Het stikt natuurlijk van de blogs die de nieuwste content trends voor 2022 opsommen. Dat ga ik hier niet dunnetjes overdoen. Maar wat heb je aan die lijstjes als ze je geen praktische handvatten bieden. Daarom hier geen gewoon lijstje met content trends, maar 11 content trends die zoden aan de dijk zetten compleet met bijbehorende tips om ze in 2022 toe te passen.
Content trend 1: Video is een blijvertje
Ja duh. De stelling ‘video is hot in 20xx’, zie je al een aantal jaren voorbij komen. Dus is het een trend? Niet echt als je een trend een kortdurend iets beschouwt. Maar video is wel een onmisbaar content format en voortdurend in ontwikkeling. Bovendien enorm effectief dus om die reden staat hij toch bovenaan dit trendlijstje.
In een onderzoek naar effectiviteit van video deed Hubspot in 2021 onderzoek onder marketeers. Maar liefst 79% meldde dat video het meest effectieve format was dat ze inzetten. Niet zo gek eigenlijk als je kijkt naar de veelzijdigheid van video en alle formats die er binnen video bestaan. Denk maar aan Reels & TikToks, animaties, SlideShare-achtige presentaties, whiteboard video’s, screencasts, live video en ‘gewone’ video.
Wil je opvallen met video? Ga ultrakort met Reels en TikToks of ga juist ultralang met verdiepende informatie in je video. Dat helpt bij seo en je kunt lange video’s goed hergebruiken. Bijvoorbeeld door ze op te knippen als korte video’s en die ook los te publiceren en te delen.
Content trend 2: Infographics
De drempel om infographics te maken is steeds lager geworden. In 2013 had ik bijvoorbeeld nog grote moeite om voor een klant een template te laten ontwikkelen waarmee we elke week eenvoudig en snel een infographic konden maken over onderzoeksdata. Maar tijden veranderen gelukkig. Dankzij Canva is het maken van een infographic super gemakkelijk geworden. Maar het bedenken ervan vraagt wel om een specifiek proces.
Een goede infographic is namelijk niet alleen visueel aantrekkelijk, maar heeft inhoudelijk echt iets te vertellen. Is dat op orde dan kunnen infographics een goede bron van inkomende links zijn, omdat andere websites er graag naar linken. Die inkomende links vragen wel een actieve benadering van jouw kant. Heb je een inhoudelijk krachtige infographic, benader dan websites met een verwant onderwerp en breng je infographic onder de aandacht. Veel sites willen die gerust publiceren als er voldoende waarde in zit voor hun bezoekers.
Content trend 3: podcasts en audio content
Het gekke is dat ik deze trend niet terug zie komen in de lijstjes van gerenommeerde marketingwebsites in de VS. Misschien omdat podcasts daar al lang doorgebroken zijn en niet meer weg te denken zijn. Maar in Nederland is het een groeiend content format. Steeds meer mensen luisteren ernaar en steeds meer bedrijven en organisaties maken er een. Maar je kunt nog steeds instappen in het podcastformat en een eigen positie claimen.
Met als bonus dat social media door de komst van Clubhouse meer in gaan zetten op audio content, wat extra kansen biedt als je al ervaring hebt met audio content.
Een ander voordeel van podcasts is dat je hiermee mensen bereikt die iets anders aan het doen zijn waar ze weinig aandacht voor nodig hebben en daardoor tijd hebben voor je podcast. Of dat nu forensen is , schoonmaken of boodschappen doen. Een ander voordeel is dat je met een stem goed een persoonlijke connectie kunt maken met de luisteraar. Ben je content- of kennisondernemer dan zijn podcasts een ideale manier om de mens achter de ondernemer te leren kennen.
Qua techniek is het maken van een podcast niet heel lastig en er komen steeds meer slimme tools die het maken gemakkelijk maken om goed geluid te realiseren. En je kunt je podcasts uiteraard uitbesteden aan een professioneel editor.
Content trend 4: influencer marketing
Een groeiend aantal merken zet al influencers in en er komen steeds meer sites die influencers koppelen aan bedrijven. Een passende influencer kan een uitstekende manier zijn om je bereik onder je doelgroep te laten groeien. Kanttekening is wel dat volgers steeds vaker alert zijn op platte reclame. Geloofwaardigheid van het verhaal dat je de influencer vraagt te delen is daarom cruciaal. Dat geldt ook voor influencers die je uitkiest. Kijk niet alleen naar het aantal volgers of het bereik, maar ook of de content die ze normaal gesproken delen helemaal aansluit bij jouw boodschap en hoe hun volgers reageren op sponsored content.
Content trend 5: AR, VR en de Metaverse
Mede dankzij Mark Z. kwam de Metaverse ineens vol in het nieuws eind 2021. Maar AR en VR bestaan natuurlijk al even en vormen een uitstekende manier om extra merkbeleving te realiseren of om iets dat letterlijk of figuurlijk is te ervaren. Wel blijft het wat buiten beeld omdat veel bedrijven denken dat het qua uitvoering en budget lastig haalbaar is. Maar AR/VR inzetten past inmiddels steeds vaker binnen budgetten. Kijk bijvoorbeeld eens bij Virtual Fantastic in Haarlem, dat als enige VR-maker ter wereld beschikt over een 360 graden fotorobot die super hoge resolutie stereo VR-foto’s maakt. Daarmee kun je bijvoorbeeld bedrijfslocaties, woningen of interieurs in beeld brengen of een unieke beleving bieden tijdens een beurs of evenement.
Content trend 6: inzet van AI
Met software op basis van artificiële intelligentie is het bijvoorbeeld steeds makkelijker om video’s of podcast van een transcriptie of ondertitels te voorzien. Ideaal als je weet dat zo’n 85% van de videokijkers dat zonder geluid doet of als je content op meer manieren wilt inzetten. Maar het omgekeerde kan ook: je tikt een tekst en AI maakt er op basis van je stem een geluidsopname van.
Verder zie je AI terug in chatbots op sites en social media en in het leveren van dynamische content: content op basis van zoek- en surfgedrag op een site.
Content trend 7: privacy
Met de iOS updates in 2021 zette Apple de aanval in op het tracken van consumenten bij alles wat ze doen. De kans is reëel dat andere tech-bedrijven dat ook gaan doen, zeker als daar steeds nadrukkelijker om gevraagd wordt. Dat is op het eerste gezicht een nadeel voor marketeers, want er verdwijnt een marketingtechniek. Maar je kunt het ook anders bekijken. Want als je waardevolle content maakt, die op het juiste moment met de juiste mensen deelt en verder eerlijk en transparant bent als afzender, dan zou dat heel goed beloond kunnen worden. Waar bij seo de trucjes het al meer en meer verloren hebben van de beste content die een zoekvraag beantwoordt, zou de ‘beste content van de beste bedrijven’ straks best eens de beste manier kunnen zijn om te scoren zonder trackingtrucjes.
In het verlengde van de privacy trend zie je de trend naar permissiemarketing weer actueler worden: vraag mensen toestemming om hen te benaderen. Bijvoorbeeld via e-mail of omdat ze je actief gaan volgen op social media (inclusief YouTube).
Content trend 8: seo content
Zonder goede posities op Google besta je eigenlijk niet meer als bedrijf. Wie hoger in Google wil komen moet zich dus wel richten op seo content: content die je vindbaar maakt voor bepaalde zoekopdrachten. En seo content gaat natuurlijk verder dan Google maar geldt ook voor andere belangrijke zoekmachines zoals Bing, YouTube, Pinterest, Facebook en LinkedIn. Hier lees je meer over het maken van seo content.
Content trend 9: E-commerce content op social media
Social media bieden steeds meer kansen om rechtstreeks te verkopen aan consumenten en bedrijven. Dat is een uitgelezen kans voor webshops en B2C-bedrijven, maar ook voor B2B. Heb je deze optie nog niet ingezet overweeg dan zeker om hier in 2022 ervaring mee op te doen.
Content trend 10: diversiteit en inclusiviteit
Je hoeft echt niet ‘woke’ te zijn om ervoor te zorgen dat je niemand uitsluit in je marketing en communicatie. Kijk daarom nog eens goed naar het beeld- en taalgebruik op je site en social media. Hoe divers zijn de mensen die je laat zien in foto’s en video? Ben je (per ongeluk) eenzijdig met de mensen die afgebeeld worden?
Wie adresseer je met je taalgebruik en klopt dat met je doelgroep? Soms richt je je onbewust op een bepaalde groep mensen of vergeet je onbedoeld een groep. Kijk daarom ook nog eens naar je klantpersona’s en of die aanpassing of uitbreiding behoeven. Steeds meer klanten verwachten dat je niemand uitsluit én dat je dat laat zien. Daarom verwacht ik dat dit iets is waar je idealiter rekening mee houdt in 2022.
Content trend 11: snelheid
Als mensen iets willen dan willen ze het NU. Dat betekent dat je site snel moet zijn en dat je content binnen enkele seconden ofwel tot de kern moet komen ofwel een cliffhanger moet bieden waardoor iemand verder leest, kijkt of luistert.
Snelheid is misschien geen sexy onderwerp als het om websites gaat. Maar het wordt meer en meer een randvoorwaarde om je content te laten slagen. Kijk daarom met een goede sitebouwer hoe je de snelheid van je website kunt verbeteren. Dat begint met een goede diagnose en daarvoor kun je de snelheidstool van Google gebruiken.