Is een podcast starten een goed idee? En zo ja, hoe zorg je dan voor een goede start én voor rendement? Ik sprak met podcastcoach Simone Snaterse over het starten van een podcast en hoe je die tot onderdeel van je contentstrategie maakt. Met daarbij allerlei tips en advies voor een succesvolle podcast. Beluister de aflevering hier of lees hieronder verder.
Voordelen van een podcast voor je expertmerk
Veel mensen luisteren regelmatig naar een podcast en dat geldt voor alle leeftijden en achtergronden. Dat maakt een podcast interessant als je nieuwe mensen wilt bereiken. Een podcast:
- Realiseert grotere bekendheid van je bedrijf, expertise en vergroot je netwerk
- Biedt volop mogelijkheid voor verdieping
- Biedt ruimte voor specialistische kennis en expertise
- Zorgt voor betrokkenheid van een specifiek publiek als je kiest voor een niche.
Door die betrokkenheid creëer je een band met je luisteraar. Je zit letterlijk in de oren van je luisteraar en dat maakt het erg persoonlijk. Het is een vorm van ‘menselijke marketing’. Zo win je aan vertrouwen of versterk je je positie als expert in je vakgebied. Je hoort persoonlijke verhalen met bijbehorende emoties.
Maar hoewel er veel mensen naar een podcast luisteren, zijn er ook heel veel podcasts. De concurrentie lijkt dus groot. Toch is er ook voor jouw podcast ruimte en succes weggelegd als je vooraf goed nadenkt over je podcaststrategie en -concept. Uiteraard passend binnen je contentstrategie.
Een slimme podcaststrategie bedenken
Simone Snaterse is podcastcoach en maakt al sinds 2016 podcasts, waarmee ze onder andere op 1 in Apple kwam. Van 2020 tot 2023 zat ze bovendien in de jury van de jaarlijkse Dutch Podcast Awards. Ze heeft veel ervaring in het bedenken van aantrekkelijke podcastconcepten. In combinatie met mijn ervaring als contentstrateeg komen we tot de volgende adviezen als je wilt starten met een podcast.
1. Maak je doelgroep heel specifiek
Een podcastconcept begint met het bepalen van je doelgroep en vooral met het afbakenen ervan. Vaak is je doelgroep te breed. Op zich kan dat in je contentstrategie nog goed voor je werken, afhankelijk van je organisatie en aanbod. Maar bij een podcast geldt vaak hoe smaller hoe beter, omdat je daarmee voor een specifieke doelgroep pas echt interessant wordt.
Kies dan bijvoorbeeld niet voor studenten als doelgroep, maar eerstejaars of juist laatstejaars studenten. Kies niet voor pedicures maar specifiek voor medisch pedicures. Kies niet voor MKB-directeuren maar voor directeuren met een specifieke interesse.
2. Doe onderzoek in de doelgroep
Bekijk vervolgens welke vragen in die specifieke doelgroep leven. Op welke informatie zitten zij echt te wachten? Hoe willen ze die informatie tot zich nemen? Hebben ze bepaalde momenten waarop ze willen luisteren naar kennis of inspiratie?
Stel daarbij de volgende drie vragen om die kenmerken te vertalen naar een podcastconcept. Wat moet je doelgroep na het luisteren :
- Gaan doen
- Laten
- Nooit meer vergeten
3. Kies een vorm voor je podcast
Wat hoort je luisteraar als die op play drukt? Hoe is het intro? Welke muziek(stijl) gebruik je? Hoe lang moet de podcast ongeveer duren (zie ook de podcasttrends hieronder). Is het een solopodcast met één vertellende stem, worden het interviews of wordt je podcast een mix van die twee vormen? Welke rubriek of rubrieken keren vast terug in je podcast? Waar komt je call to action? Maak je alleen een audio-opname of ook een video-opname?
Als je deze vragen beantwoord met je doelen en doelgroep in je achterhoofd , kom je op een podcastvorm die voor jou en je publiek werkt.
4. Bepaal je podcastfrequentie
Hoe vaak gaat je podcast verschijnen? Dat kan dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn en alles ertussenin. Vraag jezelf daarbij ook af of je een doorlopende podcast gaat maken of dat je liever kiest voor een afgebakende serie. Bij dat laatste kies je vooraf voor een x aantal afleveringen die samen een onderwerp behandelen. Bevalt dat dan kun je later voor een volgende afgebakende serie kiezen over een ander onderwerp.
Podcasttrends 2024
Ieder jaar geeft de Podcast Monitor een beeld van alle data rond podcastluistergedrag in Nederland. De monitor van 2024 laat bijvoorbeeld zien dat het aantal Nederlanders dat regelmatig naar een podcast luister, sinds 2019 is toegenomen van 25% naar 48%. Ofwel 7 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts!
De Podcast Monitor laat ook nieuwe trends zien waar je op in kunt haken. Dit zijn er enkele:
1. Short content podcasts doen het goed
Veel mensen luisteren gemiddeld zo’n 30 tot 60 minuten per keer en podcast snacks van 15 à 30 minuten doen het goed. Ook outro’s worden goed beluisterd: 70% geeft aan dat zij tot het einde luisteren. Dat betekent dat er aandacht is voor jouw call to action!
2. Groeiende belangstelling voor videopodcasts
Hoewel Spotify het meest gekozen platform is voor podcasts zien we dan 4 op de 10 luisteraars dat doet via YouTube. Onderzoek daarom of video bij je podcast kan passen. Je kunt ook korte videofragmenten van je podcast op YouTube plaatsen en mensen naar elders verwijzen voor de audio.
3. Volop kansen voor niche podcasts
Kies een niche voor je podcast die past bij een nauw omschreven doelgroep of jouw expertise.
Voorbeelden van niche podcasts zijn een pedicure podcast, de Potterless podcast (over een volwassen man die Harry Potter voor het eerst leest), een podcast over potloden of over pindakaas.
4. Kansen met AI-tools en AI-integratie
Uiteraard zijn er veel AI-tools die het podcastleven makkelijker maken. ChatGPT kan je helpen bij het bedenken van aanvullende onderwerpen, outlines en vragen voor gasten. Andere tools helpen je om een transcriptie te maken en promotieteksten en video’s (CastMagic). Editing software verwijdert al automatisch alle ‘eehs’ uit je tekst (Descript).
Integratie van AI met je podcast gaat een stap verder. Daarmee kun je gepersonaliseerd advies aan je luisteraar gaan geven op basis van luistervoorkeuren. Met AI kan je podcast direct in een andere taal te beluisteren zijn.
5. Interactie in je podcast
De meeste podcasts zijn op dit moment nogal passief. De luisteraar luistert en dat is het. Maar je kunt meer en meer een brug slaan naar je organisatie, merk of product. Bijvoorbeeld met real time polls en vragen bij Spotify. Je kunt luisteraars om het plot van een podcast mede te bepalen. Met een community platform naast je podcast zorg je niet alleen voor meer interactie maar ook voor een diepere band met je luisteraars.
6. Adverteren in podcasts
Opvallend genoeg staan podcastluisteraars positief tegenover advertenties. Van de luisteraars op Spotify zegt43% open te staan voor advertenties. Op TV is dat slechts 17%. Hier ligt dus een kans voor adverteerders én voor podcasteigenaars.
5 podcast tips van Simone Snaterse
Simone Snaterse heeft 5 belangrijke tips voor wie een podcast wil starten:
- Zorg een goed podcastformat
Het format van je podcast is de rode draad in het verhaal dat je brengt. Je kiest bijvoorbeeld een bepaald thema, subthema’s en je maakt gebruik van een of meer vaste rubrieken. Dat brengt herkenbaarheid voor je luisteraar. - Een goede voorbereiding voor iedere aflevering
Begin niet zomaar. Bedenk vooraf wat je wilt vertellen, maar ook wat je niet gaat vertellen. Kijk waar de grens tussen wel en niet vertellen zit. Heb je gasten, bespreek die grens in een voorgesprek, zodat je gast weet waar je het wel en niet over wil hebben.
Zorg voor een (beknopt) draaiboek. Als je een gast hebt bedenk dan vooraf welke vragen je wilt stellen en houd eventueel wat reservevragen achter de hand mocht het gesprek korter duren dan bedacht. Houd wel wat flexibiliteit in je vragen zodat je door kunt vragen als iemand iets interessants benoemt. - Zorg voor goede audiokwaliteit
Dat lijkt een open deur, maar bedenk dat de kwaliteit van je audio in de eerste vijf seconden bepaalt of je luisteraar blijft luisteren. Die eerste seconden en je intro moeten luisterplezier opleveren. - Bouw een community rond je podcast
Het is ideaal als mensen vaste luisteraars worden. Een zogenaamde doorpraatplek zorgt daarvoor. Die kun je op meerdere manieren realiseren. Met Telegram, op Clubhouse of in een Facebookgroep. Die interactie met luisteraars op de doorpraatplek kan je weer content leveren voor je volgende afleveringen. - Zet een podcast in bij je interne communicatie
Veel mensen realiseren zich niet dat een podcast heel goed kan werken om je achterban te informeren of hen te betrekken bij een nieuwe strategie.
Jouw podcast starten?
Misschien denk je al een tijdje na over een podcast maar twijfel je nog. Aarzel dan niet om contact op te nemen met podcastcoach Simone Snaterse. Ze heeft al honderden organisaties en ondernemers op weg geholpen met een gedegen concept en begeleiding.