Snel slimme contentkeuzes maken met het content keuzekwadrant

Vind je dat je te veel content maakt of moet maken om succesvol te zijn? Waarschijnlijk kan het inderdaad wel een tandje minder. Maar hoe maak je dan snel goede contentkeuzes? Zodat je geen effect verliest, maar wel minder tijd kwijt bent aan het maken van content? Met de tactiek van het content keuzekwadrant kun je binnen een half uur al knopen doorhakken.

Bekijk onderstaande video van de 100% Expert podcast over dit onderwerp of lees verder onder de video.

Je maakt te veel content

Zeker met content wil je al snel te veel doen. Op zich is dat logisch, want in contentmarketing komen er voortdurend kanalen en formats bij. Maar er gaat zelden of nooit iets af. Dus is er altijd veel te doen en dat zorgt ervoor dat je gefrustreerd raakt, omdat je bepaalde dingen toch steeds niet doet. Of je voelt je gestrest, omdat je te veel op je bord hebt.

Weet je nu al dat je te veel moet doen komend jaar dan zit er maar een ding op en dat is keuzes maken. Die keuzes kun je op twee manieren maken. Zelf werk ik graag met een content keuzekwadrant als ik snel keuzes wil maken.

Het content keuzekwadrant heeft twee assen. Op de ene as staat het plezier of voldoening die bepaalde content geeft om te maken. Op de andere as staat de omzet of het resultaat die content oplevert. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van zo’n kwadrant.

Content keuzekwadrant voor snelle contentkeuzes

Content keuzekwadrant invullen

Het invullen van zo’n content keuzekwadrant kost vaak maar een half uurtje. Vaak weet je al vrij goed welke content bijdraagt aan het gewenste resultaat en welke content het minder doet. Maar als je wilt kun je altijd nog in analytics of statistieken duiken om extra informatie op te halen. Kijk alleen uit dat je daar niet te veel tijd aan besteedt en ga gericht te werk. 

Teken voor jezelf een kwadrant met vier vakken en een X-as en Y-as en vul hier voor jezelf in:

  • Welke content je plezier en voldoening geeft om te maken
  • Welke content je vooral maakt omdat (je denkt dat) het moet
  • Welke content de afgelopen tijd aantoonbaar bijdroeg aan de omzet of het gewenste resultaat
  • Welke content de afgelopen tijd niets tot weinig bijdroeg aan de omzet of het gewenste resultaat

Het is soms frappant wat de uitkomsten zijn als je zo’n kwadrant maakt en jouw content gaat plotten op de verschillende assen.

 

Weinig resultaat en weinig plezier

In het grijze vak linksonder zie je ineens contentacties staan die weinig opleveren en die weinig plezier of voldoening geven tijdens het maken. Die kunnen vrijwel altijd weg. Is er toch een reden om die contentacties te behouden, breng dan de frequentie omlaag.

 

Content met resultaat plus plezier/voldoening

In het gouden vak rechtsboven staan de contentacties die zowel plezier als resultaat opleveren. Daar wil je waarschijnlijk meer van maken.

Op zich zijn dat geen moeilijke keuzes.

 

Andere contentkeuzes met effect

Waar het interessant wordt zijn de twee blauwe vakken. Daar kun je je het volgende bij afvragen:

  • Wat kan ik doen om de contentacties die wel resultaat opleveren maar nu nog weinig plezier,
    om die leuker te maken?
  • Wat kan ik doen om de contentacties die ik met plezier uitvoer meer resultaat op te laten leveren?

Meer hulp bij contentkeuzes

Keuzes maken helpt je om focus vast te houden en je tijd effectief te benutten. Het content keuzekwadrant is een snelle manier om knopen door te hakken. Maar heb je wat meer tijd of zit je met effectiviteitsvragen dan werkt het maken van een contentstrategie nog beter.

Bij het formuleren van een contentstrategie duik je namelijk dieper in je eigen data, maar ook in feiten over je doelgroep en klantreis en over de content waarmee jouw content moet concurreren. 

Vind je dat lastig of heb je daar weinig tijd voor, kies dan voor een Content Strategiedag. Dan doe ik vooraf het benodigde uitzoekwerk, formuleren we tijdens de dag jouw contentstrategie en werken die verder uit naar een contentplan met thema’s, formats en kanalen.

Content Strategiedag voor content met impact

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp