De grootste verzuchting die ik van zowel experts als communicatieprofessionals die content maken hoor is: ‘kan het niet een graadje minder? Ik snap dat ik met content veel kan bereiken, maar kan het niet slimmer en efficiënter?’
En ja, dat kan zeker! In deze aflevering van de 100% Expert podcast hoor je drie manieren om met minder moeite toch meer te bereiken met content.
Meer bereiken met content
- Zorg voor focus en échte keuzes
- Geef bestaande content een opknapbeurt
- Zorg dat je content slimmer hergebruikt
1. Contentkeuzes
Bedenk wat je echt wil bereiken, wat is je belangrijkste doel?
Ga vervolgens na welke acties daar het meest toe bijdragen. Wat werkt nu echt voor JOU? En wat is trendgevoelig geklets dat leuk klinkt maar toch minder zoden aan de dijk zet?
Bekijk daarvoor welke content acties van de pak hem beet afgelopen zes maanden je echt wat hebben opgeleverd. De ervaring leert dat daar vaak een of meer van de volgende dingen tussen zitten:
- Blogs op jouw website, die veel bezoekers trekken waarvan een deel je call to action benut
- Gastblogs die je elders hebt gedeeld
- Je nieuwsbrief, bijvoorbeeld omdat je de abonneelijst van je nieuwsbrief hebt opgeschoond en nog eens goed hebt geanalyseerd wat je daar deelt en hoe je dat doet
- Contact maken met bestaande of vroegere klanten met persoonlijke berichten, telefoontjes of mails
2. Bestaande content door de wasstraat
Zet het produceren van nieuwe content op een lager pitje en kijk of je de wat oudere blogartikelen die nog wel interessant zijn maar achterhaalde informatie bevatten een goede opknapbeurt kunt geven.
Dat heeft twee voordelen:
- Deze wat oudere artikelen profiteren van een update en worden gewoon weer beter dan ze waren.
- Het kost ook minder moeite om een oud artikel op te frissen en te verbeteren.
Wissel dan het maken van 1 nieuw artikel af met het opfrissen van 1 bestaand artikel. Dat scheelt tijd en het effect blijft sterk.
3. Content slim hergebruiken
En als je dan toch gekeken hebt naar oudere content die het opfrissen waard is. Kijk dan ook meteen hoe je daar meer rendement uit haalt. Want elk stuk content kun je allereerst vaker inzetten (niemand ziet jouw content meteen of onthoudt het), maar je kunt er ook afgeleide content van maken. Dat kan op 5 manieren:
- Een kopie
- Fragmenten eruit halen
- Een samenvatting maken
- Een ander format gebruiken
- Meerder stukken content samenvoegen tot een nieuw geheel
Een ander format kun je natuurlijk combineren met fragmenten of een samenvatting.
Ik kan van deze podcast bijvoorbeeld een audiogram of korte video maken of een PDF op LinkedIn waar mensen doorheen kunnen bladeren. Maar ook meerdere social media berichten met een tekstuele samenvatting, al dan niet vergezeld van een foto. Of ik maak er een blog of een gastblog van.
Zo kun je vrij gemakkelijk 10 of meer stukken content maken die je over langere tijd kunt gebruiken. En dit soort afgeleide content vraagt ook minder tijd maar levert wel veel op.
100% Expert Podcast
Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.