De bouwstenen van een goed persbericht

Heb je iets te melden dat voor meerdere media interessant is? Dan kan een persbericht je helpen om verschillende media in één klap te informeren. Maar dan wil de ontvanger van je persbericht wel direct de waarde van jouw nieuws kunnen inschatten.

Neem de 5 W’s op in je persbericht

Let er bij het schrijven van je persbericht op dat je de 5 W’s opneemt in je persbericht:

  1. Wie is de persoon, evenement of het bedrijf om wie het nieuwsfeit draait?
  2. Wat is er aan de hand en het vermelden waard?
  3. Waar vindt het plaats?
  4. Wanneer vindt of vond het nieuwsfeit plaats of gaat het van start?
  5. Waarom is dit zo interessant of bijzonder?

Afhankelijk van wat je te melden hebt, kan ook het Hoe nog een rol krijgen in je bericht. De manier waarop iets tot stand is gekomen, kan een bijzonder accent toevoegen aan je bericht.

Begin je persbericht met de belangrijkste informatie

Neem de belangrijkste informatie op in de eerste alinea en licht de W’s uit deze alinea vervolgens toe in de volgende alinea’s. Doe dat in volgorde van belangrijkheid. Als een redactie je bericht over wil nemen, maar te weinig ruimte heeft voor het volledige bericht, dan kan men volstaan met de bovenste alinea’s en van onderen af gaan schrappen zonder dat het verhaal onvolledig wordt.

Dat betekent dat je bericht een duidelijke structuur moet hebben. De ontvanger zal je bericht waarschijnlijk eerst scannen, dus zorg ervoor dat er duidelijke koppen in je persbericht staan die samen al een goed beeld van je nieuws geven.

Voeg onderaan het bericht ook de contactgegevens toe van degene die meer informatie kan geven.

Maak het levend

Probeer ambtelijke of zakelijke taal (jargon!) te vermijden, maar zorg dat je bericht vlot leest en voor veel mensen te begrijpen is. Schrijf zo actief mogelijk en vermijd passieve zinsconstructies. Voeg daarnaast elementen toe die je verhaal meer kleur en sfeer geven. Bijvoorbeeld een of meer citaten waarin iemand iets toelicht dat de boodschap van je bericht versterkt. Hoe sprekender en kleurrijker dat citaat, hoe beter.

Heb je beeldmateriaal, voeg dat dan toe. Nu zit een redactie niet op allerlei zware bijlagen te wachten. Wat je kunt doen is om foto’s en video’s bij elkaar online te zetten waar iemand keuzes kan maken uit het beschikbare beeld en dat kan downloaden. Gebruik een map in Dropbox of Google Drive of richt een pagina in op je eigen site. Dat laatste heeft als voordeel dat de journalist of redacteur daar ook terecht komt en als het goed is meer interessante informatie ziet.

Stuur geen persbericht als…

Een commercieel feit is uiterst zelden interessant voor media. Ga je iets nieuws verkopen of lanceren, dan verwijzen redacteuren je over het algemeen door naar de advertentieafdeling. Een persbericht zet alleen zoden aan de dijk als het echt de moeite van het weten waard is voor de lezers, luisteraars, kijkers en bezoekers van de media waar je het naar toe stuurt. Wees daarom kritisch bij het maken en verzenden van je bericht. Vraag je af of dit echt een nieuwswaardig feit is en stuur je persbericht alleen naar die media bij wie je verhaal echt past. Je wilt straks niet te boek staan als iemand die nooit iets interessants verstuurt. Dan wordt je persbericht niet eens meer gelezen door de ontvanger.

En wees selectief

Kijk goed voor welke redacties je persbericht echt interessant is. Zorg dat je een goede lijst met persadressen hebt en benader de relevantste redacties op een persoonlijke manier zodat ze direct snappen waarom zij dit bericht krijgen. Daarmee laat je zien dat je je in hun medium hebt verdiept en kun je aangeven waarom jouw nieuwsfeit van belang is voor hun lezers, kijkers of luisteraars. Dat vraagt vaak om meerdere versies waarin je andere accenten legt of meer of juist wat minder achtergrondinformatie geeft.

 

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp