In elk vakgebied en elke branche zijn mensen voortdurend op zoek naar waardevolle informatie, naar die ene ontbrekende statistiek, dat ene cijfer of gegeven. Dit is op zich niet nieuw, maar het biedt wel een krachtige kans voor content. Als jij het antwoord kunt geven waar mensen reikhalzend naar uitkijken, versterk je direct jouw positie als expert en thought leader. Maar hoe bereik je dat?
Geef mensen toegang tot die ontbrekende statistiek
De ontbrekende statistiek geeft het antwoord op een vraag die veel mensen in jouw doelgroep hebben. Vaak is dat een kwantitatief antwoord dat mensen houvast geeft. Vandaar dat ik het over de missende statistiek heb.
Voorbeelden van ontbrekende statistieken
Vaak is de ontbrekende statistiek ook een vraag die je regelmatig van klanten hoort. Zo stelden mijn klanten me de afgelopen jaren regelmatig een ‘wat kost het’ vraag:
- Wat kost een nieuwe website gemiddeld?
- Hoeveel moet ik budgetteren voor online advertenties?
- Wat kost een tekstschrijver / wat kost een blog van 800 à 1000 woorden?
In eerste instantie lijken deze vragen moeilijk te beantwoorden omdat er veel variabelen in het spel zijn. Mensen begrijpen dat er geen eenduidig antwoord is. Maar stel je nu eens voor dat je toch een duidelijk antwoord kunt geven. Bijvoorbeeld door aan te geven dat er wel een gemiddeld bedrag of een bepaalde range te geven is.
Behalve ‘wat kost het’ vragen zijn er nog allerlei andere vraagcategorieën. Bijvoorbeeld over de tijd die iets in beslag neemt, wat het rendement van iets is, hoeveel mensen x doen of kopen, hoe lang iets mee gaat, wat een best-practice is.
De voordelen van de ontbrekende statistiek
Misschien vraag je je af waarom je de moeite zou doen om op antwoorden te geven op dit soort vragen. Want als die antwoorden nu niet te googelen zijn, dan is er vast een reden voor en die reden kan zijn dat het antwoord niet of lastig te geven is. Kàn ja.
Want vaak ontbreekt het antwoord op zo’n veelvoorkomende vraag vooral omdat niemand nog de moeite wou nemen om het een keer echt uit te gaan zoeken. Maar als je merkt dat een bepaalde vraag echt belangrijk is voor jouw doelgroep of dat een vraag speelt in je vak of omdat er vaak een verkeerd antwoord op die vraag gegeven wordt, dan raad ik je aan om toch te kijken of jij daar een duidelijk antwoord op kunt geven.
Daar zitten namelijk duidelijke voordelen aan:
- Het laat je expertise zien
Jij bent de expert die het antwoord wel weet of het wel aandurft om er een duidelijk antwoord op te geven. - Websites linken ernaar
Wanneer het een echt relevante vraag is zal je zien dat andere websites er naar gaan linken. Dat is goed voor de vindbaarheid van je site, maar het zal ook extra bezoekers naar je site opleveren die bovendien interesse hebben in dit onderwerp en dus in jouw vak. - Jij wordt als bron genoemd
Anderen gaan jou als de bron noemen van het feitelijke antwoord. Dat is een uitstekende manier om je status als expert te versterken en je bekendheid te vergroten.
Kies een missende statistiek die voor jou werkt
Een missende statistiek levert bovengenoemde voordelen alleen op als deze van belang is voor je doelgroep en heel veel raakvlak heeft met jouw expertise. Als je daar kritisch naar kijkt, blijven er vaak maar een beperkt aantal vragen over. Zo zou ik kunnen proberen om antwoord te geven op de veelgestelde vraag hoe lang een website in Nederland gemiddeld mee gaat, maar deze vraag zit niet in het hart van mijn expertise, namelijk contentstrategie en kennisleiderschap.
Dus als je een aantal van die vragen kritisch weegt, blijven er meestal maar een paar over die er echt toe doen voor jou.
De juiste antwoorden vinden
Op het eerste gezicht kan het lastig lijken om het juiste antwoord te vinden. Je kunt op verschillende manieren proberen het antwoord op zo’n vraag te achterhalen.
- Data gebruiken waar je zelf toegang toe hebt
Bijvoorbeeld omdat je voortdurend allerlei data verzamelt in je werk. Het selecteren, samenvoegen en analyseren ervan kun je vaak goed uitbesteden. - Bestaande data van anderen gebruiken
Mogelijk is de benodigde informatie al ergens beschikbaar, maar heeft niemand er nog aan gedacht om ook dat ene antwoord uit die data te halen. - Online onderzoek doen
Via surveys kun je vaak snel en tegen overzichtelijke kosten nieuwe inzichten opdoen. Mogelijk zou je zelfs social media hiervoor in kunnen zetten.