Waar begin je als je jouw marketing een goede impuls wilt geven?

Maar ook: als je al bezig bent, hoe houd je dan overzicht en weet je dat je niet ergens een belangrijke schakel over het hoofd ziet? De Contentmarketing Routekaart geeft je dat overzicht en wijst je naar de volgende stap. Of laat je zien dat je misschien nog een stap mag terugschakelen, omdat je merkt dat je niet alles hebt afgedekt.

Voordelen Contentmarketing Routekaart

Met een doordachte Contentmarketing Routekaart zet je de juiste stappen in de juiste volgorde. Want het heeft geen zin om:

Voor je gaat scannen!

Je leest hieronder een aantal stappen, maar laat je niet misleiden of afschrikken door de nummering. Want vrijwel geen bedrijf heeft ze allemaal nodig. De eerste 11 tot 16 komen waarschijnlijk goed van pas. De andere stappen zijn echt optioneel.

1. Check je website: gebruikersvriendelijk en snel?

Met een goede sitestructuur, overzichtelijke navigatie, een goede plek voor je aanbod, achtergrond en sociaal bewijs.

2. Check je doelgroep

Baken deze verder af en scherp je kennis van de doelgroep aan met data en feitelijke kennis.

3. Bepaal je doelstellingen

Leg vast hoe je die gaat meten: hoe en hoe vaak. En wie het doet…

4. Check de waarde van je content en maak een contentstrategie

Soms heeft een site tientallen of zelfs honderden blogs, maar dragen die weinig bij aan het marketingresultaat van de site. Daar kom je pas achter als je een grondige audit van de content doet.

Vervolgens maak je een contentstrategie die de problemen verhelpt.

De contentstrategie geeft aan over welke onderwerpen je in welk format via welke kanalen je gaat publiceren en in welke frequentie je dat doet. Werk je bijvoorbeeld met korte of lange tekst, video, stories, afbeeldingen, beeldcarrousels, tools, polls, quizzes, audio. Die strategie bepaalt wat je wel/niet doet met een blog op de site, met een nieuwsbrief en met social media. Optioneel is de keuze voor een podcast, een YouTube kanaal en offline content.

Een goede zoekwoordanalyse is onmisbaar als je hoger in Google wilt komen, maar laat ook zien wat je doelgroep zoekt en wil. Dat is belangrijke informatie voor je contentstrategie.

Maak van je site een marketingmotor

Je website is helemaal van jou en daar heb je de volledige regie. Kies deze daarom als basis voor alles wat je doet en voorkom dat je afhankelijk wordt van social media of platformen of middelen die niet van jou zijn.

5. Homepage optimaliseren

De bezoeker van de homepage wil weten wat je biedt en belooft, wie je bent en wat je meebrengt om die beloftes waar te maken.

6. Landingspagina’s optimaliseren

Landingspagina’s of verkooppagina’s moeten overtuigen en aanzetten tot actie. Die actie kan een aanschaf of bestelling zijn, maar ook een offerte, verzoek om extra informatie of een sample dan wel testmogelijkheid.

7. Blog toevoegen aan de site

Start met het produceren van artikelen op basis van de contentstrategie. Wanneer je blogs schrijft die antwoord geven op zoekvragen van je doelgroep zorg je voor gericht verkeer naar je site. Die bezoekers leren je kennen én je kunt hen verwante informatie voorschotelen. Inclusief een mogelijke weggever waarmee je hun contactgegevens vraagt (zie stap 13).

8. Inrichten Google Analytics

Koppel Analytics met Google Search Console en richt doelen in. Zo weet je straks:

Wees zichtbaar en vindbaar op social media

Ook als je deze niet actief inzet in je marketingstrategie. Je doelgroep verwacht dat je hier zit en je claimt hiermee online ruimte die je kunt inrichten. Zet je ze niet actief in, maak dan wel een pagina of profiel aan op 1 of 2 platforms, richt die in en zet er af en toe een vers bericht neer. Bijvoorbeeld eens per maand of zelfs per twee maanden. Zo zijn ze wel representatief.

Voor de meeste bedrijven geldt wel dat social media onmisbaar zijn. Je bent er zichtbaar en waar je via seo zichtbaar wordt voor mensen die gericht iets zoeken, kun je via social media ook mensen bereiken die nu nog niet op zoek zijn, maar straks mogelijk wel. En ze geven je de mogelijkheid om gericht te adverteren (zie stappen 28 en 29).

9. Selectie van 2 social media platforms

Kies 1 primair en 1 extra social media platform op basis van je doelgroep, je aanbod en je content. Meer platformen inzetten mag natuurlijk, maar is vaak niet aan te raden. De inzet van een derde en/of vierde platform gaat ten koste van de tijd die je voor 1 en 2 hebt. Vaak levert het meer op als je 1 of 2 platforms echt heel goed benut.

10. Inrichten social media accounts

Of loop ze na als ze al een tijdje staan. Vaak zijn er ondertussen functies toegevoegd of veranderd. Start implementatie van je contentstrategie op deze gekozen platforms.

11. Templates (laten) maken voor de gekozen content formats

Maak templates voor social media berichten, je site, documenten (Pdf’s) en andere communicatiemogelijkheden. De strategie (zie 4) is hiervoor de basis.

Leads verzamelen

De gangbare manier om leads te verzamelen is via een weggever, follow-up mails bij de weggever en een nieuwsbrief waarmee je gedurende langere tijd contact onderhoudt.

Maar… zie dit eigenlijk als optionele stappen. Niet ieder bedrijf heeft baat bij deze manier van e-mailmarketing. De meeste bedrijven overigens wel, maar kijk hier heel secuur naar voor je met e-mailmarketing start. Het vraagt immers veel tijd en je wilt wel dat het wat oplevert. Een contra-indicatie kan zijn dat je in een heel specifieke niche zit of dat je een heel laagdrempelig instapproduct hebt dat veel mensen willen. In dat laatste geval is een gratis weggever overbodig en kun je klanten van je instapproduct via e-mailmarketing benaderen.

12. Maak ten minste 1 goede weggever

Bepalen wat een goede weggever is om leads aan te trekken. Kun je iets bieden waarmee iemand een probleem voorkomt of oplost? Wees daarin specifiek.

13. Weggever plaatsen met call-to-action

Bepaal op welke pagina’s je een weggever deelt. Doe dat op de pagina zelf, in een kantlijn en met pop-ups die niet storen. Hiermee ga je leads verzamelen voor een nieuwsbrief

14. Nieuwsbrief tool kiezen

Formuleer wensen en eisen en maak een eerste selectie. Vraag vooral rond welke tools goed bevallen.

15. Nieuwsbrief template inrichten

Kies voor een tekst en/of html template en bepaal de frequentie voor je nieuwsbrief. Ook hier zou je contentstrategie leidend moeten zijn voor je frequentie en de boodschap(pen) die je wilt overbrengen.

16. Maak een nieuwsbriefplanning

Bepaal de inhoud van je nieuwsbrief en plan vooruit: welke onderwerpen wil je wanneer adresseren. Gebruik hiervoor de contentstrategie.

Optioneel in je contentmarketing routekaart

Voor je extra middelen inzet is het slim om eerst de vorige stappen echt goed op orde te hebben. Zie je site (en nieuwsbrieflijst) als een emmer en social media, video, podcasts, advertenties en offline content als middelen om die emmer te vullen. Je kunt de kraan wijd open zetten met social media en video bijvoorbeeld, maar als je emmer lekt of niet groot genoeg is, komt dat te vroeg.

Ben je tevreden over wat er nu staat en is dat voldoende om de gewenste resultaten te boeken, laat het hier dan bij en richt je op het onderhouden van deze middelen.

Wil je groeien, kies dan voor een of meer van onderstaande stappen om meer mensen te bereiken, om meer bezoekers naar je site te sturen en om meer leads te verzamelen.

Als je video wilt inzetten

  1. Inrichten YouTube kanaal, met videostrategie en video seo
  2. Maken videoplanning
  3. Produceren video’s
  4. Promotiestrategie video’s

Als je podcasts inzet

  1. Starten podcast en kiezen podcast host
  2. Maken van podcastplanning
  3. Produceren podcasts
  4. Promotiestrategie podcast

Offline content

  1. Strategie offline content bepalen en integratie met online content (website)
  2. Productie offline content
  3. Distributie offline content

Adverteren

Social media bieden goede mogelijkheden om heel gericht met je doelgroep in contact te komen. Dit zijn vrijwel altijd mensen met een latente interesse. Met Google Ads bereik je mensen die al gericht naar iets op zoek zijn.

Contentstrategie als basis

Het succes van je content hangt helemaal af van de contentstrategie. Die strategie moet je eigenlijk in een aantal alinea’s kunnen verwoorden. Dus géén lijvig document dat toch weer in de la belandt, maar iets dat altijd in je achterhoofd zit. Heb je die basis, dan werk je hem uit in een contentplanning en -kalender. Ik kan die voor je verzorgen of volg de tweedaagse training die ik voor Frankwatching geef.