Minder content maken zorgt voor meer effect

Content marketing is een mooi en effectief marketinginstrument, maar… je kunt wel knettergek worden van de druk die contentmarketing kan opleveren. Blogs, video’s, reels, TikToks, podcasts, nieuwsbrieven en social media berichten voor ik weet niet hoeveel social media platformen. Het is teveel. Veel-te-veel!

Maar die druk hoeft gelukkig niet, dankzij 5 praktische tactieken. Hoe je jezelf beschermt tegen al te lange to-do lijsten voor je content maar wél effect blijft houden kun beluisteren in onderstaande aflevering van de 100% Expert Podcast. Of je leest het artikel onder de podcast.

5 tactieken om met minder content meer te bereiken

  1. Echt minder gaan doen: minimalistische marketing
  2. Focus op conversie
  3. Een antwoord verzinnen op spoedjes
  4. Slim hergebruiken van content
  5. Goede tools gebruiken. Maar kijk uit…

1. Minimalistische marketing en minder content maken

Bij minimalistische marketing doe je niet meer dan strikt noodzakelijk is om een bepaald resultaat te halen. Het vraagt wel om echte keuzes. Want als contentmakers doen we maar al te vaak veel te veel en durven we geen afscheid van bepaalde contentacties te nemen.

Dat is deels angst. Luiheid speelt ook een rol, omdat we toch vaak niet de moeite nemen om kritisch te kijken naar wat echt het beste werkt. En soms is het druk van buitenaf: moeten we niet op TikTok? Of: moeten we niet vaker een nieuwsbrief versturen?

Hier komen de angst om iets te laten en de omgeving die denkt of vraagt dat er nog meer contentacties moeten komen, wel mooi samen. In beide gevallen is de oorzaak regelrechte FOMO (Fear Of Missing Out). Wat als wij x niet doen en we krijgen daar straks spijt van?

Wat je dan als eerste kunt doen is in de data duiken en vast te stellen wat er allemaal maar matig of zelfs helemaal niet werkt. En leg je erbij neer dat je niet altijd alle kansen meteen kunt pakken. Mocht later blijken dat een bepaalde actie toch een goed idee was geweest, dan kun je het altijd nog oppakken. In mijn jarenlange ervaring loop je maar uiterst zelden echt een gouden kans mis.

Maak echte keuzes met content

Met echte keuzes bedoel in dat je sommige zaken supergoed gaat doen en andere niet of bijna niet meer. Dat kan als volgt:

  • Kies één basis format dat je echt goed doet: video, podcast of blogs.
  • Promoot die content tot je een ons weegt.
    Met content spin-offs die niet teveel tijd en moeite kosten. Wees niet te bang dat je met veel promotie je publiek verveelt, want er zijn manieren voor om dat te voorkomen en een van die manieren helpt je nou net ook om minder werk te hoeven verzetten.

 

echte keuzes zorgen dat je minder content hoeft te maken

2. Focus op conversie content

Met conversie content bedoel ik content die gericht sales of omzetdoelen ondersteunt. of content die gericht stuurt op een specifieke actie of gedragsverandering als dat je doel is.

Veel content richt zich namelijk op informeren, inspireren of entertainen. Dat lijkt mooi maar het heeft een keerzijde. Want breng eens in kaart hoeveel tijd en middelen daarmee gemoeid zijn. Tijd en middelen die je misschien beter kunt inzetten met conversie in je achterhoofd.

Conversie content vraagt actie

  1. Als je vindbare content maakt, richt je dan (veel) vaker op zoekopdrachten met commerciële intenties. Dus niet alleen kennis delen, maar ook of juist zorgen dat jij en je aanbod in beeld komen.
  2. Elk stuk content moet in 1 of max 2 stappen die conversie dienen. Dus bij elk stuk content:
    • Staat het bijpassende aanbod/beoogde actie
    • Bevat een manier waarop jij die content consument kunt leren kennen: ze abonneren zich op je kanaal, je nieuwsbrief of maken een connectie

3. Formuleer een antwoord op spoedjes

Dit speelt vaak bij communicatieadviseurs, maar zelfstandige ondernemers kunnen zichzelf ook behoorlijk opjagen met zelfopgelegde spoedjes. Spoedjes zijn alle acties die niet vanuit een strategie voortkomen, maar die ofwel ad hoc opkomen ofwel andermans agenda en belangen dienen.

Daar moet je zoveel mogelijk vanaf. Stel (jezelf) de volgende vragen:

  • Wat vervalt er als je dit spoedje oppakt?
    Maak zelf de afweging of leg hem voor aan de afzender van het spoedje. Het is een prima manier om te ontdekken hoe belangrijk het echt is.
  • Maak in je contentplanning vooraf ruimte voor ad hoc acties.
    Of beter nog, probeer ze te voorzien en op te nemen in je planning. Verdiep je vooraf in andermans projecten of planning en ga proactief het gesprek aan.
    Communiceer intern welke ruimte er is in de planning en waarom juist deze acties in je contentplanning staan. Of bouw ruimte in je eigen agenda en planning in.

4. Content slim hergebruiken

Bij mijn suggestie om over te stappen naar minimalistische marketing noemde ik basiscontent en spin-offs die de basiscontent promoten. Ik heb al meerdere podcasts en artikelen gewijd aan het hergebruiken van content, maar het idee is dat je van je basiscontent bekijkt of je:

  • Iets kunt met een integrale kopie die je elders deelt.
  • Fragmenten los kunt gebruiken met zo weinig mogelijk ingrepen.
    Bijvoorbeeld quotes of afbeeldingen los inzetten.
  • Een samenvatting kunt inzetten.
  • Of je de basiscontent of een fragment ervan in een ander format kunt verpakken, bij voorkeur een format waarmee je een ander kanaal kunt benutten en je bereik flink kunt vergroten.
    Vertaal een podcast of lange video met behulp van een transcriptie bijvoorbeeld naar een artikel. Zoals je hier kunt zien is iedere podcast die ik tegenwoordig maak ook beschikbaar als een artikel. Dat is handig voor mijn bereik maar vooral handig voor mensen die allemaal een eigen voorkeur hebben qua opnemen van content, zoals luisteren versus lezen.

Content slim hergebruiken is ook

Vergeet niet dat je oudere, bestaande content vaak goed kunt opfrissen en opnieuw inzetten. Want aandacht is vluchtig en veel content staat te verstoffen op websites. Terwijl deze heel goed opgefrist kan worden met een actuele update of nieuwe voorbeelden, een nieuwe aanzet tot actie en een recente publicatiedatum.

Lees hier hoe je met drie soorten verbeterslagen je bestaande content verbetert.

Grote content hergebruiken

Haal maximaal rendement uit een e-book, video, webinar, whitepaper of businessboek.

5. Tijd besparen met goede tools

De oplossing waarmee je content maakt in minder tijd en met meer effect zit deels in tools. Met opzet staat hier ‘deels’, want tools kunnen soms zelf ook veel tijd. Dat geldt ook of juist voor waardevolle tools als Canva, ChatGPT of Midjourney. Natuurlijk helpen die je iets goeds of moois te maken en kunnen ze je creativiteit steunen en verrijken. Maar ze bieden tegelijkertijd zoveel extra opties dat die je flink kunnen afleiden. Of het kost heel veel prompts om echt het gewenste resultaat uit ChatGPT of Midjourney te krijgen.

Toch enkele tooltips

  • Canva
  • ChatGPT
  • CastMagic
  • Contentfries

 

CastMagic (voor podcasts) en Contentfries (voor video’s) zijn tools die ronduit magisch zijn en van 1 podcast of 1 video heel snel meerdere stukken afgeleide content maken. Met titelsuggesties, timestamps, intro’s en outro’s en kant-en-klare suggesties voor social media berichten bijvoorbeeld. Ze zijn allebei net even anders, maar heer lees je er meer over.

ChatGPT kun je inzetten bij het slim hergebruiken van blogs. Upload de tekst en vraag een samenvatting te maken, tekst voor een LinkedIn carrousel of een twitterdraadje of om onderwerpregels te suggereren voor een e-mail over je blog. 

Bedenk dat de beste tools geld kosten, maar hun geld dubbel en dwars terugverdienen in de tijd die je ermee bespaart.

Bekijk eventueel dit overzicht van de beste AI-tools voor content creatie. Een overzicht dat ik elke 2 à 3 maanden bijwerk.

Content Strategiedag voor content met impact

Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.

Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gewaardeerd wordt.

Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp