Zo verzorg je het perfecte gastoptreden als gastspreker

Door te gastbloggen kun je je bereik en expertstatus aanzienlijk vergroten. Maar daarnaast kun je er ook voor kiezen om als gast aanwezig te zijn op de kanalen van anderen. Bijvoorbeeld als gastspreker bij (online) events, als podcastgast of gast in een video(show).  Maar dan is het wel zaak om zo’n gastoptreden goed aan te pakken.

Stel het belang van je gastheer of gastvrouw voorop

Het is verleidelijk om je eigen marketing als het belangrijkste te zien als je ergens te gast bent. Maar probeer dat niet te doen en het belang van degene die je heeft uitgenodigd boven je eigen belang te stellen. Die persoon of organisatie heeft je namelijk gevraagd met diens eigen publiek in het achterhoofd. En dat publiek moet gaan waarderen wat je zegt om ook jou als gastspreker en expert te kunnen waarderen. Als dat lukt, is je gastoptreden in feite al geslaagd.

Verdiep je in de doelgroep van je gastheer

Wie zijn de mensen die naar dit event komen, naar deze podcast luisteren of naar die video kijken? Wat houdt hen bezig? Waar worstelen ze mee? Bedenk vervolgens hoe jij hen daarbij kunt helpen en verwerk dat in je verhaal.

Complexe kennis inspirerend brengen

Kennis overbrengen kan al snel saai overkomen. Maar dat kun je op verschillende manieren voorkomen.

Kies een primaire boodschap als gast of gastspreker

Wat is het belangrijkste dat je in ieder geval goed voor het voetlicht wilt krijgen? Focus je als gastspreker op die primaire boodschap en bedenk vooraf hoe je dat op verschillende manieren kunt verpakken. Bijvoorbeeld met verschillende voorbeelden, cases of onderzoeksdata. Als je die paraat hebt, heb je altijd voldoende antwoorden en gesprekstof paraat om jouw belangrijkste boodschap te kunnen delen.

Een enkele, duidelijke call-to-action

Wat wil je dat mensen bijblijft na afloop van je gastoptreden? Wat wil je dat ze doen? Wil je graag dat ze naar je site gaan, je volgen op social media, zich abonneren op je nieuwsbrief of iets anders? En wat heb je hen na afloop nog te bieden. Vaak is het handig en gemakkelijk om een specifieke pagina met een makkelijke url aan te maken waar je mensen naartoe kunt sturen aan het eind van je optreden. Daar plaats je bijvoorbeeld een extra video, een weggever, je social media accounts en alles wat je expertise goed laat zien en dit publiek iets aan kan hebben.

content kennisbank sstroop

Gratis Content Kennisbank

Met checklists, stappenplannen, best practices, tools, tutorials en meer.
Gratis en in 1 minuut binnen handbereik.

Enthousiasme boven commercie in je gastoptreden

Je bent ongetwijfeld enthousiast over het vak dat je uitoefent. Laat dat dan de boventoon voeren en vergeet de commerciële insteek. Je publiek voelt haarfijn aan of je daar bent om hen te helpen of jezelf. Door de passie voor je vak voorop te stellen in je gastoptreden bedien je het publiek beter en ben je bovendien geloofwaardig. Het mooie is dat het commerciële resultaat dan als vanzelf volgt. Zeker als je de call-to-action scherp in je hoofd hebt om aan het eind te delen. Voorwaarde is wel dat het publiek van je gastheer ook echt tot jouw doelgroep behoort natuurlijk.

Anderen lezen ook

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp