Thought leadership content maken met AI

Dat ChatGPT en allerlei andere AI-tools kunnen helpen bij het maken van content is wel bekend. En eerlijk is eerlijk, de resultaten zijn soms verbluffend. Maar het grote probleem van AI-gegenereerde content is toch dat die vaak middelmatig van inhoud is. En middelmaat is je vijand als je thought leadership ambieert en thought leadership content wil maken. Hoe kan AI je dan toch helpen om onderscheidende en verdiepende content te maken die je expertise toont? Het geheim zit hem in net even andere prompts en in wat extra tips. Die lees je hier of je bekijkt of beluistert de bijbehorende podcast.

Average Information

Het grote probleem met AI-content is dat die gebaseerd is op wat de AI eerder geleerd heeft en wat deze online kan vinden. Op basis van je vraag genereert het dan een tekst, afbeelding, audio of video. Maar omdat het zich beroept op allerlei bestaande bronnen, geeft het je een gemiddelde van wat er over een bepaald onderwerp bekend is. Dat is soms handig, maar niet als je thought leadership content wilt maken. Die stelt namelijk specifieke eisen waar AI vaak nog niet de juiste inzichten, ervaringen en diepgang voor heeft.

 

Eisen aan thought leadership content

Thought leadership content is belangrijk als je je met jouw expertise echt wilt onderscheiden en wilt laten zien dat jij wat dat betreft meer in huis hebt dan anderen. Maar thought leadership content moet wel aan drie eisen voldoen, wil het die aanduiding waarmaken.

 

1. Originele inzichten

Allereerst moet het echt originele ideeën bevatten. Jouw inzichten in de materie waarbij je een stap verder gaat dan wat er al is. Of je brengt eigen concepten of nieuwe terminologie.

2. Bronnen als fundament

Originele inzichten vragen om bronnen die je helpen om die inzichten vorm te geven en te onderbouwen. Bijvoorbeeld op basis van eigen data en ervaringen of doordat je data van derden gebruikt, combineert of interpreteert.

3. De weg wijzen en discussie starten

Met jouw kennis wijs je mensen de weg, maar kom je ook met eigen standpunten en meningen, waarmee je discussies initieert.

Content met onderscheidend vermogen

Als je content aan deze drie eisen voldoet is het niet alleen een visitekaartje voor je expertise, maar is deze ook onderscheidend. Het gaat echt verder dan de content die er al is. Dat betekent dat zodra je een idee hebt voor een bepaald artikel, video of andere content, je eerst kijkt wat er al is en vervolgens hoe jij daarmee een stap verder zou kunnen gaan. Door een ander standpunt in te nemen of door extra verdieping te brengen bijvoorbeeld.

En tools als ChatGPT kunnen dat niet want die kunnen alleen gebruik maken van wat er al is. Precies daarom kunnen ze geen thought leadership content maken. Maar ze kunnen wél helpen om jou de richting te wijzen. Mits je de juiste vragen stelt.  

 

Prompts voor onderscheidende content

Hoe stel je dan de juiste vragen en formuleer je prompts die zorgen voor onderscheidende content? Het belangrijkste is dat je dan ver weg blijft gaat van alle luie content die AI voor je kan maken. Dus vraag ChatGPT niet om een artikel van 800 woorden over onderwerp X te schrijven. Daar komt gegarandeerd middelmaat uit.

Maar met de volgende prompts krijg je andere inzichten in de content die je kunt maken. Dus geen kantenklare teksten, maar wel ideeën en inspiratie die je vervolgens zelf kunt inkleuren.

Over welke onderwerpen heeft [vul jouw doelgroep in en doe dat specifiek] een duidelijke mening als het gaat om… [vul jouw vakgebied in of een specifiek stukje van je vakgebied].

Dan krijg je bijvoorbeeld de volgende prompt: over welke onderwerpen hebben leidinggevenden in overheidsorganisaties een duidelijke mening als het gaat om ziekteverzuim.

Met de volgende twee typen prompts krijg je aanknopingspunten waarmee je stelling kunt nemen, misverstanden aan de kaak kunt stellen of waarmee je iets kunt verduidelijken:

Wat neemt doelgroep X voor waar aan als ze een aanschaf van [vul jouw product of dienst in] overwegen.

Of

Wat neemt doelgroep X voor waar aan bij een dilemma over [vul in]

Of

Welke overtuigingen binnen [vakgebied/branche] worden niet ondersteund door concreet bewijs of data?

Een variant:

Welke overtuigingen van [beschrijving doelgroep] worden niet ondersteund door concreet bewijs of data?

Zoek je inspiratie of wil je weten waar kansen dan wel gaten liggen binnen jouw vakgebied, dan kun je de volgende prompts toepassen waarbij je de url van een specifieke website noemt. Bijvoorbeeld een website die kennis over jouw vakgebied deelt of misschien zelfs een concurrerende website. Vraag dan het volgende:

Welke onderwerpen worden bijna niet geadresseerd op [url populaire vakmatige website]?

Of

Welke onderwerpen zorgen voor veel reacties op [url populaire vakmatige website]?

Extra AI-tips

Het start bij je doelgroep
Hoe specifieker je eerst je doelgroep beschrijft, hoe groter de kans dat de AI-tool die je gebruikt met bruikbare input komt. Dus beschrijf eerst je doelgroep en stel daarna de prompts die hierboven staan of varieer daar op.

Gebruik follow-up vragen
Ik gebruik momenteel zelf graag Perplexity en die suggereert op basis van mijn eerste prompt vaak waardevolle follow-up vragen. Daarmee krijg ik extra ideeën en invalshoeken en kan ik een verdiepende slag maken.

Gebruik transcripties als start
Soms zie je een interessant artikel of interessante discussie online. Pak dan de tekst van het artikel of de transcriptie van de online discussie en vraag of AI hier de meest opvallende of provocerendste uitspraken uit kan halen.

Ook een slide uit een presentatie die je hebt gezien tijdens een congres of event kun je gebruiken als basis om follow-up vragen over te stellen.

Verdiepende en onderscheidende content

Dus mijn advies is om niet te vertrouwen op tools als ChatGPT om verdiepende en onderscheidende content van begin tot eind te maken. Maar om die tools wel in te zetten om meningen, misverstanden en pijnpunten uit je vak naar boven te krijgen en om tot onderwerpen te komen die anderen nog laten liggen. Met die inspiratie en suggesties kun je vervolgens wel een outline laten maken die je daarna zelf aanvult en inkleurt met jouw eigen inzichten, data en standpunten. Dan maak je content die de boel in beweging zet en waarmee je je positioneert als de expert die je bent.

Meer over AI en content

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp