10 manieren om meer leads te krijgen

Elk bedrijf wil meer leads. Liefst van hoge kwaliteit. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel 10 manieren om meer leads te realiseren.

 

1. Een lead magnet maken

Dit lijkt een no-brainer, want een lead magnet is natuurlijk bij uitstek geschikt om nieuwe leads aan te trekken. Maar helaas is het geen wondermiddel en de resultaten kunnen soms flink tegenvallen. Drie belangrijke oorzaken daarvoor zijn:

<ol

  • De weggever is te weinig specifiek
  • De weggever is te weinig zichtbaar
  • Er is geen of geen goede follow-up na de weggever

 

In dit artikel lees je meer over de oorzaken van lead magnets die niet werken en uiteraard wat je dan kunt doen.

 

2. Formulieren op de relevante plek

Op veel websites zie je een contactformulier staan, maar vaak staat die alleen op de contactpagina. Dat is zonde. Want je kunt op veel meer plekken een formulier plaatsen dat mensen uitnodigt om je een vraag te stellen of om een offerte aan te vragen. Plaats zo’n formulier op meer pagina’s:

  • Op je Over Ons pagina
  • Op overzichtspagina’s (als die er zijn)
  • Onderaan pagina’s van goed bezochte blogs of artikelen.

 

Vraag zo weinig mogelijk in je formulier en niet meer dan wat strikt nodig is om de vraag te beantwoorden. Elk invulveld zorgt namelijk voor afhakers. Dus probeer als het even kan te volstaan met een naam, mailadres, vraag of met een keuze in een dropdown menu. Dan kan iemand binnen een paar tellen je formulier gebruiken

 

3. Je Over Ons pagina

Als bezoekers op de Over Ons pagina komen hebben ze al interesse. Meestal waren ze eerst ergens anders op je site en willen ze nu weten wat ze voor vlees in de kuip hebben. De interesse is gewekt! Profiteer daarvan en doe op deze pagina een extra mooi kennismakingsaanbod om ze helemaal over de streep te trekken. Bied hier net iets meer dan dat je elders doet. Misschien een iets ander aanbod of hetzelfde tegen een lagere prijs. Daar kun je goed mee experimenteren.

Lees hier meer over een goede Over Ons pagina (met stappenplan)

 

4. Social media inrichten voor leads

Veel bedrijven vergeten hun social media accounts optimaal in te richten op het werven van leads. Dat kan op veel manieren, bijvoorbeeld door:

  • In berichten nadrukkelijk uit te nodigen om PM’s en DM’s te sturen. Start het gesprek!
  • Duidelijke call to actions in je berichten te plaatsen.
  • Je bio of info-sectie te gebruiken voor je lead magnet

 

 

Kijk ook of een bepaald platform eigen, specifieke mogelijkheden biedt. Zo kun je in een LinkedIn profiel de sectie ‘Uitgelicht’ gebruiken voor je lead magnets en deze bovendien benoemen onderaan LinkedIn artikelen.

 

5. Je homepage

In principe is dit de meest bezochte pagina van je site, dus hier moet je echt proberen om leads te verwerven. Bijvoorbeeld door je lead magnet een prominente plek te geven of door een goed formulier te plaatsen. In onderstaand voorbeeld kunnen mensen kiezen welk E-book ze willen en er zijn er al vele duizenden gedownload.

 

lead magnet op de homepage om meer leads via de website te krijgen

 

6. Je navigatie

Je beste of belangrijkste lead magnet kan heel goed een plek in de navigatie krijgen als daar ruimte voor is. Is de ruimte beperkt, kijk dan of je footer plek biedt. Zowel de navigatie als de footer zijn op (vrijwel) iedere pagina van je site zichtbaar.

 

7. Afsluiting van een video

Werk je met video dan wil je iedere video zeker eindigen met een duidelijke afsluiting waarin je uitnodigt tot een vervolgstap. Die stap moet aansluiten op de inhoud van de video, goed opvallen én hij moet gemakkelijk uit te voeren zijn. Liefst met 1 klik.

Gastblogs delen op andere websites geeft je zichtbaarheid een boost. Vaak mag je bij een gastblog 1 of 2 links naar je eigen site plaatsen. Stuur die niet automatisch naar de homepage, maar kijk of je hem kunt linken naar een pagina waarop je nu al leads binnenhaalt. Dat kan de landingspagina van een lead magnet zijn of van een andere pagina waar men laagdrempelig van je aanbod kan proeven.
Lees hier meer over succesvol gastbloggen.

 

9. Actief zijn in social media groepen

Social media groepen zijn soms plekken waar mensen links naar hun eigen website delen. Met wisselend succes. Maar er zijn wel degelijk groepen te vinden waar veel interactie is en waar je anderen behulpzaam kunt zijn met goede antwoorden. Zo leren mensen jou en je bedrijf kennen en ontstaan gesprekken en nieuwe connecties. Je kunt in die gesprekken je lead magnet noemen of ervoor zorgen dat mensen die je profiel of pagina bekijken je lead magnet gemakkelijk vinden (zie punt 4).

 

10. Met relevante content

Je bent hier niet voor niets op een contentmarketing blog, dus content als lead generator moet vermeld. Content is een ideale manier om gekwalificeerde leads aan te trekken. Zorg dat jouw artikelen, video’s of podcasts antwoord geven op brandende vragen en zorg dat die content goed vindbaar wordt. Dat trekt een voortdurende stroom bezoekers naar je site, kanaal of podcast waar je heb kunt uitnodigen tot een vervolgstap. Dat is een duurzame manier om gedurende lange tijd en vaak jarenlang, relevante mensen uit je doelgroep aan te spreken.

 

Anderen lezen ook

Meer over dit onderwerp