Een expertmerk bouwen betekent voor veel experts en kennisorganisaties dat ze stukjes kennis delen in hun content. Op zich is dat goed, maar… het is niet genoeg!
Wil je als een expertmerk gezien worden dan heb je naast het delen van kennis nog twee andere acties nodig.
In onderstaand artikel plus podcast ontdek je wat je nog meer moet doen.
3 cruciale content acties als je een expertmerk bouwt
Een expertmerk moet de afzender:
- duidelijk identificeren
- herkenbaar maken
- onderscheiden van andere experts
Als aan die drie eisen voldaan wordt, realiseer je de gewenste betekenis of associatie voor je expertmerk.
Veel experts en kennisorganisaties bouwen aan hun expertmerk door kennis te delen via hun content. Dat is een sterk begin, maar niet genoeg, want uiteindelijk zijn er 3 soorten acties of content nodig als je een expertmerk bouwt:
- Content die laat zien welke kennis en kunde in huis is
- Content die toont dat je steeds bijleert
- Content die laat zien wat en dat je verkoopt
1. Kennis delen met expertcontent
Expertcontent is een uitstekende manier om je expertise overtuigend voor het voetlicht te brengen. Mits deze expertcontent de volgende drie elementen omvat:
- Gidsende content met verdieping
- Pionierende content
- Betrouwbaarheidscontent
In dit artikel over expertcontent leg ik dit uitgebreid uit zodat je het zelf toe kunt passen.
Maar… Dit is niet voldoende (meer).
Waarde bieden met de inzet van content en contentmarketing bestaat al een tijd, eigenlijk al meer dan 100 jaar, al ging het toen via offline content. En het werkt. Maar het werkt slechts tot op zekere hoogte, want:
- Er wordt bizar veel content gemaakt en gedeeld, dus de concurrentie om de aandacht van je doelgroep is enorm.
- Mensen zijn het gaan verwachten. Dus het delen van kenniscontent is minder een plus geworden, maar het is eerder iets dat tegen je werkt als je het niet doet.
- De barrière om content te maken en je doelgroep te bereiken wordt ieder jaar lager. Met AI-tools wordt het steeds makkelijker om content te maken (ook voor mensen met minder expertise dan jij) en er komen steeds meer distributiemogelijkheden bij. Denk maar aan het alsmaar groeiende aantal social media kanalen.
Dus de barrière om content te delen wordt echt steeds lager. En dat maakt dat ‘alleen maar’ kenniscontent delen, niet meer genoeg is. Vandaar dat de volgende twee content acties onmisbaar zijn binnen je contentstrategie als je aan een expertmerk werkt.
2. Laat zien dat je steeds (bij)leert
Zet naast expertcontent ook content in die toont dat je kennis geen statisch geheel is, maar dat je voortdurend bijleert en actief op zoek bent naar nieuwe kennis, Bijvoorbeeld door in je content het volgende te doen:
- Vermeld welke nieuwe literatuur of onderzoeken je hebt ontdekt of toepast
- Geef aan dat je congressen en symposia bezoekt
- Laat zien dat je zelf onderzoek doet
Dat gaat verder dan alleen vermelden dat je iets leest of dat je een congres bezoekt. Dat is op zich okay, maar nog beter is om het te laten zien. Dus maak foto’s of video’s van congresbezoek. Meld niet alleen dat je een boek of publicatie hebt gelezen, maar deel er wat kennis uit of schrijf een review. Te vaak laten we het alleen maar bij het benoemen van dingen. Maar het kan en moet echt overtuigender en inzichtelijker.
3. Laat zien dat en wat je verkoopt
De derde content actie die je moet nemen is dat je actief benoemt wat je verkoopt maar ook echt laat zien dàt je het verkoopt.
Dat ligt bij veel mensen gevoelig. Bijvoorbeeld omdat ze het opschepperig vinden. Of omdat ze de concurrentie niet wijzer willen maken. Begrijpelijk, maar verplaatst je in je doelgroep. Voor hen is deze content het overtuigend bewijs dat je expertise hout snijdt.
Verkoop van expertise is een ondergeschoven kind
Maar er speelt nog iets anders. Veel experts en organisaties gaan zo op in het delen van hun kennis dat het voor hun volgers, websitebezoekers of nieuwsbriefabonnees vaak onvoldoende duidelijk is wat ze nu echt verkopen. Ja, het staat in de navigatie natuurlijk. En als het een beetje meezit verwijzen de artikelen op je site ook naar de diensten of producten. Als het nog meer meezit delen ze bovendien her en der wat testimonials of ander sociaal bewijs.
Maar het kan echt beter en vooral explicieter. Laat zien dat je:
- Trainingen geeft of optreedt als spreker.
- Betaald wordt voor onderzoek, rapporten of andere vormen van kennis.
- Ingehuurd wordt door klanten als consultant of adviseur
Benoem het expliciet en vertel ook bij wie je dit werk hebt gedaan. Soms wil een opdrachtgever dat niet of voelt het niet goed, maar vermeld dan op zijn minst het soort organisatie of het type klant waar je dit hebt gedaan.
Dus met deze 3 acties kun je een expertmerk bouwen omdat ze samen zorgen voor een duidelijk, herkenbaar én onderscheidend verhaal waarin je expertise op verschillende manieren centraal staat.
Meer over bouwen aan een expertstatus
- Zo claim je kennisleiderschap
- Tips en advies voor het bouwen van een kennisbank of -platform
- De ‘ontbrekende statistiek’ als sleutel tot extra status als expert