Marketingboek Rise of the Youpreneur

Een van de boeken die me het afgelopen jaar inspireerde was ‘The Rise of the Youpreneur’ van Chris Ducker. Ducker heeft in de loop der jaren meerdere succesvolle bedrijven opgebouwd en deelt in dit boek tips waarmee je je als kennisprofessional kunt bouwen aan een onderscheidende expertpositie. 

 

Youpreneur als basis voor een expertmerk

Een Youpreneur is een ondernemer die een bedrijf bouwt rond een persoonlijk merk. Dus volledig gebaseerd op zijn/haar eigen talenten, ervaring, interesses en persoonlijkheid. Dankzij jouw unieke combinatie van eigenschappen ben je uniek en authentiek. Dat is de basis voor een onderscheidend, persoonlijk merk.

In The Rise of the Youpreneur laat Ducker zien hoe je jouw ondernemersmerk creëert en vooral hoe je dat merk gebruikt om een succesvol bedrijf (uit) te bouwen. Hij hanteert daarvoor drie fasen:

  • Het ontwerpen en inrichten van je bedrijf
  • De marketing van je bedrijf
  • Het financieel exploiteren van je bedrijf

Daarmee is het boek eigenlijk een snelkookcursus voor ondernemers die een bedrijf willen starten of verder willen laten groeien. Ducker geeft je stap voor stap advies over je niche en klant, je positionering, je marketingkanalen, prijsstrategieën, lanceringen, het bouwen van relaties met klanten en nog veel meer.

 

Enkele marketinglessen uit Youpreneur

Het boek staat vol ideeën om je merk en bedrijf te laten groeien. Om er een paar te noemen:

  1. Bouw op eigen marketinggrond
  2. Creëer een ecosysteem van producten en diensten
  3. Benut je e-maillijst beter

1. Bouw je marketingfundament op eigen grond

Zorg dat je marketingfundament op ‘eigen grond’ staat. Dat is iets dat ik zelf ook al jaren uitdraag en het betekent dat je de belangrijkste marketinginstrumenten die je inzet zelf bezit. Daar heb je namelijk de volledige regie over. Denk dan aan middelen als je website(s), je nieuwsbrief, een podcast, een businessboek of (online) magazine of een evenement dat je organiseert.

Dit in tegenstelling tot gehuurde of geleende marketinggrond, waarbij je afhankelijk bent van een organisatie of algoritme en waar je beperkt invloed hebt. Social media zijn hier een perfect voorbeeld van.

Nu is er wel een uitzondering voor ondernemers en organisaties die zich als expertmerk of thoughtleader willen onderscheiden. In dat geval kan die geleende grond je wel degelijk helpen, maar altijd naast je eigen grond. Bijvoorbeeld omdat je met gastblogs een veel groter publiek aanboort dan je zelf hebt. De verminderde regie neem je dan voor lief, in ruil voor het grotere bereik. 

2. Zorg voor een systeem in je producten en diensten

Chris Ducker laat in het boek zien hoe je een ecosysteem kunt bouwen dat rendabel is voor jou als ondernemer en dat op verschillende pijlers rust. Met laaggeprijsde instapproducten, zoals een boek of online cursus. Aangevuld met 1-op-1 advies of coaching of groepsprogramma’s op verschillende prijsniveaus.

Het is een interessante gedachte die je voor jezelf kunt uitwerken. De kanttekening die ik bij zijn systeem wil maken is dat hij er soms iets te gemakkelijk over denkt. Zo promoot hij het schrijven van een eigen boek. Maar de praktijk wijst uit dat veel ondernemers het lastig vinden om een boek te schrijven. Ze struikelen over de boekmarketing of vergeten een goede link te leggen tussen hun boek en hun producten of diensten. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van online trainingen en memberships. Het klinkt en is aantrekkelijk, maar de uitvoering en het succes ervan is niet zo simpel als de online goeroes het vaak voorspiegelen.  

3. Benut je e-maillijst beter

Een belangrijk marketinginstrument is je lijst met nieuwsbriefabonnees. Daar kun je vaak meer uithalen dan veel ondernemers en organisaties doen:

  • Stuur niet iedereen altijd dezelfde mails
    Maak onderscheid in verschillende interesses of verschillende stadia in de klantreis. Stuur abonnees mails die echt bij hun situatie passen.
  • Mail gerust wat vaker
    Veel ondernemers versturen te weinig mails. Maar als je mails waarde bieden en goed aansluiten bij de situatie van de ontvanger, dan vindt deze het vaak prima als er wat vaker mail komt. 
  • Vergeet niet te verkopen
    Zorg dat iedere mail niet alleen nuttige kennis of inspiratie bevat, maar dat ook je aanbod er duidelijk uitspringt. De ontvanger moet elke keer zien waarvoor hij bij jou terecht kan.

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp