Extra effectieve content dankzij klantpersona’s

Een vast onderdeel van het maken van een contentstrategie is dat je heel goed kijkt naar je doelgroep. Hoe meer je van je doelgroep weet, hoe realistischer je jouw klantpersona’s kunt invullen en hoe beter de content die je gaat maken aansluit op hun wensen, drijfveren en pijnpunten. Je content wordt daarmee veel effectiever.

Het zal je niet verbazen dat AI je kan helpen bij het maken en verrijken van klantpersona’s. Zo kun je met AI-tools complete klantpersona’s genereren, en je kunt het gebruiken om nieuwe of bestaande klantpersona’s te verrijken. Maar bij elke inzet van AI horen wat kanttekeningen. Dus gebruik het zeker, maar check voortdurend of de input van AI echt wel past bij wat jij van je doelgroep weet. Als je dat doet, kan AI je wel een paar mooie eyeopeners opleveren.

Wat is een klantpersona?

Een klantpersona beschrijft een specifiek segment van je markt. Het geeft je gevalideerde uitgangspunten die je vertellen waarom een klant voor jou kiest of gaat kiezen. Wat zijn de redenen om jouw product of dienst en om jou als aanbieder te overwegen. Welke wensen, pijnpunten en criteria heeft jouw klant? Hoe voelt deze zich voor en na de aanschaf of wat is het resultaat?

 

Voordelen van uitgewerkte klantpersona’s

Hoewel het goed uitwerken van klantpersona’s (en hun klantreis) tijd en moeite kost, levert het wel waardevolle informatie op. Zeker als hun keuze voor jou of je organisatie:

  • Geen routinebeslissing is maar ze dit voor het eerst kopen/overwegen
  • Met veel keuzeopties gepaard gaat: jij biedt meerdere opties of er zijn meerdere aanbieders
  • Een eventueel foute beslissing flinke consequenties heeft

Dit gaat om mensen die een product of dienst kopen, maar het kan ook spelen als men je in wil huren als spreker, trainer of consultant.

 

Klantpersona’s maken met AI

Je hebt ruwweg twee opties om met AI klantpersona’s te maken.

  1. Je gebruikt een tool die kantenklare klantpersona’s ophoest
  2. Je voert jouw input in bij AI en bouwt van daaruit aan een klantpersona

1. Tools voor klantpersona’s

De afgelopen maanden heb ik verschillende tools uitgeprobeerd en dat ging met wisselend succes. Soms deed een tool het best goed, maar was die na een paar maanden ineens niet meer bruikbaar. En sommige tools geven te oppervlakkige resultaten. Gelukkig leveren andere tools wel aardige resultaten op die in ieder geval een basis geven om mee verder te werken. Want dat is eigenlijk wel altijd nodig: wantrouw de resultaten die je krijgt en kijk waar je nog extra informatie kunt aanvullen. Daarover zo meer.

Dit levert het volgende op als basis voor een klantpersona waarbij ik aangaf dat ik een Nederlandse woonwinkel ben en dat mijn doelgroep bestaat uit vrouwen tussen 30 en 45 die een sfeervolle en ontspannen inrichting willen voor hun woning.

AI tool die klantpersona maakt met voorbeeld

Op zich komen hier wel logische elementen uit die ik nu niet zelf hoef te verzinnen. Maar ik wil hier nog wel wat verder mee gaan, zie klantpersona’s verrijken.

2. AI jouw klantdata laten vertalen naar een persona

Wat ik eigenlijk een betere manier vind dan het gebruik van een tool is dat je klantgegevens verzamelt. Je kunt zelf heel veel klantinformatie op een rij zetten als je direct contact hebt met klanten. Of je kunt enkele klanten interviewen, om informatie op een rij te zetten.

Verzamel dan bijvoorbeeld de volgende informatie:

  • Psychografische kenmerken zoals wensen, pijnpunten en drijfveren
  • Welke stappen of criteria er waren voor de aanschaf
  • Hoe de situatie voor en na de aanschaf was (of hoe ze zich voelden)

Vervolgens kun je de informatie uit de interviews invoeren bij ChatGPT of een vergelijkbare AI en vragen naar gemeenschappelijke kenmerken en een beschrijving van een klantpersona. Geef bij de AI dan aan dat deze de rol vervult van een ervaren marketingmanager met veel klantkennis en vermeld om welke branche het gaat. De AI-tool komt dan met een eerste aanzet van een klantpersona. Beoordeel die kritisch en corrigeer waar nodig op basis van wat jij van jouw klanten weet. Ga daarna kijken wat je nog meer uit AI kunt ‘persen’ aan handige handvatten voor je content.

 

Klantpersona’s verrijken

Welke van de twee manieren je ook gebruikt, je hebt nu een basis voor een of meer klantpersona’s. Dan loont het zeker om nog wat extra slagen te maken. Kijk of je een persona met meer details ingevuld kunt krijgen maar stel ook vragen die relevant zijn voor je contentstrategie.

Stel dat ik verder ga met de 35-jarige Samantha die een sfeervolle woning wil inrichten. Als eerste voer ik de informatie in bij perplexity.ai, geef de AI een passende rol en stel vervolgens een eerste contentvraag:

My customer persona is Samantha, a 35-year-old woman living in the Netherlands. She enjoys creating a cozy, serene home environment that reflects her personality and style. However, she struggles with selecting the right decor and furnishings that align with her vision. Samantha often feels overwhelmed by the many choices available and is looking for s available and is looking for guidance to make her home a true sanctuary.

You are an experienced content marketer and want to create the right content for Samantha. Can you tell me more about the content she would like to see?

Vervolgens krijg ik maar liefst 8 verschillende contentsuggesties aangereikt. Daar kan ik al wel wat mee, maar het is wel veel en eigenlijk wil ik hier een goede keuze uit maken.

Gelukkig geeft Perplexity me ook een aantal gerelateerde vragen:

gerelateerde vragen Perplexity klantpersona

Uit nieuwsgierigheid klik ik die ook aan om te zien of ze me meer houvast geven over Samantha én hoe ik met content op haar wensen zou kunnen inspelen. Natuurlijk kan ik eigen vragen toevoegen aan het profiel dat er nu staat. Ik kan bijvoorbeeld vragen op welke social media berichten Samantha zou klikken. Of welke websites ze bekijkt om inspiratie op te doen. Maar ook welke woonwinkels ze overweegt. Dat geeft me weer houvast om bij sommige concurrenten te kijken naar hoe zij content toepassen. Niet om te kopiëren, wel ter inspiratie voor een eigen koers.

 

AI als hulpmiddel bij klantpersona’s

Door AI te gebruiken kun je sneller tot echt relevante klantpersona’s komen die je bovendien goede houvast geven voor je content en contentstrategie. Maar zoals je misschien al duidelijk is geworden is dat AI niet meer dan een tool is. Blijf zelf aan de knoppen zitten en wees kritisch. Toets alles wat AI suggereert aan de kennis die je zelf hebt over je klant. Dan kom je het verst met je klantpersona én met je content!

Meer over AI en content

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp