Incompany training contentstrategie
Deze training is bedoeld voor marketing- en contentteams die samen willen werken aan een contentstrategie die door iedereen gedragen wordt. Hij is geschikt voor macimaal 8 deelnemers.
Ben je in jouw bedrijf als enige verantwoordelijk voor de contentstrategie? Kies dan voor een Content Strategiedag. Dat is een 1-op-1 traject waarbij ik veel voorwerk doe en we tijdens de dag samen de strategie formuleren en uitwerken naar een contentplan met onderwerpen, formats en kanalen.
Tijdens de tweedaagse incompany training contentstrategie doorloop je met je team de volgende 10 stappen:
Stap 1: het begint met je doelen en KPI’s
Waar wil je op een bepaald moment staan en wat moet de contentstrategie voor je bereiken? Meer naamsbekendheid? Meer bezoekers en leads? Meer sales? Wat is de tussenstap om die doelen te bereiken? Moet je daarvoor je nieuwsbrief of lead magnet promoten? Investeren in betere posities in zoekmachines of in zichtbaarheid op social media? Begin met een nulmeting en noteer de belangrijkste data die bij jouw doelen en KPI’s horen.
We maken je KPI’s zo SMART mogelijk en letten daarbij ook op intern draagvlak voor de keuzes en prioriteiten.
Stap 2: verken waar je nu staat
Weet je welke content nu al goed presteert? Waar jij het beter doet dan je concurrenten én waar je concurrenten je nu nog te slim af zijn? Is er content waar je doelgroep wel naar zoekt maar die je nog niet biedt? Je krijgt handige tools om dat goed in kaart te brengen, zodat je een gedegen fundament onder je contentstrategie legt. Dat is effectief én zorgt voor intern draagvlak.
Stap 3: maak een marketing SWOT
Normaal gesproken gebruik je een SWOT voor je hele bedrijf en alle processen. Maar nu maak je een SWOT van je marketing. Wat gaat goed en wat niet? Waar liggen kansen, bijvoorbeeld omdat concurrenten iets niet goed doen of onbenut laten? Welke bedreigingen zijn er voor je marketing? Hier gebruik je de informatie van de verkenning uit stap 2 en vul je die aan.
Stap 4: inventariseer de klantreis
Wat weet je van je doelgroep en vooral: wat weet je van de afwegingen die ze maken voor ze een (koop)beslissing maken? Dit gaat veel verder dan persona’s, maar draait om intenties van je doelgroep en om de drempels die ze tegenkomen. Met je content wil je hen straks extra goed aanspreken op die intenties en drempels zoveel mogelijk wegnemen.
Stap 5: formuleer een basis contentstrategie
Met de kennis uit de eerste vier stappen dient zich eigenlijk altijd een basisrichting aan voor je contentstrategie. Kijk in ieder geval naar de combinatie van je grootste sterkte en de grootste kans uit je marketing SWOT en leg die naast de klantreis, met intenties en drempels. Dit is een goed moment om met je team te sparren over de eerste versie van jouw contentstrategie!
Het is ook een mooi moment om die basis minimaal een week te laten rusten zodat je er bewust en onbewust verder over na kunt denken. Met de basis contentstrategie sluiten we de eerste trainingsdag af.
Op de tweede trainingsdag doorlopen we de laatste stappen: we maken de contentstrategie definitief én werken die verder uit naar thema’s, formats en kanalen zodat er een haalbare contentplanning ontstaat.
Stap 6: een tweede blik op je contentstrategie
Pak de basis contentstrategie er opnieuw bij en beoordeel of die:
- Nog steeds logisch is en klopt met alles wat je weet over je bedrijf en markt
- Uitvoerbaar is en zich leent voor content die je kunt (laten) maken
- Zich in 1 alinea laat uitleggen en onderbouwen
Dat laatste is belangrijk als je meer mensen mee moet krijgen in jouw contentstrategie. Een effectieve contentstrategie is geen lijvig document maar juist een praktische richtlijn die je kort en begrijpelijk met anderen kunt delen zodat zij direct de logica van je koers inzien en je echt kunnen helpen bij het uitvoeren ervan.
Stap 7: kies je kanalen en prioriteer
Als het goed is wijst je contentstrategie je de weg naar de belangrijkste kanalen die je gaat inzetten. Maar de kans is aanwezig dat je met je contentstrategie toch nog veel kanaalopties openhoudt. Dat vraagt om een prioritering en om een goede kanaalcombinatie. Ben je straks in je eentje verantwoordelijk voor de uitvoering van de contentstrategie, kies dan 3 kanalen om mee te beginnen. Heb je ondersteuning of ben je straks met een team dan kun je dit aantal uiteraard uitbreiden.
Stap 8: tijd voor creativiteit!
Dit is voor veel mensen de leukste fase van het maken van een contentstrategie, omdat je hier je strategie gaat uitwerken naar thema’s, onderwerpen en formats. Geef je creativiteit de ruimte en start met zoveel mogelijk ideeën en onderwerpen voor content in allerlei vormen en maten.
Kijk daarna hoe deze thema’s en onderwerpen matchen met de bevindingen uit stap 2. Nu gaan we schiften en prioriteren.
Stap 9: content plannen
Geef je contentstrategie handen en voeten door deze direct op hoofdlijnen te vertalen naar een contentplanning voor twee of meer kwartalen. Leer een praktische manier om je content zodanig te plannen dat je rust en overzicht houdt. Content slim hergebruiken is hiervoor de sleutel en die techniek passen we toe in deze stap.
Stap 10: je contentstrategie evalueren
Maak het monitoren van je contentstrategie tot een vast onderdeel van je werk. Dat is de enige manier om je KPI’s uiteindelijk te realiseren. De wereld, communicatiemiddelen en je doelgroep veranderen voortdurend. Wat vandaag werkt, werkt over zes maanden wellicht al minder goed. Als je dat tijdig ontdekt kun je je content acties bijstellen. Ik laat je zien hoe je in een uur per maand belangrijke KPI’s in de gaten houdt.