Wat beloof je eigenlijk op je website?

website belofte

Veel bedrijven zijn teleurgesteld over hun website. Ondanks investering in techniek, design en in regelmatig onderhoud levert de site toch te weinig op. Zelfs als het aantal bezoekers wel het gewenste niveau heeft, leidt dat lang niet altijd tot telefoontjes, e-mails of andere vormen van leads. Laat staan sales. Hoe komt dat?

Je bezoeker snapt je niet

Een belangrijke oorzaak zit hem al direct in de eerste seconden dat je bezoeker op je site komt. Waarschijnlijk kwam hij daar via Google, via een link op een andere site of via een linkje op social media. Ze komen met een vraag in het hoofd en met een bepaalde verwachting. Daarnaast zijn ze ongeduldig: het aanbod aan interessante websites en artikelen is zo groot dat ze binnen enkele tellen willen weten of hier voor hen iets te halen valt.

En daar schieten websites vaak tekort.

Veel websites beloven niks. En erger: veel websites zijn niet duidelijk in wat ze exact bieden en waarom je bij hen beter af bent dan bij de concurrent.

Natuurlijk, vaak staat er een mooi kreet of alinea op de homepage. Maar een groot deel van je bezoekers komt helemaal niet via de homepage binnen. Zij landen op een van de andere pagina’s en daar is het vaak behelpen qua duidelijkheid.

De drie grote vragen van je websitebezoeker

Hoe kun je een bezoeker dan binnen enkele seconden zoveel mogelijk relevante informatie geven over je bedrijf of organisatie? Het antwoord zit hem in de bovenste 15 tot 30% van je website. Dat is het eerste wat een bezoeker ziet, zeker als hij via een smartphone binnenkomt. Daar zou hij de zaken tegen moeten komen die zijn belangrijkste drie vragen beantwoorden:

  • De naam van je bedrijf (‘waar ben ik eigenlijk?’)
  • De navigatie (‘wat is hier te krijgen of te beleven?’)
  • De belofte (‘waarom is deze site beter voor mij dan vergelijkbare websites?’)

Kijk maar eens naar de kop van de website van een beleggingsfirma.

wilgenhaege tagline

Wilgenhaege investeert in advertenties en PR. Geen wonder, want de concurrentie in deze sector is hevig. Maar toch word je als bezoeker niet meteen wijzer als je de website bezoekt. Wat maakt deze firma beter of anders dan andere firma’s?  Je kunt het niet meteen zien en dat is zonde.

Gelukkig kan het met niet al te veel moeite ook anders.

Doe een belofte aan de bezoeker van je site

Door bovenaan je webpagina’s een heldere belofte te plaatsen en ervoor te zorgen dat deze op elke pagina zichtbaar is, laat je in ieder geval zien wat jouw bedrijf biedt dat extra waardevol is. Zo weten mensen direct waarin je anders of beter bent dan een vergelijkbare aanbieder en kunnen ze ook inschatten of jouw bedrijf bij hen past.

Hier zie je enkele voorbeelden van zo’n belofte.

website belofte Jettis

Bij Jetties weet ik meteen dat ze natuurlijk eten aanbieden. Jammer genoeg weet ik niet welk type keuken ze voeren. Is dat Hollands, Mediterraan, Aziatisch of misschien iets anders? Dat ze een restaurant, winkel en catering hebben zie ik ook pas als ik naar de navigatie kijk. Dus er zijn nog wel enkele gemiste kansen.

website belofte Van Lennep Kliniek

De Van Lennep Kliniek is daarom een beter voorbeeld. Hier weet je als bezoeker direct dat je:

a. Bij een kliniek voor huidverbetering en injectables bent aangeland
b. Dat hun visie op huidverbetering je natuurlijke huid als startpunt neemt

Als dat ook de visie van de bezoeker is, zal deze zich extra aangesproken voelen.

Combineer de website belofte met de navigatie

In het voorbeeld van Jetties, zie je dat de belofte vooral in samenhang met de elementen uit de navigatie duidelijkheid geeft. Bij de Van Lennep kliniek zie je dat ook wel, maar de benamingen in de navigatie zijn nog neutraal Als bezoeker heb je niet meteen in de gaten welke technieken en behandelingen geboden worden. Daarvoor moet je eerst met je muis over een element uit de navigatie gaan.

Probeer je eigen website ook in drie stappen te benaderen:

  1. Laat zien waar de bezoeker is aangekomen, door de naam van je bedrijf duidelijk te vermelden.
  2. Voeg een belofte toe, die aangeeft wat jij te bieden hebt.
  3. Maak je navigatie zo duidelijk mogelijk, zodat deze in een oogopslag al meer vertelt over je aanbod.

Bekijk vervolgens nogmaals het bovenste deel van de website en vraag je af wat deze de bezoeker nu exact vertelt. Is dat wat je wilt vertellen? Is het voldoende of compleet genoeg? En is dit wat je bezoeker nodig heeft om te snappen wat je voor hem of haar kan betekenen?

Als je hier ‘ja’ op kunt antwoorden, zal je website de bezoekers meer duidelijkheid geven. Voor het deel van je bezoekers dat zich niet aangesproken voelt door je belofte en aanbod, betekent dit geen extra rendement. Die haken nog steeds af. Maar het deel dat in principe wel geïnteresseerd is, zul je nu sneller over de streep trekken.