De afgelopen paar weken las ik een aantal artikelen die stelden dat social media marketing voor kleine bedrijven zo goed als dood was. Goed onderbouwde artikelen met een paar stevige argumenten.
Maar gesteld dat dat waar is, wat kun JIJ met die wetenschap? Social media helemaal links laten liggen? Anders inzetten? Of stug doorgaan?
In deze aflevering ga ik mijn best doen om daar iets zinnigs over te zeggen.
Waarom is social media marketing dood?
Er zijn 5 redenen om tot die uitspraak te komen:
- Het bereik op social media is enorm teruggelopen
- Adverteren wordt steeds duurder wat de ROI onder druk zet
- Teveel bots en negativiteit
- Bedrijven die allemaal aan het zenden zijn en elkaar bezighouden op social
- Voortdurende wijzigingen, ongrijpbare algoritmes, als klant word je niet gehoord
Dus ja, als social media een bedrijf was, dan was het inderdaad dood geweest, want ontevreden klanten, negatieve recensies, duur en het doet niet langer wat het ooit beloofde. Dan lopen klanten wel weg…
Maar dat geldt vooral voor de oude vorm van social media marketing. Je weet wel: het plaatsen van een link naar je website met een afbeelding of een video erbij. Dàt werkt voor de meeste organisaties niet meer of nog maar beperkt.
Social media marketing is flink veranderd
Dat de oude manier van social media marketing niet meer (goed) werkt, komt omdat het hele social media speelveld veranderd is:
- Externe links plaatsen betekent bijna altijd (veel) minder bereik.
- Het organisch bereik is sowieso veel minder geworden
- ook adverteren is veel duurder geworden
- Inzet van social media is minder eenduidig geworden.
Er zijn veel social media experts en die spreken elkaar soms lekker tegen over zogenaamde best practices. Het is ook behoorlijk lastig omdat het echt continu verandert. Wat nu werkt, werkt over een paar maanden weer niet of veel minder. - De gewone gebruiker ofwel jouw doelgroep heeft er een beetje genoeg van.
De social media feeds of tijdlijn is steeds anders, staat vol met ads en laat lang niet altijd meer zien wat iemand wil zien en waarvoor deze ooit een account aanmaakte.
Daar komt bij dat Netflix, YouTube of Disney+ toch vaak een leuker tijdverdrijf bieden waar je precies krijgt wat je wilde. Zonder advertenties.
Maar laat je die oude werkwijze met social media marketing los dan zijn er zeker oplossingen om toch meer te bereiken met social media marketing. Dat kan op vier manieren.
4x effectieve social media marketing in 2023
- Deel kennis, entertain of doe beide, maar kies de vorm die bij jouw doelen past
- Maak van social media berichten wegwijzers naar andere plekken waar je meer regie hebt en waar je het beste van jezelf laat zien
- Gebruik social media marketing als mens
- Kies vaker voor andere platformen
1. Deel kennis in andere formats
Draait bij jou alles om kennis en expertise, blijf dan goede antwoorden geven op vragen die leven. Maar deel die antwoorden op meerdere platformen, zodat de kans groter is dat mensen ze ook echt vinden.
Kun je entertainen? Doe dat dan zeker, want dan zal je bereik alsnog aanzienlijk zijn. Maar kijk dan wel in hoeverre dat entertainen bijdraagt aan je marketingdoelen. Is dat bereik en je merk bekender maken en laden? Dan prima. Maar wil je je expertise laten zien? Dan kun je ook voor een format kiezen dat pakkender en inspirerender is dan een artikel.
2. Verwijs naar jouw content ‘hub’
Zorg dat je mensen op social media structureel wijst op de platformen waar jij heer en meester bent en waar ze het beste van jou kunnen vinden, bijvoorbeeld je:
- Website
- Nieuwsbrief
- Podcast
- Boek
- YouTube kanaal (waar je niet 100% de baas bent, maar wel veel).
Of welk ander middel je ook hebt dat helemaal of grotendeels van jou is. Maak van social media berichten wegwijzers naar die andere plekken
3. Wees optimaal jezelf, als mens en expert
De derde oplossing werkt voor ondernemers en kennisprofessionals die als zichzelf op social media zitten. Het werkt niet als je als bedrijf of organisatie actief bent op social media. Wees daar zichtbaar voor de mensen die je al kent en die jou kennen en versterk zo de band met die mensen:
- Wees jezelf
- Wees herkenbaar als afzender
- Reageer op anderen en onderhoud contact
- Wees consistent in wat je daar doet en hoe vaak
4. Kies gericht voor andere platformen
Doe het eens anders en houd rekening met de vluchtigheid van veel social media en de macht en willekeur van de grote platformen.
Laat de social media die al te vluchtig zijn wat meer los en richt je op de platformen die ook je vindbaarheid in Google vergroten: Pinterest, LinkedIn en YouTube.
En kijk verder: onderzoek eventueel welke andere (niche) social media in opkomst zijn die mogelijk beter bij je doelen en marketing passen dan de bekende platformen.
100% Expert Podcast
Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.