10 lessen na een jaar podcast content maken

Een jaar geleden nam ik mijn eerste 5 afleveringen op om die in 1 klap te lanceren als start van de Contentdiva’s podcast. Nu zijn we een jaar en 56 afleveringen verder en deel ik mijn lessen over het maken van podcast content.

Beluister ze in onderstaande aflevering van de Contentdiva’s podcast (die inmiddels is omgedoopt naar de 100% Expert podcast) en je hoort hoe dat zit. Of lees onderstaand artikel.

Content les 1: Het kost meer tijd dan je denkt

Podcasts kosten tijd om te maken en vooral om ze te promoten. Net als alle content die je met zorg maakt, vraagt het opnemen van een podcast de nodige tijd. In mijn geval ongeveer een halve dag per week:

  • Maken van een outline in PowerPoint, met bullets en zinnen. Benodigde tijd: 30 tot 60 minuten.
  • Opnemen. Dat koste tussen de 20 en 30 minuten per aflevering.
  • Editen: het dubbele aantal minuten van de opname, dus zo’n 40 tot 60 minuten.
  • Plaatsen & publiceren bij de distributeur: mp3 uploaden, artwork maken, shownotes schrijven, seo titel, metadescription. Meestal 20 tot 30 minuten.

 

Content les 2: aandacht voor shownotes

Shownotes zijn meer dan een korte samenvatting die een luisteraar vertellen waar de podcast over gaat. Ze vormen samen met de audio een aparte pagina op mijn website dankzij de integratie tussen de distributietool en de website. Die pagina’s kunnen geïndexeerd worden door Google dus dan is het beter om ze goed in te vullen met voldoende relevante inhoud.

 

Content les 3: podcast promotie

Zoals bij eigenlijk alle content kost het promoten van de content meer tijd dan het maken van de content zelf. Als je dat niet incalculeert mis je publiek.

Dat vraagt om een proces rond het benutten en promoten van de inhoud van de podcast. Ik zeg met opzet benutten, want dat is eigenlijk waar podcastpromotie om draait. Je komt er namelijk echt niet als je een linkje naar je podcast deelt en zelfs een mooie audiogram is niet genoeg.

Content les 4: inhoud podcast hergebruiken

De inhoud van een podcast is net als de inhoud van een blogartikel of video een geweldige basis om te hergebruiken in andere content. Dus maak je podcast content, kijk dan altijd of je de inhoud kunt gebruiken als/voor:

  • Een blogartikel (GEEN transcriptie, maar echt fijn leesbaar)
  • Een korte video of serie geanimeerde beelden
  • Een LinkedIn artikel
  • Meerdere podcast aaneenrijgen tot een groter geheel (audioboek)
  • Een samenvatting als Twitterdraad delen
  • De outline (geredigeerd/gesaneerd) delen als PDF
  • Bij gasten: maak een video opname van jullie gesprek (al dan niet ge-edit) en plaats die op YouTube. Deel fragmenten van de video op social media

 

Dit zijn maar een paar ideeën, want podcast content leent zich enorm goed voor creatief hergebruik.

video content starten podcast

Content les 5: wat had beter gekund?

Hieronder vind je 5 acties die ik eigenlijk had kunnen (moeten) doen, maar waarvoor ik te weinig tijd heb vrijgemaakt. Ze maken duidelijk dat een aanloopfase met voldoende tijd vaak well handig is:

  1. Mobiliseer fans VOOR de lancering voor een goede start en de kans om in ranglijstjes te komen. Ik heb dat deels gedaan maar achteraf bezien had ik veel meer mensen moeten benaderen.
  2. Persbericht voor lancering naar media waar je doelgroep zit. Ik kwam in tijdnood en heb dat laten zitten.
  3. Meer interne links aanbrengen waardoor luisteraars gemakkelijk door kunnen schakelen naar een andere, gerelateerde aflevering. Het is iets dat in je systeem moet gaan zitten en vraagt een proces.
  4. Meer delen in social media groepen
  5. Vaker korte video’s maken waarin je vertelt wat de nieuwste podcastaflevering te bieden heeft. Volgers op social media willen dat graag van de maker zelf horen.

 

Content les 6: dit was geen succes

  • Social media advertenties
    Deze leverden te weinig op, ondanks gerichte targeting en verschillende soorten advertenties
  • Audiogrammen
    Die werkten in het begin wel, maar het effect sleet na verloop van tijd.

content tools podcast

Content les 7: goede tools

Bij een podcast draait het niet om de techniek, maar techniek is wel handig om betere kwaliteit te krijgen en om je leven gemakkelijker te maken. Dit zijn de tools waar ik zelf veel aan had:

  • Alitu: om te editen. Is heel visueel en gemakkelijk in het gebruik.
  • Captivate: voor de distributie naar Apple, Spotify en de rest.
  • Canva: voor het artwork per aflevering en visuele promotie van podcasts
  • RODE podcaster microfoon met schokdempende houder en anti pop filter

 

Content les 8: een goede start is cruciaal

Je legt veel vast aan het begin, dus denk daar goed over na en combineer het met al het andere dat je doet, met je contentstrategie bijvoorbeeld. Let vooral op:

  1. Je onderwerp
    Ga liever voor smal dan breed. Je trekt met een smaller onderwerp meer luisteraars, al klinkt dat misschien tegenstrijdig. Mijn persoonlijke les en conclusie is dat de Contentdiva’s podcast eigenlijk te breed is qua onderwerp.
  2. De naam van je podcast
    Die moet lang meegaan, liefst meerdere jaren.
  3. Het podcast format
    Ga je voor solo afleveringen, gasten of een mix? Deze formats hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Kies waar JIJ je goed bij voelt en wat je doelgroep aanspreekt.
  4. Publiceer direct meerdere afleveringen
    Zorg dat je bij de lancering minimaal 3, maar liever 5 à 10 afleveringen publiceert. Dan hebben die eerste luisteraars wat te kiezen en bovendien laat je goed zien wat je podcast te bieden gaat hebben.
  5. Publiceer een trailer voor de lancering
    Deel daarin in ongeveer een minuut de kernbelofte van de podcast voor de luisteraar. Ook nieuwe luisteraars die later aanhaken, luistere die trailer vaak nog terug.

 

Content les 9: consistentie

Maak een podcastplanning en houd je eraan:

  • Kies een frequentie en lengte die te doen is.
    Kort mag echt. En 1x per maand is zeker een optie.
  • Bedenk onderwerpen voor een tijd vooruit.
    Bijvoorbeeld voor een paar maanden. Dan kun je onderling verwijzen, weet je wat er de komende tijd aan bod komt en kun je het combineren met andere content EN met je aanbod.

Je hebt natuurlijk altijd de vrijheid om iets aan te passen in de planning. Het is tenslotte jouw podcast. Maar plannen geeft rust en focus.

 

Content les 10: start geen podcast als

…andere mensen roepen dat je dat echt moet doen. Ook niet als dat je business coach of marketing coach is. Dat is namelijk onzin!

Een podcast is in principe net als een blog op je site: het wacht steeds op nieuwe input en is wat dat betreft een rupsje nooit genoeg. Dat kan gaan knagen. Bovendien gedijt het beter als je het consistent inzet: met een vaste frequentie. Dus start je een podcast dan start je een langetermijnverplichting. Weliswaar een verplichting die veel voor je marketing kan betekenen, maar het kost ook veel tijd en aandacht.

Dus weet waar je aan begint en laat het al dan niet starten van een podcast echt onderdeel zijn van je contentstrategie!

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp