Het vergroten van je expertstatus begint met meten waar je nu staat. Dat levert niet alleen een duidelijk startpunt op, maar ook belangrijke inzichten. Met onderstaande KPI’s maak je jouw expertstatus meetbaar en kun je SMART doelen voor de toekomst formuleren.
Expertstatus meten op 3 dimensies
Je kunt je expertstatus op verschillende manieren in kaart brengen. Zo kun je kijken naar:
- Naamsbekendheid en reputatie
- Impact van je website
- Persoonlijke doelen
1. Naamsbekendheid en reputatie
Dit is meestal de eerste dimensie van je expertstatus die je in beeld wilt krijgen. Dat kun je op verschillende manieren doen:
- Stijging van het aantal zoekopdrachten in Google naar jou
Hoe vaak googelen mensen je naam? Hoe groeit dat aantal na verloop van tijd? - Groei van je SSI op Linkedin
Deze Social Selling Index van LinkedIn biedt veel meer dan inzicht in je verkoopkracht, maar kijkt naar 4 dimensies van je profiel - Groei van het aantal volgers op LinkedIn of ander sociaal platform
Maar wel in combinatie met een toename in positieve interacties op je social media kanalen. - Share of voice:
hoeveel zichtbaarder ben jij dan je concurrenten. Bijvoorbeeld in % organisch verkeer naar je site, mate van zichtbaarheid op social media (bereik, interactie). - Het bereik van gastblogs
Wanneer je elders artikelen publiceert, is het bereik van die artikelen een interessante KPI. Zeker als die gepaard gaan met positieve reacties. - Verwijzingen door AI
Op welke vragen noemt AI jou of je organisatie als bron? - Vermeldingen in media
Hoe vaak noemen andere websites, publicaties en media jou of je organisatie? - Aantal uitnodigingen voor gastoptredens
Bijvoorbeeld om ergens te komen spreken of om te gast te zijn in een video of podcast. - Mediaoptredens
Hoe vaak ben je gevraagd om in de media iets toe te lichten? - Aantal abonnees en bereik op YouTube
Wat zegt het aantal abonnees op je YouTube kanaal over je expertstatus? Hoe vaak worden je video’s bekeken? Hoe zichtbaar zijn jouw video’s ten opzichte van die van vergelijkbare experts?
2. Impact van je website
Vrijwel altijd is je website de basisplek waar je kennis deelt en laat zien over welke expertise je beschikt. De impact van de kennis op je website kun je op verschillende manieren meten:
- Het aantal inkomende links naar de kennissectie op je website
Bijvoorbeeld naar je blog, een kennisbank, verzameling podcasts of video’s - Aantal inkomende links naar de Over mij/Over ons pagina
Hier verwijzen andere websites naar als ze meer over een expert willen delen. Zorg dus dat hier een uitgesproken profiel staat. - Domeinautoriteit van je website
Dit is een getal tussen 0 en 100 dat aangeeft hoeveel autoriteit Google aan je website toekent. - Positie van kennispagina’s in Google
Wat zijn de belangrijkste pagina’s op je site over jouw kennis en competenties en hoe vindbaar zijn die pagina’s voor relevante zoekopdrachten? - Aantal downloads kenniscontent
Als je pdf’s of andere content met kennis beschikbaar maakt, hoe vaak worden die gedownload? - Aantal bezochte pagina’s
Hoe interessanter bezoekers je expertise vinden, hoe meer pagina’s ze bekijken. - Leads via je website
Hoe vaak is gratis kennis aanleiding voor je doelgroep om zich te abonneren op je nieuwsbrief, iets aan te vragen of contact te zoeken?
3. Persoonlijke doelen als expert
Hoewel ik ze als persoonlijke doelen categoriseer, kun je deze KPI’s ook als organisatie gebruiken om je expertstatus te meten. Je vertaalt ze dan naar experts binnen je organisatie.
- Onderzoekstijd
Hoeveel tijd besteed je aan het doen van onderzoek, het verzamelen van data of het delen van inzichten en meningen? - Businessboek
Een businessboek is een overtuigende manier om je te positioneren als expert of thought leader. Dat kan als professional maar ook als organisatie kun je afzender zijn van een boek. Kijk dan naar het aantal verkochte en/of uitgedeelde exemplaren. Iets meer neigend naar ijdelheid is de best behaalde verkooppositie op managementboek.nl
Expertstatus KPI’s inzetten
Bovenstaande KPI’s zijn suggesties. Gebruik ze zeker niet allemaal, maar kies de KPI’s die voor jouw situatie van betekenis kunnen zijn. Heb je een keus gemaakt, doe dan een nulmeting en vul in waar je nu staat. Maak vervolgens een realistische maar ambitieuze prognose voor waar je over een half of heel jaar wil staan. Dan heb je een KPI die meetbaar maakt hoe je expertstatus zich ontwikkelt.