De ideale contentmix

Wil je jouw publiek boeien en aan je binden dan is het slim on na te denken over een goede contentmix. Daarmee bedoel ik een mix van vier verschillende soorten content:

  1. Informerende content
  2. Servicegerichte content
  3. Inspirerende content
  4. Entertainende content


Welke ingrediënten jouw ideale contentmix bevat, hangt vooral af van de doelen die je hebt. Maar ook van je merkidentiteit en merkwaarden en van de kanalen die je inzet.

Kijk dan eerst naar de content die je nu inzet op basis van onderstaande indeling. Kijk vervolgens of je meerdere soorten inzet en hoe dat mogelijk aansluit bij je publiek. Ben je erg rationeel? Of heb je voldoende emotionele componenten?
Vaak is het slim om in ieder geval drie soorten content in je mix te hebben. Entertainende content is nu eenmaal niet voor iedere organisatie weggelegd.

1. Informerende content

De term geeft het al aan, met informerende content reik je mensen bepaalde informatie aan. Bijvoorbeeld:

  • Kennis en inzichten uit je vak
  • Informatie over de branche waarin je opereert
  • Feiten en cijfers, zo actueel mogelijk
  • Uitleg waarom en hoe iets werkt (of niet werkt)
  • Kennis waarmee je beoogde klant al aan de slag kan
  • Informatie over situaties voor en na de aankoop
  • Toelichten van voordelen voor de koper, gebruiker

 

2. Servicegerichte of helpende content

Met servicegerichte of helpende content verhoog je het serviceniveau van je bedrijf en ben je behulpzaam. Je kunt denken aan:

  • Gebruiksdemonstraties
  • Aanbieden van handleidingen als download (PDF, video of audio)
  • Gelegenheid tot vragenstellen via mail, telefoon of social media
  • Gebruikstips om meer uit je product of dienst te halen
  • Gebruikstips en ervaringen van andere klanten
  • Verwijzingen naar handige tools die mensen kunnen gebruiken

3. Inspirerende content

Met inspirerende content richt je je meer op het gevoel van je beoogde klant. Je probeert hem aan te zetten, uit te dagen of een goed gevoel te bezorgen. Bijvoorbeeld met:

  • Vergezichten op een leuker of beter (werk)leven
  • Onverwachte (grappige) resultaten of gebruiksmogelijkheden
  • Grappige, positieve of ontroerende reviews van klanten
  • Persoonlijke verhalen van klanten en niet-klanten
  • Het persoonlijke verhaal van jou als ondernemer of de mensen achter je bedrijf
  • Persoonlijke verhalen uit je bedrijf (je medewerkers & situaties)

 

4. Entertainende content

Entertainende content doet niets anders dan dat: vermaken. Het is hoofdzakelijk emotioneel van aard, hoewel er soms een praktische, meer rationele ondertoon of component in kan zitten.

Entertainende content is content die mensen aan het lachen maakt, tot tranen toe ontroert, boos of ongerust maakt of afleidt van het dagelijkse leven. Deze content raakt mensen in hart, ziel of buik en is heel geschikt voor het maken van een verbinding met je doelgroep. Ook kan entertainende content bijdragen aan je naamsbekendheid, omdat deze vorm van content veel gedeeld wordt, waardoor je bereik toeneemt.

Bij entertainende content is het wel zaak om op te letten dat er een logische connectie is tussen de content en de afzender. Filmpjes met baby’s, kinderen en katten hebben een hoge aaibaarheidsfactor, maar als ze niets met jou als afzender van doen hebben, zal deze content ook niets voor je bedrijf gaan betekenen.

Kruisbestuivingen tussen de vier soorten content

Inspirerende content kan overlappen met informerende en servicegerichte content. Door bijvoorbeeld extra mogelijkheden en voordelen van een product of dienst te laten zien (servicegerichte content) bied je mensen perspectief op een leuker leven of op prettiger werk en dat is zeker inspirerend.

Kenniscontent kun je verpakken in een entertainende vorm waarbij mensen nauwelijks door hebben dat ze ook iets opsteken. Het is dus eigenlijk wat kort door de bocht om een strikte scheiding aan te brengen tussen de vier soorten content, maar door de vier soorten als leidraad te gebruiken ontstaat wel een succesvolle en gevarieerde contentmix.

 

Formats kunnen je helpen

Bij het delen van kenniscontent ben je vaak gefocust op de inhoud en wordt je content al snel rationeel van aard. Deel je uitsluitend rationele content dan loop je een reëel risico dat mensen je toch wat saai gaan vinden. En ze krijgen minder hoogte van de mensen achter een bedrijf. Terwijl we allemaal zaken willen doen met een bedrijf dat ons aanspreekt, ook in B2B.

Kijk dan of je er met een format voor kunt zorgen dat de ratio niet te dominant wordt. Door te kiezen voor een verhaal of een interview of tweegesprek. Door een video te maken in plaats van of naast een artikel. Of door voor iets heel anders te kiezen: een cartoon bijvoorbeeld. 

Bij content creatie is het slim om een passende mix van deze 4 typen content te maken voor een optimaal effect

Maak een eigen, passende contentmix

Als je een contentstrategie formuleert is het goed om na te denken over jouw ideale mix. Daarmee voorkom je dat je te automatisch doorgaat op een eerder ingeslagen weg of dat je te eenzijdige content maakt.

Helaas is er geen eenduidig recept voor een contentmix. Idealiter wordt je mix bepaalt door je doelen, je merkwaarden en de kanalen die je gebruikt. Want per kanaal kan de effectiviteit per soort content verschillen.

Daarnaast heb je vaak nog te maken met intern draagvlak. Zeker bij het overbrengen van expertise zijn mensen soms huiverig om een inspirerende inhoud of vorm te kiezen. Laat staan dat men durft te entertainen. 

Content die je expertstatus toont

Veel van mijn klanten zijn kennisorganisaties en kennisondernemers. Bij hen ligt de focus op het delen van kennis en daarmee op informerende content. Om dat extra goed te laten werken kijken we altijd hoe we inspirerende content kunnen toevoegen. Daarnaast probeer ik altijd te kiezen voor formats die ook dat inspirerende en soms zelfs een entertainende component hebben.

Natuurlijk kijken we daarbij goed naar het merk. Het ene merk kan heel goed met humor werken, maar voor een ander merk (of branche) kan humor helemaal doodslaan.

Creativiteit is zeker belangrijk bij het invullen van je contentmix, maar het belangrijkste is dat je bewust nadenkt over een mix. Dan ga je gegarandeerd al meer variëren in content. En vergoot je de kans dat je meer mensen op meerdere manieren aanspreekt.

 

Meer over de contentmix toepassen

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp