Een sweetspot is een plek waar verschillende kwaliteiten samenkomen en tezamen extra effect of effectiviteit hebben. Dit sweetspot principe kun je toepassen op je content door te analyseren welke content op je site succesvol is. Zo ontdek je een content sweetspot en krijg je waardevolle informatie. Het laat je zien welke artikelen echt een snaar raken bij je bezoekers en kan een indicatie zijn dat je hier je aanbod actiever onder de aandacht moet brengen of misschien een bijpassend aanbod moet creëren. Zo kan de content sweetspot helpen om de omzet te laten stijgen.
Geschatte leestijd: 7 minuten
Wat is de content sweetspot
Met content is de sweetspot de overlap tussen de artikelen op je site die:
- Veel bezocht worden EN waar bezoekers lang blijven
- Veel gedeeld worden op social media of via mail
- Gewenste acties oproepen bij je bezoekers
- Een goede of stijgende positie in Google hebben
- Aansluiten op je producten of diensten
1. Content die vaak en goed bekeken wordt
In de analytics van je website kun je de bezochte pagina’s ordenen op aantallen bezoekers. Dat is op zich interessant maar interessanter wordt het als je een goed overzicht krijgt van veel bezochte artikelen die ook nog eens extra goed gelezen worden.
Kijk daarom eerst naar de gemiddelde tijd die bezoekers op een pagina doorbrengen. En filter de artikelen op leesduur. Welke pagina’s hebben een leesduur die beduidend langer is dan het gemiddelde op je website? En welke van die artikelen worden ook relatief vaak bekeken?
Je wilt namelijk geen artikelen in je analyse betrekken die maar een handvol bezoekers hebben getrokken. De kans is dan te groot dat toevallige afwijkingen de leesduur hebben beïnvloed.
Een voorbeeld: als ik op Sstroop over een periode van drie maanden kijk dan zie ik dat de gemiddelde bezoekduur per pagina 2,5 minuut is. Dan ben ik geïnteresseerd in de pagina’s die ten minste drie minuten leestijd kregen. Dat zijn er enige tientallen. Die artikelen vormen mijn startpunt voor het bepalen van mijn content sweetspot.
Bekijk twee periodes in je analytics
Probeer bovenstaande actie in je analytics voor twee periodes te doen. Een keer voor de laatste drie maanden en een keer voor een lange periode, bijvoorbeeld een jaar. Door over een lange periode te kijken krijg je een betrouwbaarder beeld. Door ook een recente periode te analyseren krijg je nieuwe stijgers goed in beeld. Bijvoorbeeld van content die nieuw is of content die momenteel inspeelt op een wens of trend.
Content die extra waardering krijgt
Vervolgens is het goed om te kijken naar content die erg gewaardeerd wordt door de lezers. Dat kun je op verschillende manieren achterhalen:
- Content die gedeeld wordt met derden
- Content die positieve reacties oproept
2. Content die verder gedeeld wordt
Naast leestijd is ook het aantal keren dat een artikel met anderen gedeeld wordt een aanwijzing dat mensen extra veel waarde in je content zagen. Mensen delen immers zelden iets met anderen waar ze niet achter staan.
Dat is niet makkelijk te achterhalen, maar als je ziet dat sommige artikelen veel direct verkeer krijgen terwijl je die artikelen niet zelf actief onder de aandacht hebt gebracht, is dat een aanwijzing dat mensen die artikelen met anderen delen. Bijvoorbeeld via mail of WhatsApp.
3. Content die positieve reacties krijgt
Positieve reacties en vragen naar aanleiding van een artikel zijn ook een teken aan de wand dat de inhoud gewaardeerd wordt dan wel iets losmaakt. Bevat een artikel een duidelijke stellingname dan kun je ook kritische reacties als iets positiefs beschouwen. Ze laten zien dat de mening die je deelt in het artikel voldoende hout snijdt voor iemand om hier op te reageren. Kijk daarom naar de inhoud van reacties op een artikel en maak een afweging.
