij.
Content maken is kiezen
Veel contentmakers vinden dat het maken, delen en promoten van content te veel tijd kost. Dat is tenminste de klacht die ik het meest hoor als ik bij Frankwatching trainingen geef. Persoonlijk denk ik dat zij daar gelijk in hebben. Tegelijkertijd is het lastig om je te beperken. Toch kan dat wel en kun je met minder content net zo effectief of zelfs effectiever zijn dan met meer content. Je contentstrategie speelt daar een cruciale rol in. Maar ook de uitwerking van je contentstrategie naar contenttactieken. Daarom is mijn eerste contenttactiek er een die over een belangrijke keuze gaat.
1. Focus op een specifiek middel waarmee je je onderscheidt
In een eerder artikel liet ik zien welke contentopties je hebt als je jouw expertise extra zichtbaar wilt maken. Op zich een mooi overzicht, maar wel weer heel veel opties. Durf daarom een heel gerichte keus te maken en je komend jaar op één specifiek middel te richten dat je volle aandacht krijgt, bijvoorbeeld:
- Schrijf een businessboek
- Manifesteer je nadrukkelijk op LinkedIn
- Geef leerzame webinars
- Verzorg gastoptredens en/of gastblogs
- Schrijf opiniestukken of richt je op andere mediaoptredens
Waar het om gaat is dat je er echt maar één kiest en dat tot je speerpunt maakt. Waarbij je een goed plan uitdenkt om dit uit te voeren, tijd inruimt om de acties daadwerkelijk te doen en eventueel specifieke ondersteuning hiervoor regelt. Zo leg je de basis voor succes.
2. Richt je op het bewijs van je expertise
Als expert moet je je continu bewijzen en mensen laat zien wat je in huis hebt. Dat kan je wat tegen gaan staan, maar er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je dit heel goed op orde hebt zonder overdadige borstklopperij. Drie verschillende suggesties om jouw expertisebewijs duidelijk te tonen:
- Verzamel reviews van klanten
Maak een eenvoudig proces waarbij je na een positief klantcontact om een review vraagt. Zorg dat je daarbij op een niet-dwingende manier iemand wat richtlijnen geeft, zodat het resultaat van de samenwerking of de input van jouw expertise duidelijk wordt. - Een mediabalk
Als je op andere media gepubliceerd hebt of geïnterviewd bent, maak daar dan een visuele balk van met de meest relevante media en plaats die op strategische plekken op je website. - Benut het E-E-A-T principe van Google
Google zoekt voortdurend naar bewijs dat een website duidelijke en correcte informatie geeft. Het kijkt daarbij naar Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trust). Het is slim om in de gaten te houden of je website deze 4 factoren voldoende toont en wat je eventueel buiten je site kunt doen. Bijvoorbeeld of je expertise duidelijk beschreven is, wie de artikelen op je site schrijven en hoe andere partijen en websites je benoemen en citeren.
Hier lees je meer over het E-E-A-T principe.
3. Deel wat je zelf leert
Een expert moet altijd laten zien dat zijn of haar kennis up to date is. Zeker als je als een kennisleider gezien wilt worden.
Plan daarom gedurende een jaar een aantal leermomenten voor jezelf of mensen uit je organisatie in en zorg dat je daar verslag van uitbrengt. Zo’n verslag is handig voor jezelf om de opgedane kennis vast te houden, het is fijn voor anderen die er niet bij waren én het laat zien dat je jouw kennis actueel houdt.
Zo’n leermoment kan van alles zijn:
- Deelname aan een (online) congres of event
- Het volgen van een cursus of training
- Lessen uit of samenvatting van een recent managementboek
- Lessen uit of samenvatting van een podcast(serie)
- Interessante netwerkbijeenkomst/ontmoeting
Door deze leermomenten vooraf in te plannen en te verwerken in je contentplanning zorg je ervoor dat je regelmatig laat zien dat je jouw vak bijhoudt en nieuwe inzichten opdoet. Door die verslagen over het hele jaar te verdelen, geef je een consistent beeld van je leerervaringen.
4. Zorg voor voldoende content voor de Think-fase
De Think-fase is de fase waarin iemand zich verdiept in een bepaald onderwerp en er gaande weg van overtuigd raakt behoefte te hebben aan jouw expertise. Het is de tweede fase in de zogenaamde klantreis die volgt op de See-fase waarin iemand jouw content of (bedrijfs)naam voor het eerst tegenkomt. Content voor de Think-fase biedt verdieping. Bijvoorbeeld in (gast)blogs, nieuwsbrieven, webinars, case studies of video’s. Dit is de verdiepende slag waarmee je je kunt onderscheiden en kunt laten zien welke inhoudelijke kwaliteiten je in huis hebt. Het vraagt aandacht en keuzes in de inhoud van deze content, maar ook om een seo- of promotiestrategie van deze content. Je leest hier meer over de verschillende soorten content voor de 4 fasen uit de klantreis.
5. Richt je op de ontbrekende statistiek
De ontbrekende statistiek is een feit, cijfer of ander gegeven waar jouw doelgroep naar op zoek is of waarvan je mag verwachten dat het tot de verbeelding spreekt. Bijvoorbeeld wat de kosten van iets zijn in geld, tijd of middelen. Wat een best-practice is. Of voorzie de wereld van een gedegen onderbouwing van iets dat iedereen over jouw vak wel aanneemt, maar waarvoor tot nu toe niemand een onderbouwing heeft aangeleverd. Waar het om gaat is dat je zelf origineel onderzoek doet of analyseert wat je bij klanten gezien hebt. Je kunt bovendien gebruik maken van bestaande data van anderen, maar daar een eigen analyse op loslaten waardoor je tot een nieuw inzicht komt.
Het grote voordeel van deze content is dat het je expertstatus vergroot, maar ook dat anderen er graag naar linken of verwijzen. Zo kan eigen onderzoek een grote impact hebben. De truc is om je bewust te zijn van de data die je al tot je beschikking hebt en te kijken hoe je die op zo’n simpel mogelijke wijze kunt aanvullen door extra vragen te stellen aan een groep mensen of bedrijven.
Kies maximaal 2 of 3 contenttactieken
Zoals je aan het begin van dit artikel al kon lezen ben ik een groot voorstander van meer bereiken met minder content. Dus hoewel ik hier 5 kansrijke contenttactieken voor een expertstatus heb benoemd, zou ik hier een beperkte selectie uit maken. Kies er 2 of maximaal 3 om in de praktijk te brengen. Iedere tactiek is op zichzelf namelijk al heel krachtig wat betekent dat je er geen 5 nodig hebt om succesvol te zijn.
Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.
Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gewaardeerd wordt.
Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.