Als je contentmarketing inzet, heb je twee keuzes. Je kunt je richten op veilige content waarbij je informatie deelt die niet controversieel is, waarbij je geen eigen mening geeft en waarvan je weet dat die bij het overgrote deel van je publiek goed zal vallen.
Of je kiest ervoor om af en toe buiten de veilige lijntjes te kleuren: je deelt een totaal nieuw inzicht of een mening die afwijkt van de veilige meerderheid. Je komt met iets dat nog niet eerder op die manier gedaan of gezegd is en zet mensen aan het denken.
De laatste methode leidt tot meer zichtbaarheid, omdat meer mensen je verhaal verder zullen delen. Het zorgt ook voor een hogere expertstatus, omdat die status alleen kan groeien als je echt met eigen inzichten komt, zeker als die net even anders zijn dan de gangbare opinie.
Die expertcontent maakt je ook kwetsbaar, want zodra je content boven het maaiveld uitsteekt zijn er ook mensen die er ‘iets van vinden’. Je krijgt reacties en commentaar. Positief en negatief.
Positief commentaar geeft je de bevestiging dat je op de goede weg bent. Maar hoe ga je om met negatief commentaar en kritiek op je content?
Bekijk de video of lees verder onder de video 👇
De fans, de haters en de onverschilligen
Bij alles wat je doet en deelt zullen er drie groepen zijn:
- Mensen die het geweldig vinden
- Mensen die het verschrikkelijk vinden
- Mensen die het koud laat.
Die groepen wisselen onderling van grootte, afhankelijk van het onderwerp en de mate waarin je content zich uitspreekt over iets. Maar criticasters en haters zullen er altijd zijn. Als je content deelt, zullen ze hun pijlen op een zeker moment gegarandeerd op je richten. Dat is niet per se erg en kan zelfs voordelen bieden. Zo zorgt kritiek er meestal voor dat je content door meer mensen gezien wordt. Zolang jij die content goed onderbouwt, leidt die kritiek dus tot meer medestanders.
Kenmerken van criticasters
Critici kun je in twee groepen onderverdelen. De eerste groep zijn mensen die eigenlijk geen criticaster zijn. Het zijn fans en ambassadeurs, maar dat zie je pas op het tweede gezicht. Het zijn namelijk mensen die wel een kritiek leveren, maar met de intentie om je nog beter te maken. Ze wijzen je bijvoorbeeld op andere bronnen die iets anders beweren of geven een aanvulling. Ze wijzen je op gebrekkige spelling of vormgeving. Of ze hebben een volstrekt andere mening en onderbouwen die ook zodat een waardevolle discussie en uitwisseling van inzichten kan ontstaan.
De tweede groep geeft kritiek vanuit zelfzuchtige motieven. In feite draait hun kritiek om hen zelf en hoe zij zichzelf zien. Ze missen mogelijk de vakkennis die jij etaleert. Ze voelen zich niet gehoord of erkend en gaan dus maar online hun mening spuien. Jouw content is zo’n geval slechts een aanleiding en niet de reden voor hun kritiek.
Een belangrijk verschil tussen beide groepen is dat waardevolle critici vaak niet de openbaarheid zoeken met hun kritiek. Die benaderen je persoonlijk met een mailtje dan wel telefoontje of spreken je na een presentatie aan. De tweede groep doet alles online en gaat vaak ook nog schuil achter een alias. Het zijn bijna altijd lafaards en ze hebben bijna altijd meerdere mensen, bedrijven en organisaties op de korrel.
Omgaan met kritiek op je content
De angst voor kritiek weerhoudt veel ondernemers en bedrijven om bepaalde content te delen. Dat is zonde, want door altijd op veilig te spelen creëer je alleen nog maar veilige en middle-of-the-road content. En die doet niets voor je marketingdoelen en al helemaal niet voor je expertstatus.
Probeer daarom je eigen censuur te verminderen en bedenk een strategie waarmee je kritiek de baas kunt blijven maar wel onderscheidende content kunt publiceren. Bijvoorbeeld met de volgende acties:
1. Kijk waar de kritiek vandaan komt
Met welke bedoeling wordt de kritiek gegeven? Wordt de wereld hier beter van? Zo ja, haal er uit wat voor jou van waarde is. Zo nee, negeer. Er zijn nu eenmaal sneue toetsenbordridders in de wereld die niets beters te doen hebben. Ze zijn voor jou niet relevant.
Brené Brown voegt daar nog een interessant perspectief aan toe. Zij hanteert het volgende standpunt bij kritiek op haar content: ‘als jij als kritiekgever zelf geen waardevolle content en inzichten deelt en weet hoe het is om naar voren te stappen als expert, ben ik niet geïnteresseerd in je feedback’.
2. Hanteer de 24-uurs regel
Zuigers en haters zijn ongeduldig en gedijen bij je weerwoord. Reageer de eerste 24 uur niet. Vind je het na 24 uur toch de moeite om te reageren, doe het dan. Maar meestal is je eerste emotie al weggeëbd en zie je de kritiek voor wat die is: zonder waarde.
3. Zorg voor een praatpaal
Soms weet iemand precies je kwetsbare plek te raken. Dat is geen verdienste van die ander en maakt diens kritiek ook niet waardevoller. De kritiek vindt een voedingsbodem bij jou omdat je zelf bepaalde onzekerheden en angsten hebt. Herken en erken die onzekerheden. Drukt iemand op jouw pijnlijke knop, dan lucht het al op om er met iemand die je goed kent over te praten, op het werk of privé. Zorg dat je iemand achter de hand hebt die je weer helpt om objectief te zijn.
4. Verdiep je in de mens achter de kritiek
Als de kritiekgever niet anoniem is, kun je vaak achtergrondinformatie vinden over die persoon. Dan begrijp je vaak ook uit welke angst, woede of frustratie de kritiek voortkomt. Die heeft weinig met jouw verhaal of content van doen, maar alles met die persoon. Zo verminder je de emotionele impact van kritiek
5. Wees de kritiek een stap voor
Ken je eigen zwakke plekken. Weet je dat je soms wat slordig bent met spelling? Laat je blog, social media bericht of andere tekst eerst door een ander lezen of kies een ander content format zoals video of podcast.
Weet je dat je snel een mening geeft zonder alle feiten te kennen? Houd allereerst dat enthousiasme en lef vast. Maar bouw ook een reactie-interval in, zeker als je online reageert of iets deelt. Tik je reactie of bericht en wacht een kwartier met daadwerkelijk plaatsen en check dan of je zeker van je zaak bent.
Geen fans zonder haters
Er zal altijd kritiek zijn, koester het daarom en bedenk dat er voor elke hater een veelvoud aan fans is, maar dat die zich meestal stil houden.
Met bovenstaande stappen voorkom je dat je jezelf ervan weerhoudt om bijzonder goede content te maken. Kritiek zal er altijd zijn en is een teken dat je iets bijzonders gemaakt hebt.
Wil je echt impact maken met je expertcontent, vraag je dan liever af hoe je ‘de onverschilligen’ kunt raken dan hoe je critici stil kunt krijgen. Dat laatste lukt je niet en het eerste zet veel meer zoden aan de dijk. Onderscheidende content maken is in dat geval een goede strategie.
Hieronder zie je een flinke portie kritiek die ik zelf kreeg naar aanleiding van een artikel dat ik op Frankwatching publiceerde. Klik op de afbeelding als je wilt zien hoe ik op die kritiek reageerde (spoiler alert: hij had mijn artikel niet goed gelezen/begrepen).