Met social proof kun je je doelgroep overtuigen van het feit dat jouw bedrijf een goede keus is. Het zijn externe bronnen die laten zien dat je goed bent, dat je het gewenste resultaat boekt of dat je service top is. En iedereen kan social proof inzetten!
Hoe je dat doet lees je in onderstaand artikel of beluister de podcast over dit onderwerp.
Wat is social proof?
Als je niet van jezelf zegt dat je goed bent maar als externe bronnen dat laten zien en daarvoor het bewijs leveren. Dàt is social proof in een notendop.
Social proof of sociaal bewijs is een van de zeven beïnvloedingstechnieken die gedefinieerd zijn door gedragswetenschapper Robert Cialdini die er een beroemd boek over schreef. Social proof is van grote invloed op hoe mensen je zien en of ze bereid zijn je te geloven en te waarderen. Zo zegt:
- 92% van de mensen dat ze een aanbeveling van een vriend vertrouwen
- 70% vertrouwt aanbevelingen van mensen die ze niet kennen
Dat maakt dat social proof de conversie van alle communicatie vergroot en social proof kun je op heel veel manieren inzetten.
Voorbeelden van social proof
In onderstaand overzicht lees je 11 manieren waarop je het principe van sociaal bewijs kunt gebruiken om voor extra overtuigingskracht te zorgen.
1. Testimonials op social media
Als mensen op social media of op Google een review schrijven kun je die zelf gebruiken op je site, in mails of in offline communicatie. Reviews van social media kun je vaak embedden op je site. Maar je kunt natuurlijk ook een printscreen maken of de tekst kopiëren.
2. Testimonials die je zelf verzamelt
Vraag tevreden klanten zelf om een review en gebruik die in je communicatie. Testimonials op je website mét een foto en de volledige naam van de gever. En als het een zakelijke contact was benoem je ook het bedrijf. Testimonials die in een video gegeven worden zijn helemaal geloofwaardig en effectief, maar veel mensen is die drempel nog te hoog.
3. Certificeringen en accreditaties
Heeft je bedrijf of hebben medewerkers bepaalde certificaten of accreditaties behaald, laat die dan zien in de footer van je website. Het tonen van het bijpassende logo is vaak al voldoende en door deze in de footer te plaatsen zorg je ervoor dat dit op iedere pagina van je site te zien is.
4. Belangrijke of relevante klanten
Bedrijfsnamen van klanten kunnen als sociaal bewijs fungeren. Dit hoeven niet per se grote of bekende namen te zijn. Dat kan zelfs afschrikken. Maar toon wel klanten die potentiële nieuwe klanten aanspreken. Dus klanten die in een bepaalde branche of vakgebied opereren. Of klanten die jouw ideale klant zijn qua vraagstuk, grootte of identiteit.
5. Gemiddelde waardering
Laat de gemiddelde reviewscore op een visuele manier zien door bijvoorbeeld je sterren, bolletjes of gemiddelde waardering te tonen die je op een externe site hebt gekregen.
6. Toon veelzeggende aantallen
Laat zien hoeveel mensen abonnee zijn op je nieuwsbrief, je weggever hebben gedownload, je boek, product of dienst hebben gekocht. Vertel hoeveel mensen je al hebben zien spreken, hoeveel webinars je hebt gegeven. Je kunt soms zelfs je aantallen volgers op social media benoemen al is dat tegenwoordig minder veelzeggend dan een paar geleden.
7. Partners en experts
Vertel met wie je samenwerkt om een bepaald resultaat te boeken. Als dat partners en experts zijn met een goede reputatie, helpt dat jou ook.
8. De tools die je gebruikt
Tools die goed bekend staan en van wie je doelgroep weet dat ze bewezen resultaat opleveren, moet je zeker benoemen als ze een belangrijke rol spelen bij je productieproces of dienstverlening.
9. Bekende gebruikers
Een bekende gebruiker of koper uit Nederland of daarbuiten kun je laten vertellen wat ze zo goed aan jou, je bedrijf, je product of dienst vinden. Dat kan eventueel een influencer zijn maar bedenk wel dat mensen weten dat influencers zich tegen betaling laten inzetten gebruiken, dus kijk goed uit wie je hiervoor gebruikt. Influencers inzetten is wel een van de content trends voor 2022, dus het is een optie. Maar liever gebruik je een iemand die bekend is en die als onafhankelijk te boek staat.
10. Vermelding in de media
In sommige gevallen kan een vermelding van media die je bedrijf of jou als ondernemer hebben geïnterviewd of hebben geroemd nuttig zijn als social proof. Bijvoorbeeld als je als expert wordt benoemd, en je in te huren bent als (interim) expert, trainer of spreker. Of als je bedrijf op een gunstige manier wordt vergeleken met anderen of geprezen wordt om de prestaties óf om iets anders dat wel deel uitmaakt van je merkidentiteit.
11. Prijzen en eervolle vermeldingen
Dit kan lang niet altijd maar in sommige branches en vakgebieden worden prijzen uitgereikt. Door vakverenigingen bijvoorbeeld, door brancheorganisaties of door jury’s. Overweeg om mee te doen en als je een prijs of eervolle vermelding hebt gescoord, is dat effectieve social proof om te vermelden.
Meer lezen?
Pas social proof zeker toe op je homepage, je Over Ons pagina en je landingspagina’s:
- Bouwstenen voor een goede homepage
- Effectieve landingspagina’s maken
- In 7 stappen een goede Over Ons pagina
- Werken aan een expertstatus: tips & aanbevelingen
100% Expert Podcast
Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.