Stappenplan boekmarketing

Werk je aan een businessboek en wil je het goed in de markt zetten? Gebruik dan dit handige stappenplan.

Als je als ondernemer of kennisprofessional een zakelijk boek schrijft, doe je dat met een specifiek doel. Om dat doel te bereiken is het zaak dat zoveel mogelijk mensen in je doelgroep doorhebben dat je boek er is. En het daadwerkelijk gaan lezen.

Maar een businessboek promoten is lastig als je dat nog nooit eerder gedaan hebt.

 

Veel auteurs gaan hun boek te laat promoten

Bovendien heb jij als auteur nog een extra hindernis te nemen. Want een boek schrijven is niet gemakkelijk. Vaak kost het zoveel energie en aandacht dat al je tijd opgaat aan het schrijven zelf. Waardoor je het promoten van je boek uitstelt. Soms zelfs tot het moment dat de drukpersen al lopen…

Dat is echt zonde. Hierdoor loop je namelijk veel boekmarketingkansen mis.

Gelukkig is er een oplossing en die kost niet eens zoveel extra tijd naast het schrijven. Die oplossing draait om het in drieën hakken van de fasen die je boek doorloopt. Waarbij je in iedere fase andere acties neemt. 

Een boekmarketingrecept

De sleutel tot slimme boekmarketing zit hem voor een belangrijk deel in de inhoud van je boek. Als je die inhoud doordacht inzet, kun je deze heel goed gebruiken om je boek al ver voor verschijning in de markt te zetten. Als contentmarketeer heb ik daarvoor een boekmarketingrecept opgesteld waarin je in de drie verschillende fasen die je boek doorloopt verschillende acties neemt. Zo bouwt iedere actie voort op de vorige.

 

Stappenplan Boekmarketing

Een boek dat jouw reputatie of die van je bedrijf versterkt, doorloopt drie fasen:

  1. De concept-, schrijf- en redactiefase
  2. De productie- en lanceerfase
  3. De periode na de lancering

 

Met de Handleiding Boekmarketing werk je in iedere fase aan 10 gerichte acties voor de aanstaande verkoop. Samen vormen die acties bovendien een geheel: je weet voortdurend wat je wilt bereiken en welke stappen je kunt en gaat zetten. Uiteraard bepaal je zelf of je in elke fase alle acties uitvoert, of dat je er 1 of 2 laat vallen. 

De handleiding beslaat ruim 20 overzichtelijke pagina’s die je snel tot je kunt nemen. Geen wollige verhalen maar praktische acties.

 

Over de auteurs

Elders op deze site kun je lezen dat ik me gespecialiseerd heb in contentstrategie en in kennisleiderschap. Ik help kennisondernemers en kennisintensieve organisaties om hun expertise duidelijk zichtbaar te maken.

Daarnaast werk ik sinds 2013 werk ik nauw samen met Marja Duin. Zij is uitgeefadviseur en werkt ruim 30 jaar jaren voor uiteenlopende, bekende uitgavers. Onze jarenlange ervaring met het uitgeven van non-fictie boeken en met contentmarketing hebben we gebundeld en gebruikt om deze Handleiding Boekmarketing te maken. Een praktisch e-book dat je eenvoudig kunt bestellen.

 

Bestel de Handleiding Boekmarketing

De Handleiding social media uitbesteden kost slechts € 8,95 exclusief btw (€ 9,76 inclusief 9% btw).

Je bestelt de handleiding snel en simpel via onderstaande knop. Die stuurt je naar een bestelformulier met beveiligde betaalomgeving waar je naar keuze met onder andere iDeal, credit card, Bancontact, KBC/CBC of Belfius kunt afrekenen. Na verwerking van je betaling is je download direct beschikbaar. De factuur ontvang je in een aparte mail.

Â