Je expertise tonen op je website kan op heel veel manieren, maar het is een feit dat je website de belangrijkste plek is om te laten zien dat jij dé expert bent. Dat is het centrum waar alle andere uitingen van je expertise naar verwijzen en de plek waar je 100% regie en eigendom hebt. Maar hoe zet je je website dan in? Ik geef je hier 10 manieren om je expertise te tonen op je website plus een basisprincipe dat je in al je communicatie kunt gebruiken.
Je kunt verder lezen of de tips beluisteren in de podcast.
1. Toon je expertise op je homepage
Dat je je expertise op je homepage toont is een no-brainer. Maar de manier waarop je dat doet kan veel uitmaken.
Bedenk je daarbij allereerst dat mensen in 2 à 3 seconden beslissen of ze op een homepage aan het juiste adres zijn. Die beperkte tijd maakt dat je jouw expertise in ieder geval moet laten zien op die plekken waar het oog het eerst terecht komt:
- Linksboven bij je logo
- Bovenaan in de navigatie en de omslagfoto
- De content boven de vouwlijn
Linksboven bij je logo
Veel logo’s en bedrijfsnamen maken de bezoeker niet direct duidelijk dat deze hier bij een expert of kennisleider terecht is gekomen. Maar een zogenaamde tagline bij je logo kan dat wel laten zien: enkele woorden die aangeven wat de kern van je expertise en belofte is.
In de omslagfoto en navigatie
Veel sites hebben een omslagfoto bovenaan en daar kun je een titel of een andere veelzeggende zin opnemen die meer vertelt over de aanwezige kennis en expertise. De termen in je navigatie helpen daar ook bij. Voorkom hier termen die weinig zeggen zoals ‘services’ of ‘blog’ maar vertel wat voor blog het is en benoem een kerndienst die aansluit bij je vak en specialisatie.
Boven de vouwlijn
Het deel van je homepage dat mensen kunnen zien zonder te scrollen is maar klein. Daarom is het belangrijk om de informatie die het belangrijkst is voor je doelgroep direct bovenaan te zetten. Is dat het overbrengen van je expertise, dan moet dat zeker bovenaan staan.
2. De ‘Over Ons’ pagina
Net als de homepage ligt het natuurlijk erg voor de hand om hier je expertise te tonen. Maar bedenk daarbij dat de ‘Over Ons’ of ‘Over Mij’ pagina vooral over de bezoeker van je site moet gaan. Wat zoekt deze? Waar worstelt die persoon mee? Die vragen moeten de leidraad zijn voor de inhoud van de ‘Over Ons’ pagina. Dus ja, hij gaat over jou of jouw organisatie, maar altijd vanuit het perspectief van de bezoeker.
De ‘Over Ons’ pagina is vrijwel altijd een veel bezochte pagina en vaak de pagina die na de homepage de meeste bezoekers krijgt. Het is daarmee een pagina die gemakkelijk tot extra actie kan aanzetten of die voor extra omzet kan zorgen. Bijvoorbeeld omdat je hier iets laagdrempeligs aanbiedt zoals een informatieve video, een goede weggever of een kennismakingsaanbod.
3. Een sprekerspagina op je site
Veel experts worden regelmatig gevraagd als spreker en een sprekerspagina kan twee doelen dienen. Allereerst is het een signaal aan bezoekers dat je spreker bent. Ten tweede toont een goede sprekerspagina aan mensen die sprekers boeken, dat je in de markt bent.
Een representatieve sprekerspagina bevat informatie over:
- Je onderwerpen
- Je doelgroep en soort publiek (nationaal of internationaal bijvoorbeeld)
- Testimonials van organisaties die je hebben ingehuurd
- Testimonials van je publiek
- Formats: groepsgrootte, werkvormen et cetera
4. Een pagina met trainingen en workshops
In het verlengde van een sprekerspagina kun je een pagina maken met trainingen en workshops die je aanbiedt. Dat geldt zowel voor incompany trainingen als voor trainingen met een open inschrijving. Beide typen trainingen weerspiegelen namelijk je expertise. De inhoud van deze pagina gebruik je vooral om het trainingsaanbod te belichten en een goed en volledig overzicht te geven. Geef ook bij het overzicht al bewijs van je expertise in de vorm van testimonials.
5. Een pagina over je boek(en)
Een non-fictieboek is een andere goede manier om je expertstatus te tonen. Maak per boek een aparte pagina aan waarin je het boek beschrijft, lezer reviews toont, in welke vormen het boek verkrijgbaar is en eventueel de hoogste positie bij Managementboek.
Maak het gemakkelijk om in een deel van het boek te bladeren of stel een pdf beschikbaar met de inhoudsopgave en de eerste hoofdstukken. En uiteraard plaats je ook bestellinks zodat bezoekers van je site het snel kunnen bestellen.
6. Media-uitingen als bewijs
PR is een krachtig middel voor experts en als het je lukt om in de media te komen, moet je dat echt tonen op je site. Dat bewijs werkt op twee manieren.
Allereerst is het sociaal bewijs voor de gemiddelde bezoeker van je site. Laat daarom zien in welke media je aandacht hebt gekregen. Dat kan op een speciale pagina, maar je kunt ook een balk met medialogo’s gebruiken die op verschillende (en misschien wel alle) pagina’s van je site terugkomt. Deze zou ik dan ook zeker op de homepage plaatsen.
Maar media-uitingen werken bovendien als een vliegwiel. Voor andere journalisten en redacteuren zijn publicaties en vermeldingen in media een signaal dat je als expert relevant bent, dat je niet terugdeinst voor een mediaoptreden en dat je dat aankunt. Zij kunnen zo vaststellen of je echt een goede inhoudelijke gesprekspartner bent voor hun publiek. Ze zien hoe je overkomt en welke opvallende of zelfs afwijkende standpunten je mogelijk inneemt. Want iedere redacteur nodigt graag iemand uit waarvan al vaststaat dat die het goed doet.
7. Testimonials als bewijs van expertise
Als anderen zeggen dat je ergens een expert in bent, is dat het beste bewijs dat je kunt hebben, Je kunt daarvoor een speciale pagina op je site maken waar je alle testimonials en reviews verzamelt die je expertise onderbouwen. Dat heeft als voordeel dat je gemakkelijk naar kunt verwijzen.
Maar daarnaast is het goed om die testimonials door je site heen op relevante plekken te tonen. Denk aan de homepagina en over-pagina, maar ook elders. Bijvoorbeeld in de footer, op verkooppagina’s en in een zijbalk als je die gebruikt.
8. Meer bewijs van je expertise op je site
Door te laten zien welke accreditaties of erkenningen je hebt en met welke partners van naam je samenwerkt, toon je je expertise eveneens. Dat geldt ook voor bekende of gerenommeerde tools die je gebruikt. Dit sociaal bewijs wekt vertrouwen en je kunt dit op verschillende plekken op je site inzetten.
9. Een weggever
Veel mensen denken bij een weggever of een lead magnet aan een pdf of video waarmee je het aantal abonnees op je nieuwsbrief kunt laten groeien. Maar een weggever kan veel meer voor je betekenen. Het kan namelijk ook heel goed je expertise tonen waarmee mensen een fase in het koopproces opschuiven, bijvoorbeeld van interesse naar een daadwerkelijke vergelijking tussen jou en een andere aanbieder en zelfs naar een aankoop.
Een weggever kan ook volledig gewijd zijn aan het tonen van je expertise. Is dat je doel, overweeg dan om mensen helemaal niet naar een naam en e-mailadres te vragen, maar zorg dat iedereen hem zonder die drempel kan downloaden. Dit is een geweldige manier om je expertise op je website te tonen en veel meer mensen kennis te laten maken met wat je in huis hebt.
10. Case studies en whitepapers
Een case study is een uitstekende manier om aan je doelgroep te laten zien dat je resultaten boekt met je aanpak, product of dienst. Dat bewijs komt van pas als je jouw expertise wilt tonen.
Een goede case study bevat een prettig leesbaar verhaal van een klant (met een begin, midden en eind), concrete data over de resultaten, de werkwijze of het proces, visuals die de resultaten of data verduidelijken en een goede call-to-action.
Waar case studies zowel voor B2B als voor B2C geschikt zijn, worden whitepapers meestal ingezet bij B2B marketing waarbij het om complexe producten of diensten gaat die een grondig en langdurig beslisproces vragen. Een whitepaper gaat diep in op een probleem en toont de daartoe relevante kennis en onderzoeksdata. En waar een case study over een individuele klant gaat, gaat een whitepaper eerder over een branche of vakgebied.
Extra TIP: zeg het niet, laat het zien
Mijn laatste tip hangt samen met het motto van sstroop.nl: ‘zeg het niet, laat het zien’. Vandaar ook de ‘sst’ in de bedrijfsnaam. Wanneer je niet van jezelf zegt dat je iets bent of goed kan, maar mensen de middelen geeft om dat zelf te concluderen, is je positie direct een stuk sterker. Dus zeg niet van jezelf dat je inspirerend, creatief of deskundig bent, maar laat het zoveel mogelijk zien. Door je kennis, creativiteit of inspirerende ideeën zoveel mogelijk te ontsluiten en te delen. Daarmee geef je het beste bewijs van je expertise.
Daar wil ik twee uitzonderingen bij noemen:
- Gebruik de aanduiding ‘expert’ of ‘specialist’ gerust
Zo’n term is voor de sitebezoeker een extra aanwijzing dat je dat bent. Het plaatst je in het gewenste hokje. Maar hoe goed je bent, bepalen mensen liever zelf. - Toon gewonnen prijzen en erkenningen
Misschien voelt het als borstklopperij, maar een gewonnen prijs of erkenning is een objectieve prestatie die je moet vermelden.
Meer lezen
- Je expertstatus opbouwen: tips & aanbevelingen
- Goede case studies maken
- 3 soorten expertcontent die onmisbaar zijn