Veel ondernemers zijn gefocust op het vergroten van hun online zichtbaarheid. Op zich logisch en terecht, want om nieuwe klanten aan te trekken moeten ze je eerst ontdekken. Maar een effectieve online zichtbaarheid vraagt ook om een goede, representatieve eerste indruk. En daar laten veel bedrijven kansen liggen. Daarom in dit artikel drie tips om die eerste online indruk zo optimaal mogelijk te maken.
Actie 1: de homepage op je website
Als mensen je naam of de naam van je bedrijf horen of ergens de url van je site tegenkomen, zullen ze waarschijnlijk als eerste op de homepage van je website landen. Ik schreef al eerder over 15 onmisbare ingrediënten van een goede homepage. Een aantal van die ingrediënten helpen je ook om een goede eerste indruk te maken op die nieuwe bezoeker. Zorg daarom dat de volgende elementen op orde zijn:
- Je kernbelofte
Zorg dat iedere bezoeker binnen 1 à 2 seconden en zonder te scrollen ziet wat je voor hem kan betekenen. - Je aanbod
Highlight de kern van je aanbod op de homepage of zorg dat deze in de navigatie in een klap helder wordt. - Aansprekend beeld
Foto’s zeggen veel meer dan tekst en worden veel sneller verwerkt door het brein van de bezoeker. Kies dus voor aantrekkelijk beeld dat het oog trekt en dat iets vertelt over je bedrijf. - Design en gebruikersvriendelijkheid
Zorg dat je pagina goed scanbaar is en dat het design het oog van de bezoeker stuurt. Wat wil je dat hij als eerste ziet? - Bewijs van je expertise/kwaliteiten
Laat testimonials zien, benoem resultaten en zet ander sociaal bewijs in. Bijvoorbeeld een klantenlijst, optredens in media, certificeringen of partners met een reputatie.
Actie 2: de eerste indruk van je blogpagina’s
Veel mensen zullen je ontdekken via je blogartikelen. Zeker als die antwoord geven op vragen die bij je doelgroep leven en je jouw site goed geoptimaliseerd hebt voor vindbaarheid. Maar hoe zorg je dan voor een optimale eerste indruk van een blogartikel?
- Het antwoord staat direct bovenaan
Wie via Google op je site komt, wil snel antwoord. Geef het antwoord dan ook direct waar mogelijk en leg het vervolgens uit. - Een goede omslagfoto
Zorg dat de afbeelding bovenaan meteen het oog trekt en de titel aanvult of versterkt. - Scanbaarheid van de pagina
Vrijwel iedereen scant een pagina eerst. Faciliteer dat met duidelijke koppen, witruimtes en bullets. - Voeg extra media toe
Kijk of je met aansprekend beeld en visualisaties extra lading kunt toevoegen aan de tekst. Die laten de pagina er vaak extra aantrekkelijk uitzien. - Gebruik je eigen toon en kleur
Zorg dat de merkpersoonlijkheid spreekt uit het blogartikel. Dat doe je met je tone-of-voice en met vormgeving. Vermijd brave kleurloosheid en toon karakter. - De footer!
Niet iedereen komt onderaan de pagina, maar voor degenen die dat wel doen is de footer een mooie plek om extra elementen onder de aandacht te brengen. Gebruik die dan ook! Laat er iets meer zien van je bedrijf of highlight je belangrijkste aanbod.
Actie 3: optimaliseer je Google Bedrijfsprofiel
Deze gratis tool van Google helpt je om een sterke eerste indruk te maken op iedereen die je bedrijfsnaam googelt of de naam van de ondernemer. Op desktop neemt je bedrijfsprofiel rechts op het scherm behoorlijk wat ruimte in. Zeker als je alle elementen benut. En wie je mobiel googelt ziet je bedrijfsprofiel tamelijk bovenaan staan, meestal net onder je website.
Als je de updatefunctie van je Google bedrijfsprofiel gebruikt en daar bijvoorbeeld regelmatig een nieuw blog of andere nieuwe content plaatst, dan toont Google dit op mobiel met het label ‘het laatste nieuws van [bedrijfsnaam]. Maar je bedrijfsprofiel toont ook:
- Een korte samenvatting van je bedrijf (die jij aanlevert!)
- Foto’s en eventueel een video
- Reviews en testimonials
- Contactgegevens
- Social media accounts
- Je producten of diensten
Voorbeeld van updates op je Google bedrijfsprofiel
Dus je bedrijfsprofiel op Google laat vaak al zien wat je doet en wie je bent, nog voor iemand op je website klikt. Dus dit is een ideaal hulpmiddel om een perfecte eerste indruk te realiseren.
Gebruik daarvoor dit praktische stappenplan voor je Google bedrijfsprofiel.