10 knaleffectieve contentformats voor de meeste impact

Wat zijn echt effectieve contentformats en met welke soorten content bereik je nu het meest? Dat hangt er deels vanaf wat je wilt bereiken natuurlijk, maar laten we uitgaan van drie grote wensen als je content maakt. Meestal wil je dan:

  • Opvallen en gezien worden
  • Interactie
  • Waardering krijgen

Want die drie effecten vergroten samen de kans dat je content echt iets bereikt en zorgt voor de gewenste conversie. Of dat nu leads zijn, sales of bepaald gedrag.

Om te kunnen bepalen welke contentformats de meeste impact hebben, moet je kijken naar de kanalen die je gebruikt om te in te zetten. Vaak zijn dat je website en social media. Op die kanalen gelden verschillende ‘spelregels’ die maken of je content succesvol is. Denk dan aan seo en aan social media algoritmes. Als je die in gedachten houdt, data en statistieken raadpleegt én bedenkt welke voorkeuren mensen (en hun brein) hebben, dan is dit de top 10 van effectieve contentformats.

Disclaimer: social media en seo veranderen, dus dit lijstje effectieve contentformats verandert gaandeweg mee naarmate de tijd vordert.

Top 10 effectieve contentformats

  1. Korte video
  2. Quizzen
  3. Carrousels en albums
  4. Gastblogs
  5. E-mails
  6. Podcasts
  7. User generated content
  8. Staande visuals
  9. Lijstjes
  10. Lange content

1. Korte video

Met stip op 1 staat de korte video. Kort is vaak echt kort en bijvoorbeeld 15 of 30 seconden, maar meestal maximaal een minuut. Daarmee kun je ze inzetten als Reel, Short of TikTok, maar uiteraard ook op andere social media kanalen. Mensen vinden het fijn om steeds opnieuw vermaakt te worden en korte video’s voorzien in die zucht naar dopamine.

Het maken van korte video’s vraagt een iets andere denk- en werkwijze. Je moet je boodschap steeds kort en bondig verpakken en langere boodschappen ontleden, opknippen en terugbrengen tot de basis. Gelukkig hoeven korte video’s verder niet heel fancy te zijn. Iemand die iets deelt met de camera is vaak al voldoende, mits je de shots wat afwisselt.

Meer over de succesvolle inzet van videocontent, kort en lang.

 

2. Quizzen

Een goede quiz vermaakt of geeft iemand inzicht. Omdat een quiz interactief is, zorgt deze op social media bovendien voor extra bereik. Een goede quiz is daarnaast de basis voor een funnel. Zorg dan dat de quiz vraagt naar problemen en pijnpunten, zodat je ziet waar iemand staat. In een maatwerk follow-up kun je daar dan gericht op ingaan.

 

3. Carrousels en albums

Een carrousel maakt dat iemand ergens doorheen bladert. Die interactie is voor social media algoritmes een positief signaal, waardoor het bereik van een carrousel meestal groter is dan die van losse visuals. Dan is het wel belangrijk dat de eerste slide een belofte heeft die de kijker interesseert. Slide 2 moet laten zien dat de carrousel die belofte echt waar gaat maken. Carrousels vind je op Instagram en LinkedIn.

Op Facebook blijken albums vaak verrassend goed te werken. Het lijkt een wat simpel, zelfs saai format maar uit analyses van verschillende Facebookpagina’s van opdrachtgevers zie ik die albums vaak boven komen als het succesvolste content format op Facebook.

4. Gastblogs

Door te gastbloggen kun je je bereik enorm vergroten. Je laat aan mensen die je nog niet of nauwelijks kennen zien wat je in huis hebt. Gastblogs zorgen bovendien voor extra links naar je website, wat goed is voor de vindbaarheid van je site. Als je het slim aanpakt zorgen die inkomende links voor sitebezoekers uit je doelgroep.

 

5. Good old e-mails

E-mailmarketing klinkt misschien saai en degelijk, maar is verrassend effectief. Denk dan niet alleen aan nieuwsbrieven, maar zeker aan follow-up mails die je stuurt nadat iemand iets doet op je site of social media. Dat kan geautomatiseerd, maar ook heel persoonlijk en op maat. Het meest effectief blijken persoonlijke mails aan oud-klanten of mensen met wie eerder contact is geweest. Het gekke is dat veel ondernemers en organisaties deze laatste groep mails vaak vergeten, maar de conversie is eigenlijk altijd hoog.

 

6. Podcasts

Meer dan de helft van alle volwassen Nederlanders luistert naar podcasts. Nu is het aanbod in podcasts de laatste jaren sterk gegroeid, dus misschien vraag je je af of je daar nog tussen kan komen. Het antwoord daarop is ‘jazeker, als je maar nadenkt over je concept en niche’. Je hoeft namelijk geen honderden of duizenden luisteraars per week te trekken als je podcast voldoende belofte in zich heeft waardoor een deel van de luisteraars wel met je wil gaan werken. Hoe specifieker je onderwerp en doelgroep, hoe beter je erin slaagt om een eigen publiek en fans op te bouwen. Bedenk bovendien dat een podcast geen eindeloze serie hoeft te zijn, maar ook heel goed uit 5, 7 of 10 afleveringen kan bestaan die samen een geheel vormen. Eigenlijk net als een videoserie.

7. User generated content

Content die afkomstig is van je doelgroep spreekt andere mensen in je doelgroep enorm aan. Met als bonus dat je er zelf relatief weinig werk aan hebt. Een voorbeeld van succesvolle user generated content is de POAH-serie van Nieuwe Oogst, een uitgever van agrarisch nieuws. In ieder POAH-filmpje vertelt een boer iets over een bijzondere trekker. De serie wordt heel goed bekeken en gewaardeerd en heeft inmiddels een lange wachtlijst met boeren die iets over hun trekker willen vertellen.

 

8. Staande visuals

Staande visuals zijn kauwgom voor de ogen en multi-inzetbaar. Als Pin op Pinterest of als beeldvuller op andere social media. Het menselijk brein verwerkt visuele informatie sneller dan tekst, waardoor je in een staande visual goed informatie kunt delen. Dat kan een infographic zijn, maar een staande visual van 1000 pixels breed en 1500 pixels hoog werkt goed. Met templates of een tool als Canva kun je ze er bovendien heel aantrekkelijk uit laten zien waardoor ze veel stopkracht hebben op mensen die door een socialmediatijdlijn scrollen.

9. Lijstjes

Ze lijken misschien afgezaagd, maar lijstjes werken nog steeds heel goed. Dat is omdat ze informatie goed ordenen en relatief snel te verwerken zijn, omdat het om hapklare brokjes informatie gaat. Dit artikel is in feite een lijstje. Lijstjescontent laat zich goed gebruiken als blogartikel, maar ook als staande visual, als carrousel en zelfs als korte video.

Gebruik je lijstjes op je website dan is de kans aanwezig dat deze door Google wordt weergeven in zoekresultaten. Lijstjescontent heeft als extra bonus nog dat ze vaker met anderen gedeeld worden dan ‘gewone’ content.

 

10. Echt lange content

Veel contentformats zijn effectief, omdat ze kort zijn en snel te consumeren. Maar ook (ultra)lange content heeft grote impact. Mits je het correct inzet. Bijvoorbeeld in een fase waarin je doelgroep zich echt wil verdiepen. Of omdat je bijzondere informatie hebt die uitleg vraagt, zoals onderzoeksdata. Maar het kan ook om case studies of whitepapers gaan. Of denk aan webinars, online masterclasses of lange podcasts. Ze brengen allemaal verdieping en als dat aansluit bij je doelgroep, dan werkt lange content goed.

Meer over effectieve contentformats

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp