Update artikel: 18 januari 2024
Bij de eerste versie van dit artikel in februari 2023 praatte iedereen over ChatGPT en Google Bard. De verwachting was dat deze AI-tools de zoekmachine Google gingen verdringen of veranderen. Zo’n verschuiving kan gevolgen hebben voor jouw website en ervoor zorgen dat je straks minder sitebezoekers trekt.
Hoe zit dat en hoe ga je daarmee om? Daarvoor lees je in dit artikel verschillende suggesties.
Minder sitebezoekers via Google en Bing?
Wanneer je een website hebt, komen daar bezoekers via de organische zoekresultaten. Mensen tikken daar een vraag in en komen op jouw website als Google of Bing denkt dat op jouw site een passend antwoord op die vraag te vinden is. Daar zien bezoekers als het goed is ook wat je nog meer aanbiedt behalve dat ene artikel of antwoord. Een deel van hen onthoudt je vervolgens, neemt contact op of wordt zelfs direct klant.
Met de komst van nieuwe AI-tools is de kans aanwezig dat mensen straks niet of minder googelen maar dat ze bijvoorbeeld ChatGPT gaan gebruiken. Bard heet inmiddels Google Gemini en de Google zoekmachine gaat link veranderen omdat het andere principes gebruikt om een goed antwoord te geven. Dat leidt tot andere zoekresultaten in de vorm van de Search Generative Experience. En wie weet komt er later een nog betere AI-tool die mensen gaan gebruiken om antwoorden te vinden.
Is dat een probleem? Trekt je website daardoor straks minder bezoekers via de organische zoekresultaten? Dat zou inderdaad kunnen, maar je hoeft niet te wanhopen.
De noodzaak van sitebezoek wordt kleiner
Een toekomstig probleem met de antwoorden die deze AI-tools geven is dat ze mogelijk informatie van jouw website gebruiken voor dat antwoord, maar niet vermelden dat jouw site gebruikt is. ChatGPT gaat geen lijstje met websites laten zien waar iemand het antwoord op een vraag kan vinden. ChatGPT geeft een uitgebreid en gedetailleerd of juist simpel antwoord; net wat het denkt dat het beste is. Dat geldt ook voor andere AI-tools die als antwoordmachine functioneren: Bing Copilot, Google Gemini, Perplexity en you.com bijvoorbeeld.
Dat betekent dat de kans groot is dat minder mensen je website bezoeken. Dit gaat ten koste van jouw naamsbekendheid en reputatie als expert.
Is AI dan een bedreiging?
Mogelijk wel, het ligt eraan hoe je ernaar kijkt.
Veel bezoekers komen waarschijnlijk nu naar je website omdat ze daar het antwoord op een vraag kunnen vinden. Dat draait vaak om informatie. Antwoorden geven op informatieve vragen kan een ChatGPT wel overnemen van de zoekmachines in hun huidige vorm. Maar er zijn meer soorten vragen waarvoor mensen zoekmachines gebruiken dan informatieve vragen. Daar ligt een kans, want veel websites hebben die zoekvragen nog niet allemaal even goed beantwoord.
Ga je dat wel doen, dan zie je straks waarschijnlijk wel een daling in aantallen bezoekers, maar hoeft dat nog geen ramp te betekenen voor de effectiviteit van je website. De veranderingen in zoekgedrag en de komst van nieuwe tools bieden namelijk ook kansen.
Kans 1: speel in op andere zoekintenties
Makers van seo content onderscheiden 4 soorten zoekintenties:- informatief
- navigatie
- commercieel
- transactiegericht
Kwaliteit boven kwantiteit
Die drie andere zoekintenties gaan bijna altijd om (veel) lagere aantallen. Dat maakt dat ze op veel websites nog ondergeschikt zijn in de content aandacht die ze kregen. Maar wanneer je je in die andere intenties verdiept en kijkt welke andere zoekintenties wel gebruikt worden en daar content voor maakt dan sla je twee vliegen in een klap. Je compenseert een klein deel van het verlies aan bezoekers met een informatieve intentie. Dat zal een beperkte compensatie zijn, maar daar staat tegenover dat je meer mensen trekt met een vorm van koopintentie. Dat vergroot het rendement van je site. Minder bezoekers, maar wel gerichter.Kans 2: andere zoekmachines beter benutten
Als je erover nadenkt is het niet slim om afhankelijk te zijn van een partij. Het is dus beter om de bronnen van sitebezoekers beter te spreiden. Maar het vraagt vaak wel meer werk en daarom was het wel fijn dat je met seo content en kennis van zoekmachines toch veel kon bereiken tegen relatief lage kosten. Nu dat waarschijnlijk gaat veranderen is het slim om je daar op voor te bereiden en ook andere zoekmachines beter of alsnog in te zetten.
Kijk eens opnieuw naar je bedrijf, je expertise en je doelgroep. Wat en hoe zoekt die doelgroep nu? Vooral via Google of Bing of zijn er ook andere zoekplekken?
Er zijn nog een paar zoekmachines die intensief benut worden door veel mensen die zoeken naar antwoorden, oplossingen en producten. Kijk dan vooral naar:
- YouTube
Na Google en Google Afbeeldingen de nummer 3 zoekmachine ter wereld. - Pinterest
Of deze zoekmachine voor jou kan werken is wel sterk product- en doelgroepafhankelijk.
Podcast: maak geen content speciaal voor Google (meer)
De Google zoekmachine gaat in 2023 flink veranderen. Ontdek hoe je daar mee om kunt gaan.
Kans 3: ander bezoekersverkeer laten groeien
Ten slotte heb je meer bezoekersstromen naar je website waar je mogelijk meer uit kunt halen. Dan denk ik aan:- Verkeer via e-mailmarketing Met nieuwsbrieven en andere mails kun je relevante bezoekers trekken.
- Gastblogs op externe websites Dat is niet alleen goed voor je naamsbekendheid en reputatie, maar de links vanuit die gastblogs sturen bovendien gericht geïnteresseerde en relevante bezoekers naar je site.
- Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn Ook hier zoeken mensen naar experts en interessante bronnen dus dit kan een kans bieden afhankelijk van wat je biedt en voor wie dat interessant is.
Kans 4: speel in op antwoordfuncties van zoekmachines
Als je zelf iets googelt heb je ongetwijfeld de sectie ‘Meer om te vragen’ gezien. Daar licht Google gerelateerde vragen én hun antwoorden uit.
Als Google hier jouw antwoorden bij die vragen laat zien, is dat alsnog een manier om met je kennis in beeld te komen. Het vraagt wel enige aanpassing van de content op je website:
- Formuleer de vraag duidelijk (in een kopje)
- Geef een kernachtig antwoord
- Zet de kernvraag van een blog direct aan het begin (val met de deur in huis)
Of speel in op de komst van die nieuwe antwoordmachines en ontdek hoe je ervoor zorgt dat zij jouw content ontdekken en benoemen. Zo kun je werken aan vindbaarheid in ChatGPT.
Daarnaast kun je andere maatregelen nemen, zoals werken aan de autoriteit van je website. In dit praktische artikel op Frankwatching lees je meer over het optimaliseren voor antwoorden.
Bereid je voor op seo veranderingen
Mijn belangrijkste advies is om bij te blijven met seo-veranderingen en daar op in te spelen met je content. Kijk welke van de vier genoemde kansen goed aansluiten bij je huidige marketing en waar je denkt dat jij resultaat mee kunt behalen. Kijk daarvoor ook naar je totale contentstrategie. Mogelijk kun je met sommige acties meerdere doelen dienen en zowel een grote daling in aantallen bezoekers compenseren als een ander contentdoel dienen.
En bedenk dat deze AI-ontwikkelingen niet alleen een bedreiging zijn, maar dat ze je ook kansen bieden voor je content.