Een tweede type reactie is dat bezoekers ingaan op een voorgestelde call-to-action: ze downloaden iets, vragen iets aan of abonneren zich ergens op. Als je hiervoor doelen hebt ingesteld in je analytics tool dan kun je deze content ook goed terugvinden.
4. Stijgende posities in Google
Via Google Search Console kun je bekijken welke content het goed doet. Welke artikelen hebben een goede positie én krijgen relatief veel kliks en welke artikelen zijn gaandeweg beter gaan presteren? Ook de zoekopdrachten die mensen gebruiken wijzen op een achterliggende intentie: men zoekt iets of wil iets kopen. Dit zullen deels de artikelen zijn die je al hebt genoteerd bij de eerder genoemde acties. Maar soms zit er een intrigerende nieuwkomer tussen.
5. Aansluiting op je aanbod
De content die binnen je sweetspot valt is van belang voor je omzet. Hier komen bezoekers op binnen die je content interessant vinden en deze duidelijk waarderen. Dan moet die content op enige wijze in directe verbinding staan met je aanbod. Zie je er artikelen tussen staan die geen relatie hebben met je aanbod dan moet je bedenken of je deze in je sweetspot houdt of dat je die voorlopig negeert. Houd je ze in je sweetspot omdat de aantallen zo interessant zijn, dan is het goed om nogmaals naar de inhoud te kijken en toch een relatie te leggen met je aanbod.
Je best presterende content
Als je in beeld hebt welke content zulke positieve effecten heeft, dan kun je twee acties nemen. Allereerst kun je kijken of er een voldoende duidelijke connectie is tussen de sweetspot content en je aanbod. Vanuit deze content kun je waarschijnlijk meer leads en sales realiseren als je de content en vervolgacties daar verder op afstemt.
De tweede actie is gewaagder en niet voor ieder bedrijf of situatie een optie, maar als je ziet dat je nog geen passend aanbod hebt dat bij deze sweetspot content past dan kun je overwegen of je daar een nieuw aanbod voor maakt maken of dat je een bestaand aanbod aanpast zodat het beter aansluit.
Beide acties zijn goed voor je omzet en op deze manier zorgt het in kaart brengen van je content sweetspot voor een stijgende omzet.
Jouw content sweetspot vaststellen
De simpelste manier om de sweetspot van je content te vinden is om het volgende in een Excel te zetten en ieder segment een eigen kolom te geven:
- De meest gelezen webpagina’s van de afgelopen 3 en 12 maanden
- De webpagina’s die een bovengemiddelde bezoekduur trokken
- De webpagina’s met de meeste positieve reacties en shares
Een voorbeeld van een Excel waarin de overlap staat van de artikelen die zowel goed bezocht als goed gelezen zijn. Die zijn lichtblauw. In oranje zie je artikelen die redelijk tot goed bezocht zijn en gedeeld, maar waar mensen korter dan gemiddeld op de pagina bleven. Die artikelen hebben mogelijk een inhoudelijke verbetering nodig.
Zo zie je snel waar de overlap zit en kun je van de artikelen binnen die overlap de relatie met je aanbod vaststellen: heb je voor ieder succesvolle webpagina een goed aanbod? Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je bekijken of je daar verandering in wilt brengen.
Aanvullende content maken
Wanneer je ziet dat bepaalde content heel effectief is, dan kun je die kennis inzetten om aanvullende content te maken. Bijvoorbeeld content die extra verdieping brengt op wat nu al gewaardeerd wordt. Of content die gerelateerde vragen of kenniselementen adresseert.
Meer uit je content en site halen?
- Meer omzet dankzij salescontent
- Ontdek welk deel van je content doet wat hij moet doen met een content audit
- In 10 stappen naar een goede contentstrategie
100% Expert Podcast
Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.